Do zemské atmosféry vstoupil objekt z jiné planetární soustavy. Vědci našli první mezihvězdný meteor

• Astronomové patrně objevili první mezihvězdný meteor
  • V roce 2014 vstoupil do zemské atmosféry objekt, který nepocházel ze Sluneční soustavy
  • Jeho velikost byla asi 45 cm

V polovině října 2017 objevili astronomové první mezihvězdný asteroid. ‘Oumuamua přiletěl od jiné hvězdy, prolétl Sluneční soustavou, vyvolal spekulace o mimozemské lodi a zase míří pryč do z našeho planetárního systému.

‘Oumuamua je sice první, ale podobní návštěvníci Sluneční soustavy zřejmě nebudou až tak vzácní. Jen se špatně hledají.

Mezihvězdný meteor

Amir Siraj a Abraham Loeb z Harvard University prošli katalog jasných meteorů CNEOS a objevili meteor, který pravděpodobně nepocházel ze Sluneční soustavy. Původní těleso se pohybovalo rychlostí 60 km/s po hyperbolické dráze. Na rozdíl od prvního mezihvězdného asteroidu se mu do cesty připletla naše planeta.

Objekt o velikosti asi 45 cm vstoupil do atmosféry 8. ledna 2014 v 18:08 našeho času nad Papuou-Novou Guineou. Vzhledem k velikosti a zejména rychlosti je nepravděpodobné, že by průlet atmosférou přežil.

Podobně jako v případě objektu ‘Oumuamua, také u mezihvězdného meteoru nevíme, odkud přesně přilétl. Astronomové určili jen místo na obloze, které se nachází poblíž hvězdy Omicron Tauri v souhvězdí Býka.

Podobných těles může být mnoho

Vědci velmi hrubě odhadují, že v krychli o hraně 1 AU (vzdálenost Země od Slunce) kosmického prostoru naší Galaxie je asi milion podobných meteoroidů. Jedna hvězda může v průměru vyhodit ven z planetárního systému až 60 miliard bilionů menších objektů o celkové hmotnosti až 20 Zemí.

V budoucnu by astronomové mohli postavit systém, který získá spektra (a tedy složení) meteorů s velmi vysokou rychlostí.

Lovem meteorů se podrobně zabývají také čeští astronomové. V Česku je rozmístěno 13 kamer Evropské bolidové sítě (například na Lysé hoře, Přimdě, na Svratouchu apod.). Po jedné kameře je na Slovensku a v Rakousku.

Pozorováním meteoru z více míst současně lze odhadnout dráhu původního tělesa v kosmickém prostoru, ale také dohledat místo dopadu případných meteoritů.

Zdroj: arXiv

Diskuze (4) Další článek: Apple se dohodl s Qualcommem a urovnal všechny spory. Intel kvůli tomu končí s vývojem 5G modemů pro telefony

Témata článku: Vesmír, Věda, Výzkum, Země, Astronomie, Slunce, Slovensko, Atmosféra, Sluneční soustava, Asteroidy, Galaxie, Vědec, Planetární soustava, Objekt, Sojourner, Česká republika, Lysá hora, Astronom, OBJ, Velikost, Abrahám Loeb, Meteor, CNEOS, Rakousko, Guinea

Avowed se inspiruje celou řadou známých RPG včetně Skyrimu či Outer Worlds

Nejnovější projekt Obsidianu rozhodně bude nabitý zajímavostmi.

AvowedRPG