„Kde to má baterku?“ To je nejčastější dotaz, který dostávám na adresu své nové koloběžky. Na první pohled nevidíte objemný akumulátor schovaný do nášlapu ani motor v zadním kole a přitom se to samo tiše elegantně pohybuje na buclatých pneumatikách. Seev Citycoco je prostě výtvorem nové doby.
Elektrické vozidlo buď vyrobíte prostou náhradou spalovacího motoru za elektrický (elektroauta, elektromotorky), přidáním motoru do bezmotorového základu (elektrokola, elektrokoloběžky), nebo vytvoříte něco nového zcela od základu s novými možnostmi.
Nová doba, nové možnosti
Seev Citycoco je typickou ukázkou dopravního prostředku, který by bez elektromotoru nedával vůbec smysl. Základní konstrukce připomíná koloběžku, ale až opulentně tlustá kola a masivní rám naznačují, že prostou lidskou silou moc daleko nedojedete. Vše je tady podřízeno stylu, kterého tu dostanete na rozdávání.



Seev Citycoco druhé generace s přídavným sedátkem pro druhou osobu
Z pohledu českého zákona jde přitom o jízdní kolo, které může na cyklostezky a do města stejně jako kolo. Výkon motoru 800 W, nastavená maximální rychlost 25 km/h a možnost jízdy i bez motoru podmínky splňují. Chová se to ale jako motorka: nemusíte se průběžně odrážet, a vyjede to samo i kopce, které jinak dokáží cyklisty potrápit.
Seev Citycoco plus 2. generace
Výkon motoru: 800 W ● akumulátor: 12Ah/60V ● dojezd: 30-60 km ● doba nabíjení: 6 h ● nosnost: 200 kg ● maximální rychlost: 25 km/h (Přes Bluetooth lze nastavit 35 km/h pro jízdu mimo veřejné komunikace) ● pneumatiky: 18×9,5-8 ● hmotnost 51 kg ● rozměry (d × š × v): 175 × 78 × 110 cm s řídítky bez zpětných zrcátek, 175 × 31 × 80 cm bez řídítek (pro transport); výška sedáku: 69 cm; výška nášlapu: 13 cm; světlost: 7 cm; rozvor: 129 cm
cena 36 600 Kč
Německý originál místo Segway v Praze
Jak už to u čínských výrobků bývá, někde existuje původní předloha. Před pěti lety na Kickstarteru zabodoval německý Scrooser, který spojil tlustá kola používaná u golfových vozíků nebo zahradních traktůrků s elegantní konstrukcí koloběžky. Ač to rozhodně jako Harley nevypadá, vžilo se pro to označení elektrický chopper – sedí se na tom podobně a také je to spíš určené pro klidnou jízdu, kdy se kocháte okolím.

Originální Scrooser zcela ukrývá kabely vedené z řídítek
Od prvního ohlášení Scrooseru do jeho uvedení na trh ale uběhla dlouhá doba a mezitím si v Číně řekli, že to přeci dokáží taky a začali podobné koloběžky vyrábět dřív. Originální Scrooser si dnes můžete koupit za přibližně 120 tisíc korun a máte možnost si ho vyzkoušet i v Praze. Oficiální půjčovna na Malé straně jej nyní nabízí turistům, když se dříve populární Segwaye podařilo vyhnat z centra. Popravdě ale tyto obří koloběžky dokáží v nevhodných rukách otravovat chodce s nezmenšenou účinností jako Seqway.
Čínská kopírka kopíruje i sebe sama
A protože Čína kopíruje nejen z venku ale i mezi sebou navzájem, trh rychle zaplevelila spousta různých variant, které charakterizuje často pochybná kvalita. I v Číně se přitom dají najít značky, které nad ostatními vynikají.

První generace Seev nemá výměnný akumulátor
Značka Seev a její Citycoco patří mezi ty nejlepší. Najít originál je přitom těžké, protože v Číně se už spojení Seev a Citycoco stalo názvem celé této kategorie produktů. Skutečný Seev Citycoco charakterizuje tenká odrážecí plocha bez viditelné krabice pro akumulátor a čistý minimalistický design. První Seev Citycoco měl akumulátor pevně zašroubovaný do těla s nutností zajíždět s koloběžkou k zásuvce. Aktuální model to už naštěstí řeší a můžete snadno akumulátor vyjmout. V České republice Seev prodává a půjčuje pražský Funscooters.cz.

Woqu přesunul akumulátor pod sedátko a přidal odpružení, design ale není tak čistý
Druhou hlavní značkou těchto elektroskútrů je Woqu. Přepracovaný design přesunul baterii pod sedátko, kde je snadno výměnná, skútr také často doplňuje odpružení předního a zadního kola. Volitelně silnější motor a vyšší maximální rychlost ale potom v našich podmínkách znamenají nutnost registrace, už to není ze zákona jízdní kolo ale motorka. Ostatně je to celé těžší a design není už tak čistý. Tyto koloběžky u nás prodává Airwheels.cz.
Vzácná druhá generace Seev
Druhou generaci Seev Citycoco, na které nyní jezdím do práce, přitom na internetu téměř nenajdete. Prodává se snad jen v Jižní Korei, Rusku a naštěstí i u nás v Praze. Oproti první generaci má především přepracované stupátko – masivní práh, na kterém máte během jízdy položené nohy. Dřív povrch svou protiskluzovou úpravou připomínal skateboardy, nová verze volí běžný plast. Ten je ale snadněji udržovatelný a noha se při odrazu rozhodně nesmýkne.

Akumulátor snadno vyjmete chycením za popruhy
Především je ale plastový kryt snadno sejmutelný – jistí jej jen zámek. Pod ním se dostanete k akumulátoru, který stačí odpojit a odnést k nabíječce. Případně jako u první verze můžete nabíjet přímo v koloběžce, nabíjecí konektor najdete u zadního náboje kola.
Nejkulaťoulinkatější pneumatiky
Dominantu bezesporu tvoří 18“ pneumatiky o šířce 225 mm. Stejný rozměr najdete u malotraktorů nebo golfových vozíků, ale tady bezdušovou pneumatiku odlišuje zaoblený profil, aby lépe snášela naklánění v zatáčkách. Doporučený tlak 10 PSI přitom znamená měkké vyrovnávání nerovností i bez tlumičů. Objemné pneumatiky samozřejmě zvyšují valivý odpor a tak i spotřebu, ale vypadají sakra dobře.



Takové pneumatiky mají pochopitelně vliv i na další jízdní vlastnosti. Do náklonu v zatáčkách musíte koloběžku více nutit, je to bližší motorce než kolu. Na vozovce s vyjetými kolejemi chce koloběžka sjet dolů do koleje a musíte s tím počítat, abyste tuto snahu korigovali řídítky. Není to ale nic, co by bránilo dlouhým jízdám. Po prvních pár kilometrech si zvyknete a získáte jistotu. Koloběžka si díky tlustým pneumatikám navíc nechá dost líbit a vyhladí řadu prvních nervózních pohybů při sžívání se s ovládáním.
Rychlost žádá dobré brzdy
Maximální rychlost koloběžky je nastavená na 25 km/h. Pokud doinstalujete aplikaci na mobil a přes Bluetooth sáhnete do vnitřního nastavení, můžete nastavit 35 km/h. Spíš to ale znamená, že se budete pohybovat mezi 25 a 30 km/h. Nastavit můžete i sílu zrychlení a ochotu vyjíždět kopce, obojí má pochopitelně vliv na celkovou spotřebu. Z kopce pod plynem motor brzdí, vyšší rychlost dosáhnete bez použití motoru.



Motocyklový stojánek drží koloběžku ve vzpřímené poloze. Nabíjecí konektor je na pravé straně zadního kola vedle náboje
Dosahovaná rychlost a hmotnost koloběžky 50 kg vyžaduje dobré brzdy. Ty jsou zde naštěstí hydraulické kotoučové na obou kolech a díky kontaktní ploše pneumatik dokáží koloběžku zastavit doslova na pár metrech. Stisknutí brzd současně odpojí motor, aby se nesnažil roztáčet zabrzděné kolo. Samozřejmě jezdím defenzivně, abych nemusel agresivně brzdit, a využívám jen mírné dávkování brzd, ale dostupná síla brzd mne uklidňuje.
A jaký to má dojezd?
Častý dotaz na dojezd koloběžky nemá jednoznačnou odpověď. Hodně závisí na hmotnosti jezdce a zvoleném profilu terénu. Kvůli tenkým rozměrům akumulátoru je tady ve standardu jen 12Ah akumulátor s kapacitou 720 Wh pro 800W motor. Koloběžky s většími 20Ah akumulátory jsou často spojené s výkonnějším motorem. U Seev Citycoco vím, že bezpečně dosáhnu 30 km v brněnském kopcovitém terénu a ještě mi na několik kilometrů zbývá energie. Po rovině, například na cyklostezce podél řeky, by koloběžka dojela i dvojnásobek této hodnoty.
Koloběžka ale určení kapacity moc neusnadňuje. Na řídítkách je jen jednoduchá signalizace čtyřmi diodami – skoro plný, přes polovinu, ještě čtvrtina, skoro prázdný. Vyšší zátěž motoru přitom sníží okamžitou hlášenou kapacitu. Když po deseti kilometrech zhasne za jízdy zelená dioda plné kapacity, rozsvítíte ji zastavením nebo jízdou z kopce. Koloběžku můžete případně přepnout do úspornějšího režimu, nastavit rychlost klidně jen 8 km/h a zkrotit zrychlování a dostupný výkon. Z jízdy sice nebudete mít žádnou radost, ale jako nouzové řešení pro dojezd to lze použít.
Akumulátor po jízdě musíte dobít, z nuly na plnou kapacitu se přitom bude dobíjet šest hodin. Není tedy moc praktické jet někam 50 km a počítat s rychlou cestou zpět. V mém případě se po 15 km cesty pozvolným stoupáním z práce doma nabíjí zhruba dvě a půl hodiny. Akumulátor je samozřejmě výměnný a teoreticky sebou můžete vzít náhradní baterku a zvýšit si dojezd. Samotný akumulátor ale stojí zhruba třetinu ceny koloběžky a váží 5 kg, takže to není úplně pro každého.
Jak zamykat a parkovat bezpečně
Aby vám s koloběžkou jen tak někdo neodjel, jsou tu celkem tři zámky. Jeden klíč slouží pro „nastartování“ tedy zapnutí energie a připravení k jízdě. Další klíč slouží jako zámek řídítek, která zamknete v krajní pravé poloze. Stejný klíč zamyká kryt nášlapu, aby vám někdo nesebral akumulátor. Některé podobné koloběžky nabízejí akustický alarm při zjištění pohybu, osobně ale dávám přednost poctivému zámku. Dokoupil jsem si tedy robustní zámek, kterým můžu koloběžku chytit ke sloupu. Koloběžka sice váží 50 kg, ale už mi ukradli i těžší motorku, když stála se zamknutými řídítky před domem.
S tím souvisí i parkování. Koloběžka velikosti a hmotnosti Seev Citycoco se vám do výtahu nevejde a po schodech ji nosit nebudete. Pro celoroční parkování musíte mít alespoň garážové stání nebo prostornou dostupnou kočárkárnu, kde nebudete překážet ostatním. Koloběžka sice dešti odolá, ale neměla by trvale stát venku.
Stroj na radost
Seev Citycoco je především nástroj pro radost. Když se chcete pohodlně projet na čerstvém vzduchu bez šlapání nebo otravného hluku motoru. Na silnici mne benzínové skútry vždy předjedou a dojedou mnohem dál s rychlým dotankováním. Horská kola zase lépe vyhladí lesní cesty s kořeny a kamením.
Se Seev Citycoco ale tiše projedu brněnskou oborou mezi pobíhajícím stádem daňků, po cyklostezce se přesunu tempem rychlejších cyklistů a v centru města jako cyklista pohodlně dojedu kamkoli bez starostí o povolení vjezdu. A do cíle dorazím svěží, odpočatý s provětranou hlavou.