Do Česka dorazí ikonický vlak TGV z roku 1980. Snad nebudeme stejně dlouho čekat na vlastní VRT

Česko sice hodlá vybudovat vlastní a docela široku síť VRT, když se ale podíváte na program rozvoje rychlých železničních spojení, studii proveditelnosti páteřní trasy Praha-Brno-Břeclav, odhady ministerstva a znásobíte to českým koeficientem neurčitosti při výstavbě prakticky jakékoliv dopravní stavby celostátního významu, nejspíše se dopočítáte, že vám už VRT asi služební cestu do Prahy nezkrátí. Vašim dětem a vnoučatům snad možná ano.

Třicátníkům a starším nezbude nic jiného, než alespoň smutně koukat na rychlé soupravy TGV, které do Česka dorazí už za pár týdnů z Francie.

Klepněte pro větší obrázek
Ze studie proveditelnosti páteřní trasy VRT Praha-Brno-Břeclav

Někdejší průkopník rychlého železničního spojení na starém kontinentu a ostatně i smluvní partner při přípravě celého projektu nám totiž ukáže, jak na vlastní oči vypadá jeho stará dobrá železniční ikona.

TGV přijede 6. června v 11:00 do Prahy

Desetivozová francouzská jednotka TGV PSE s evidenčním číslem 16 dorazí po kolejích z Německa 6. června a nejprve se představí široké veřejnosti na pražském hlavním nádraží, kde bude stát od 11:00 v blízkosti východu z nového východu na Žižkov.

Klepněte pro větší obrázek
TGV PSE v původním oranžovém zabarvení

Pak bude tři dny k vidění v Brně

Večer se rychlovlak přesune do Brna na výstaviště, kde bude po dobu tří dnů jedním z venkovních exponátů veletrhu Rail Business Days. V průběhu konání akce poslouží také k prezentaci francouzských drah SNCF a projektu Rychlých spojení v naší republice.

Zastaví se v Jihlavě a Ústí nad Labem

Dalšími zastávkami vlaku bude 10. června stanice Jihlava a o den později hlavní nádraží v Ústí nad Labem. Následně se opět přes Německo vrátí do své domovské země. Na přepravě soupravy po českém území bude Správa železnic spolupracovat s dopravcem ČD Cargo.

Rychlovlak, ale už trošku zaprášený

Jednotku číslo 16 v dodala v roce 1980 společnost Alstom pro projekt TGV Sud-Est na trase z Paříže do Lyonu. Vlak tvoří dva hnací a osm vložených vozů o celkové délce 200 metrů a v původní konfiguraci nabízel celkem 368 míst.

V roce 1981 dosáhl rychlostního rekordu 380 km/h, na běžných spojích ale jezdil rychlostí 300 km/h. V pravidelném provozu sloužil do roku 2018 a celkem najel 13 383 189 km.

Byť je TGV nesporně evropskou železniční legendou, zároveň je možná tak trochu i symbolem stagnace. Na tuzemských kolejích totiž budeme v roce 2022 obdivovat rychlovlak, který poprvé vyjel už před dlouhými 42 lety.

Snad to nebude odpověď na otázku, za jak dlouho se poněkud svižněji projedeme i u nás v Česku a z tříhodinového martýria na trase Praha-Brno se stane opravdu záležitost do jedné hodinky.  

Diskuze (33) Další článek: Nové varianty omikronu BA.4 a BA.5 mají potenciál spustit další vlnu nákaz covidem-19

Témata článku: Česko, Praha, Brno, Německo, Francie, Vlaky, TGV, Železnice, Rychlovlak, Trasa, Česká republika, Ústí nad Labem, Zabarvení, Lyon, Služební cesta, Alstom, Dopravní stavba, Jihlava, Výstavba, Paříž, Projekt, Vrt, SNCF, Žižkov, Koeficient