Nebia je startup, který chce zaujmout projektem úsporné sprchy. Záměr se zatím daří - k investicím přilákal například generálního ředitele Applu Tima Cooka či bývalého předsedu představenstva Googlu Erica Schmidta. Čím je sprchová hlavice tak zajímavá?
Nová generace sprchových hlavic si klade za cíl dramaticky snížit množství vody, kterou lidé používají při mytí. Nebia Spa Shower 2.0 má jako slogan „Lepší pro vás. Lepší pro planetu.“ a v současnosti běží její kampaň na crowdfundingovém serveru Kickstarter.
Až 65% úspora vody
Hlavice používá kombinaci různých technik, které mají poskytnout osvěžující koupel při použití mnohem méně vody, než je v takových případech obvyklé. Dle výrobce má jít konkrétně až o 65% úsporu. Kromě ekologického hlediska má sprcha i ekonomický přínos, kdy majitel ušetří na účtech za vodu.
Kapičky vody, vystupující z trysek, jsou ve srovnání s konvenční sprchou podstatně menší, takže obklopí uživatele vodní mlhou, zatímco střed hlavice uvolňuje větší a teplejší proudy vody. Zajímavý je způsob, jakým sprcha pracuje s teplem: menší kapky totiž rychleji ztrácejí svou teplotu. Proto je Nebia „vystřeluje“ třikrát rychleji tlakem až 1,4 baru a pokryje dvakrát větší plochu než běžné sprchy.
Kromě teplejší vody láká novinka na snadnou instalaci, která by neměla zabrat více než jednu minutu. Nová sprcha je dle výrobce kompatibilní s asi 95 % amerických domácností. K dispozici je v elegantní matné černé barvě. Instalační set nabídne možnost nastavení směru a výšky hlavice.
Láká i velké investory
Společnost, která zahájila svou cestu jako startup v rámci Y Combinatoru, přilákala několik špičkových investorů, jež zaujala především schopností úspory vody. Pod značkou Nebia dodala od roku 2015 již více než 16 tisíc sprchových hlavic první generace a chlubí se, že díky tomu bylo ušetřeno více než 378 milionů litrů vody.
V prvním investorském kole se významně zapojila firma Moen – výrobce vodovodních baterií a sprchových hlavic. Ta kromě financí pomohla i s rozjezdem prodejů v rámci své distribuční sítě. Není tak překvapením, že partnerem bude i v případě druhé generace.
V posledním kole přispěli svými investicemi Tim Cook, The Schmidt Family Foundation, ale i řada dalších investorů. Jmenovat můžeme spoluzakladatele Airbnb Joe Gebbia nebo generálního ředitele Fitbitu Jamese Parka.
Crowdfundingová kampaň na Kickstarteru poběží do 14. března. Jejím cílem bylo získat 100 tisíc dolarů, nicméně už v pondělí 18. února přispěli investoři částkou více než desetkrát vyšší. Sprchovou hlavici Nebia 2.0 lze v jejím rámci získat za akční cenu 349 dolarů, tedy v přepočtu asi 7 900 českých korun.