Léky | Medicína

Dočkáme se konečně účinných léků proti nachlazení? Podle vědců jsme na dobré cestě

Někteří lidé si sotva povšimnou, že ji mají. Jiní s ní okamžitě zalezou do postele a obklopí se nosními spreji, horkými nápoji a papírovými kapesníky. A ještě dalším může způsobit závažné zdravotní problémy – například pokud mají oslabený imunitní systém. O čem je řeč? O úplně obyčejném nachlazení, „rýmičce“.

Navzdory k obrovským pokrokům, kterých jsme v medicíně v uplynulých letech dosáhli, stále platí, že „neléčená rýma trvá 7 dní a ta léčená týden“. Pomalu však začíná svítat na lepší časy.

Nejběžnějšími a nejinfekčnějšími původci nachlazení jsou rhinoviry, které způsobují asi 50 % všech infekcí. To znamená, že pro vědce představují cíl číslo jedna. Problém spočívá v tom, že v současnosti existuje cca 160 různých kmenů rhinovirů, tudíž je velmi obtížné vyrobit vakcínu či antiviriotikum, které by účinkovalo proti všem.

Odborníci ale nevzdávají. Řada z nich se snaží manipulovat s proteiny uvnitř buněk hostitele, protože právě ty jsou životně důležité pro replikaci viru. Tak třeba na Imperial College vyvinuli syntetickou sloučeninu, která se zaměřuje na enzymy v buňkách napadených NMT1 a NMT2 a brání tomu, aby jmenované viry během replikace tyto enzymy mohly využívat.

Tým vedený Peterem Barlowem z Edinburgh Napier University se rozhodl vyzkoušet jiný přístup. Pracuje s tzv. antimikrobiálními peptidy, které dokážou likvidovat širokou škálu bakterií, hub i virů. Jeden z nich, známý pod názvem katelicidin, je nesmírně účinný proti chřipkovým virům… a jak se nedávno ukázalo, poradí si také s rhinoviry. Přitom nutně nemusí pocházet z člověka – stejné schopnosti má i prasečí katelicidin atd.

„Je to však jen první krok na dlouhé cestě. Nyní doufáme, že tyto peptidy modifikujeme tak, aby byly stabilnější a účinnější a to nejen proti rhinovirům a chřipce, ale i proti jiným virům nachlazení,“ uvedl Barlow.

Diskuze (10) Další článek: Chytrá nabíječka do auta ohlídá stav akumulátoru a pamatuje si, kde parkujete

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Léky, Viry, Medicína, Uplynulý rok, Obrovský pokrok, Vědec, Edinburg, Široká škála, Enzym, Nachlazení, Lék, Dobrá cesta, Peptid, Replikace, Edinburgh, Imperial College, Nosní sprej, První krok, Syntetická sloučenina, Hostitel, Virus, Nápoj, Napier

Porovnání deseti cloudových disků: kam a za kolik uložit 100 GB, 1 TB a 10 TB dat?

** Zjistili jsme, kam do cloudu nejvýhodněji uložíte data ** Vytvořili jsme žebříček cen deseti cloudových úložišť ** Ceny se liší - často i velice výrazně!