Vesmír | Astronomie

Do zemské atmosféry vstoupil objekt z jiné planetární soustavy. Vědci našli první mezihvězdný meteor

• Astronomové patrně objevili první mezihvězdný meteor
  • V roce 2014 vstoupil do zemské atmosféry objekt, který nepocházel ze Sluneční soustavy
  • Jeho velikost byla asi 45 cm

V polovině října 2017 objevili astronomové první mezihvězdný asteroid. ‘Oumuamua přiletěl od jiné hvězdy, prolétl Sluneční soustavou, vyvolal spekulace o mimozemské lodi a zase míří pryč do z našeho planetárního systému.

‘Oumuamua je sice první, ale podobní návštěvníci Sluneční soustavy zřejmě nebudou až tak vzácní. Jen se špatně hledají.

Mezihvězdný meteor

Amir Siraj a Abraham Loeb z Harvard University prošli katalog jasných meteorů CNEOS a objevili meteor, který pravděpodobně nepocházel ze Sluneční soustavy. Původní těleso se pohybovalo rychlostí 60 km/s po hyperbolické dráze. Na rozdíl od prvního mezihvězdného asteroidu se mu do cesty připletla naše planeta.

Objekt o velikosti asi 45 cm vstoupil do atmosféry 8. ledna 2014 v 18:08 našeho času nad Papuou-Novou Guineou. Vzhledem k velikosti a zejména rychlosti je nepravděpodobné, že by průlet atmosférou přežil.

Podobně jako v případě objektu ‘Oumuamua, také u mezihvězdného meteoru nevíme, odkud přesně přilétl. Astronomové určili jen místo na obloze, které se nachází poblíž hvězdy Omicron Tauri v souhvězdí Býka.

Podobných těles může být mnoho

Vědci velmi hrubě odhadují, že v krychli o hraně 1 AU (vzdálenost Země od Slunce) kosmického prostoru naší Galaxie je asi milion podobných meteoroidů. Jedna hvězda může v průměru vyhodit ven z planetárního systému až 60 miliard bilionů menších objektů o celkové hmotnosti až 20 Zemí.

V budoucnu by astronomové mohli postavit systém, který získá spektra (a tedy složení) meteorů s velmi vysokou rychlostí.

Lovem meteorů se podrobně zabývají také čeští astronomové. V Česku je rozmístěno 13 kamer Evropské bolidové sítě (například na Lysé hoře, Přimdě, na Svratouchu apod.). Po jedné kameře je na Slovensku a v Rakousku.

Pozorováním meteoru z více míst současně lze odhadnout dráhu původního tělesa v kosmickém prostoru, ale také dohledat místo dopadu případných meteoritů.

Zdroj: arXiv