Jen tři poznámky: 1) Pro ty, kdo říkají, že dnes je v ČR nabíječek dost, tak nechť si všimnou formulace v tom usnesení, že mají být těmi nabíječkami pokryty silnice. Nejedná se o nabíječky, které firmy používají pro marketingové účely (např. hotely pro své hosty), které v ČR tvoří velký podíl2) Za důležitější považuji tu část usnesení týkající se vodíkových plniček, protože dokud nepřijde průlom v bateriích, tak vodíkové palivové články dávají z praktického hlediska větší smysl. A vybudovat vodíkovou plničku je náročnější než nabíječku, takže tam bude muset ČR máknout (i když rozpětí 200km mi přijde velmi málo ambiciózní a asi tam je jen kvůli potížistům z Východní Evropy jako je ČR).3) Co se týká zdrojů elektřiny a vodíku, tak ve vyspělejší části EU jde dopředu zavádění získávání energie obnovitelných zdrojů a teď kvůli sankcím vůči Rusku podstatně přidává tempo, viz komplexní iniciativa REPowerEU přijatá Evropskou komisí přes 14 dny. Proto je z ekonomického hlediska nesmysl uvažovat dnes o stavbě jaderných elektráren, protože než se to za 25 let dostaví, tak svět bude dávno jinde a EU bude zásobována gridy z větrných elektráren ze severu kontinentu souběžně s gridy ze solárů na jihu kontinentu.
K bodu 3)Je vysoce pravděpodobné, že se během následujících let konečně rozjede sériová výroba minireaktorů pro malé příměstské JE.Mohla by to být velká příležitost pro český strojírenský průmysl, včetně využití velikých zásob uranu, které Česko má.Navíc se taková mini JE mnohem snadněji zabezpečuje jak proti případným haváriím, tak útokům z venčí.
A už nějak sjednotili konektory nebo musí mít v autě plný kufr kabelů s redukcí?
Kdy už konećně někomu dojde, že elektroauta s lithiovýma baterkama jsou slepou uličkou? Měli by investovat penize a cas do vodiku nebo nejakeho syntetickeho paliva. Na jedne strane chteji byt srasne ekologicti a rusi elektrarny a na strane druhe by nas chteli tlacit do elektroaut. Nedava to smysl. Podle rady sci-fi filmu uz jsme tu davno meli mit letajici auta, ale realita je taková, že za poslednich 30 let nikdo nic novýho nevymyslel. Jen vylepšujeme to, co už bylo vynalezeno.
+1 je to cim Dal horsi zadnej vyraznej posun krome mobilu v beznem zivote neni a ve SE zdrazuje a dostupnost vseho klesa optimismus o svete me opustil davno a to SME vte casti KDE vvpodstste resime problemy 1.sveta
Právě vodík je tou slepou uličkou. Náročná výroba, složité skladování, velké ztráty energie při stlačování. Postavit plničku je oproti nabíječce velmi drahá záležitost a to nemluvím o tom, že je třeba vodík přepravovat, kdežto elektřina je zavedená takřka všude. K tomu si přičtěte palivový článek s drahými kovy. Ve finále je to stejně elektromobil, jen mnohem složitější.
Tady SE resi stabilita site a dodavek synchronizace site, cenova dostupnost elektriny, prechod topeni elektrina/plyn apod. A dementi zase delaji ze ve svete SE nic nedeje. Kdyby radsi prisli s navrhem vybudovani robust I celoevropske SITe a zakotvili levnou elektrinu do nejakych zakladnich prav a dotoh masivne dotovali vyzkum jadra pripadne Litferu Nebo thoriumsalt tak jsme mohli opravdu potom resit scim budeme jezdit.Momentalne Cena elektromobilu leti vzhuru nejsou dily vyroba stoji a dodavky take cina neni plne otevrena klicove surovny na ukrajine a vubec neni zajistena energeticka bezpecnost a vize kontinentu,ale uz vim do ceho SE bude hlavne stat.Na zaver Ty jejich sankce v den ucinnosti znamenaly jedine do mezinarodnich vod jezdi ruske lode s ruskou ropou a ta michana nasledne jezdi do Rotterdamu. Omezeni dodavek knam bude MIT vliv zasadni na cenu hlavne. Oni resi nesmysly, protoze socialne je belgie nizozemi Benelux atd uplne nekde jinde...
To nebude problém. Stačí udělat nabíjecí sloupky a přivést k nim klasický kabel s 230V, 16A max. Může to být součástí benzinek. Sice doba nabíjení bude extrémně dlouhá, takže to nikdo nebude používat, ale nařízení bude splněno. 😀 S tím vodíkem to bude horší - leda že by se použila voda a pomocí přístroje by se z ní zákazníkovi vyrobil elektrolýzou vodík (na počkání). Výsledek by byl stejný jako u té elektronabíječky.
Nebo to nakonec dopadne tak, že se udělá nabíječka z každé druhé lampy a bude se pomalu dobíjet během parkování třeba přes noc. Přívod energie už je vyřešený, ale musel by se do všech dodělat nějaký ten platební automat.
I s tím se počítá. Rozvody VO jsou v drtivé většině případů normově brutálně předimenzované, obzvláště po té, co se začalo přecházet na LED osvětlení.V tom je právě to kouzlo elektromobility BEV (na rozdíl od vodíkové demagogie). Ta infrastruktura už tady je, je v provozu, je udržovaná a modernizovaná.Prostě se do ní vloží jen další spotřebič.
Názor byl 1× upraven, naposled 4. 6. 2022 20:11
Já se jenom směju 🙂Tohle fakt krutopřísně přeju všem Eurohujerům tohoto kontinentu 🙂
Trpet budeme bohuzel vsichni.
A právem.
Násilím cpané nabíječky. V téhle době. Asi jsme ty děti nezadlužili dost.Ono až budou viditelně umírat lidé na nevhodné stravování, laciný alkohol a špatně dostupnou zdravotní péči, tak se nám ty nabíječky vyplatí.Ach jo. Pokud by takovou síť nabíječek chtěla postavit třeba Penta, tak proč ne, jsou to jejich peníze. Ale z peněz vybraných násilím státem od střední a nižší třídy? Pecka.
I když s tím také nesouhlasím, myslím tím tohle "programové řízení", nejde o násilí, ale o finanční pobídky. Ty firmy na to dostanou prachy, takže to samozřejmě rády udělají.Násilí by bylo, kdyby na to vyšel zákon, že to nějaká firma, subjekt musí udělat ze svého. Třeba jako nařízení o těch "kapesních registračních pokladnách" pro každého prodejce meruňek u benzinky. To bylo skutečné ekonomické násilí.
Jak vidím na tehle mapě https://fdrive.cz/mapa-nabijecich-stanic... tak těch nabíjecích stanic na elektromobily už je docela dost
Z mé zkušenosti to už tak v podstatě v ČR je. Nabíječky jsou v podstatě všude a nedokážu si uplně představit, žech měl podle mapy pokrytí aktuální někde nějakej problém
Teď je to fajn, když je elektromobilů pár a ještě to kdekdo nabíjí doma. Problém vidím v náhlém velkém rozšíření elektromobilů. Představte si frontu před TankOno v pátek, akorát každé auto stráví u stojanu půl hodiny.
Když mám dojezd přes celou republiku tak si prostě zastavím na nabíječce co bude volná po cestě. Můžete se podívat třeba na Norsko, kde už rozšířené jsou a neslyšel jsem, že by to byl nějak problém u veřejných nabíječek.
.. a už k tomu po EU chybí jen 38 nových Temelínů plus káble mezi elektrárnou a nabíječkama za stovky miliard EUR.. Ale na to "inženýři z bruselu" přijdou až jim ty nabíječky na každých 60 km začnou vyhazovat pojistky. A hned vedle článek o tom, že elektrika bude až za dvacku za kWh. 😀 To se pak určitě vyplatí připlatit si za "úspornější" elektrobazmek. 😁
Názor byl 1× upraven, naposled 3. 6. 2022 11:16
tak ono záleží kolik tam těch nabíječek bude - jednu nabíječku na každé současné benzínce, by asi současná síť unesla
Proč šíříte schválně šílená čísla nepodložená? 1 636 957 MWh * 38 nových temelínů 1000km měsíčně je cca 150kW na auto. To znamená, že by 38 temelínu stačilo na 415 milionu aut. Ale denní nájezd aut průměrný nebude určitě 1000Km měsíčně, ale spíše tak 96km podle toho co jsem našel. Takže cca *10 To tedy znamená, že těch vašich 38 nových temelinu by stačilo na cca 4 miliardy aut. Pokud jsem někde udělal chybu tak mě opravte.Když to vezmu naopak tak v ČR je 6.3M aut. což je 14.4kw na auto krát počet = což mi dává cca 90GWh měsíčně a jeden Temelín vyprodukuje 1600GWh. Z toho tedy vychází, že na celou ČR nám stačí zlomek jednoho temelína co se týče výrobní kapacity. Ale je možné, že mám úplně všechny výpočty špatně a rád se nechám opravit.Zdroje:https://www.businessinfo.cz/clanky/firemni-auta-najed... ... .https://www.cez.cz/cs/pro-media/tiskove-zpra... ... https://cesky.radio.cz/pocet-osobnich-aut-v-cesk... ... .
Názor byl 1× upraven, naposled 3. 6. 2022 11:35
Spočítejte to přes spotřebu. Podle ČAPPO byla loni spotřeba v ČR 2 mld litrů benzínu a 6 mld litrů nafty. Zhruba počítejte, že 3 kWh odpovídá jednomu litru pohonných hmot. 8 mld litrů benzínu tak odpovídá 24 TWh, což jsou zhruba 3 bloky v Temelínu. EU má 450 mil. obyvatel. Takže za celou EU 450/10,7*3= 126. Takže za celou EU je to zhruba 126 JE bloků.
Myslím si, že diskuze je o osobních automobilech a ne o nákladní dopravě, vlakové, lodní a vše ostatní co spotřebovává naftu a benzín jako jsou sekačky a podobné věci.
Vsak zakaz benzinovych sekacek uz se taky chysta... Zatim v kalifornii, ale myslim, ze EU nebude pozadu https://energozrouti.cz/z/podepsano-benzinove-sek... ...
V článku je zmínka i o nákladních a EU bude věnovat své budovatelské úsilí na nahrazení veškerého benzínu a nafty.
To jsou zavádějící informace.Především průměrná spotřeba BEV není 24kW/100km jak uvádíš, ale cca 16kW/100km.Což je celkem pozoruhodné číslo, jelikož:Je třeba odečíst také energii na výrobu a distribuci těch paliv. Průměrná spotřeba energie na výrobu litru paliva je cca 1,6kW. Nevyrobením 10-ti litrů paliva tedy energetická soustava ušetří energii na 100km jízdy elektromobilu.Aneb jak si sám nasrat na hlavu s ideou “přepočítej to na spotřebované palivo” 🙂
Má to háček.Co když zlikviduji 80% spalovacích aut a nahradím je elektromobily? Co mi to udělá se spotřebou energie na distribuci paliv? Podstatně mi vzroste. Nevím, co všechno jste do té distribuce započítal, ale jsou tam nějaké režie, které zůstanou konstantní, i když toho paliva proteče významně méně. Tedy docela slušně mi vzrostou náklady na fosilní paliva.Tedy elektromobily mi zvýší náklady na distribuci paliv, kterou ale budu stále potřebovat; jednak mi určitě nechcete zakázat jezdit spalovacím autem, a budou takoví lidé, co s nimi budou chtít jezdit za každou cenu. A taky máte kamiony, autobusy, i jiná další využití fosilních paliv. I násilným vnucením elektromobilů se tohohle nákladu nezbavíte, a musíte ji nějak započítat; třeba připočítat k nákladům na kilometr elektromobilu. Jak moc je to významná položka, to těžko říct, nevíme, kde jste vzal těch 1.6kW.Taky se vám změní nájezd. Pokud dám za auto víc peněz, logicky mi zbyde méně na cestování. Jsou lidé, u kterých minimálně, a pak spousta takových, pro které to bude znamenat hodně, protože už teď je cena paliva ukrutně zajímá. Bavíme se o tom, že elektromobil je pro mě řádově o 100 000 km najetých kilometrů dražší. A elektřina zlevňovat nebude, její cenu za 10 let můžeme těžko odhadovat, a já myslím, že to bude průšvih.
Hele Bzuku, už mě znáš, tak nezačínej konfrontaci výrazy jako “CO KDYŽ”. Na to já ti seru. To je tvůj boj .. “co když”. Co když spadne meteorit?A o ničem jiném tahle tvoje prezentace blbosti není.Sorry jako 🙂Navíc uvedené vlákno není o tvých “co když”, ale o tom, jestli je iluze o potřebě mnoha nových jaderných elektráren pro potřeby elektromobility založená na faktech, nebo nesmyslech.
Názor byl 1× upraven, naposled 3. 6. 2022 22:34
Hlavně máte blbě jednotky, "1000km měsíčně je cca 150kW na auto" nedává smysl. Asi myslíte 150kWh. Ve W se měří průměrná/aktuální spotřeba/výkon něčeho, ve Wh celková dodaná/odebraná energie.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.