Dodávky kurýrních služeb v USA (téměř) nikdy neodbočují vlevo. Ušetří tak ročně miliony litrů paliva

Nedávno jsme na Živě publikovali informace o novinkách u přepravní služby Uber. Nejen naše čtenáře zaujalo vylepšení integrované navigace, která bude řidičům plánovat trasy s co možná nejmenším odbočením vlevo. Ač to působí poměrně neobvykle, ve Spojených státech je to vcelku běžná praxe. Podrobně se tomuto jevu věnovala americká televizní stanice CNN.

Dodávky americké kurýrní služby United Parcel Service (UPS) téměř nikdy neodbočují vlevo. „Díky tomu, že vždy odbočují vpravo – pokud není odbočení vlevo nevyhnutelné – ušetří dopravce ročně miliony litrů paliva a zabrání emisím odpovídajícím více než 20 000 osobních automobilů.“ uvádí CNN.

Proč neodbočovat vlevo?

V dnešní době pomáhají s plánováním tras počítače, respektive navigační software, jež je schopný zohlednit požadavek na co možná nejmenší počet odbočení. Praxe odbočit raději třikrát vpravo, než jednou vlevo však ve Spojených státech začala již před několika desítkami let.

V USA považují odbočení vlevo za potenciálně nebezpečné a neekonomické. „Odbočující vlevo musí obvykle odbočovat proti proudu protijedoucích vozidel,“ vysvětluje autor knihy Traffic: Why we drive the way we do (Doprava: Proč jezdíme tak, jak jezdíme) Tom Vanderbilt.

Pokud není na křižovatce vyhrazený samostatný světelný signál pro odbočení vlevo, dochází často k hromadění aut a s tím souvisejícím časovým prodlevám. Na druhou stranu zelená, vyhrazená pro odbočení vlevo, znamená zastavení všech ostatních účastníků silničního provozu na 30 až 45 sekund.

Nebezpečnost odbočení vlevo

Studie amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) o faktorech nehodovosti na křižovatkách ukazuje, že odbočování vlevo je jednou z hlavních „kritických přednehodových událostí“ (tak je označována událost, jež učinila srážku nevyhnutelnou). Vyskytuje se u 22,2 % nehod, oproti 1,2 % u odbočování vpravo.

Přibližně 61 % nehod, k nimž dojde při odbočování nebo přejezdu křižovatky, má spojitost odbočováním vlevo, oproti pouhým 3,1 % nehod při odbočování vpravo. Podle dalších údajů je také třikrát vyšší pravděpodobnost, že při odbočování vlevo dojde k usmrcení chodců než při odbočování vpravo.

Úspora paliva. To jako fakt?

„Odbočování vlevo je méně úsporné,“ říká ředitel řízení procesů UPS Jack Levis, „protože motor vašeho auta jede déle na volnoběh, což pro něj není dobré.“ Kurýrní služba se však odbočování vlevo nevyhýbá úplně. „Odbočujeme vlevo, ale ne tak, aby to bylo zbytečné. Nepotřebujeme jezdit celý den v kruhu tím, že budeme odbočovat pouze vpravo. Máme nástroje, které analyzují počet odbočení pro každou trasu, a dokážeme zjistit, kterým z nich je možné se vyhnout.“

Za tímto účelem si dopravce vytvořil vlastní mapy, které jsou podle něj přesnější než ty komerčně dostupné: „Dokážeme rozlišit důležitější odbočení vlevo od těch nedůležitých.“ Zatímco Mapy Google a jiné navigace ukazují nejpřímější, respektive nejrychlejší cestu k cíli, mapy UPS mají možnost některá odbočení penalizovat.

Software penalizuje nežádoucí odbočení vlevo tak, že k odhadovanému času jízdy přidá 20 sekund. V takovém případě může objíždění bloku a odbočování výhradně doprava dvacetisekundovou penalizaci kompenzovat. Absolvování delší trasy při zachování úspory času a paliva může znít protichůdně, ale praxe ukázala, že toho lze dosáhnout.

„Mnoho řidičů se domnívalo, že jim nový software pro plánování tras prodlužuje cesty, ale později se ukázalo, že se mýlili. To je právě hlavní pointa: doprava je tak složitý systém, že jedinec nemůže získat představu o celkové efektivitě a podle toho optimalizovat. Je to také jeden z neintuitivních efektů "pomalejší je rychlejší", který v dopravě často vidíte.“

Smyčkový provoz

Společnost UPS se začala vyhýbat odbočování vlevo v 70. letech minulého století, kdy přišla s metodou označovanou jako „smyčkový provoz“. Při ní se trasy rozvozu rozvrhují do smyčky s odbočeními vpravo a začíná se vždy nejprve na jedné straně ulice.

V roce 2008 uvedla na trh software Orion, který vypočítává nejlepší možnou trasu pro každý automobil a upřednostňuje odbočení vpravo. „Trvalo deset let, než se to podařilo. Nejtěžší bylo přimět ho, aby uvažoval více jako řidič a méně jako počítač,“ říká Levis.

UPS v USA doručuje 18 milionů zásilek denně. Orion denně analyzuje 250 milionů adresních bodů a provádí 30 000 optimalizací trasy za minutu. To firmě ročně ušetří 300 až 400 milionů dolarů za palivo, mzdy a náklady na provoz vozidel: „Naše základní trasy byly dobré a umožnily nám ušetřit asi 85 milionů mil ročně. Když jsme k nim přidali Orion, ušetřili jsme dalších 100 milionů mil a úspora se dostala až na 185 milionů mil ročně.“

Má to smysl pro normální řidiče?

„Diskuse o omezení odbočování vlevo vyplynula z rozhovoru o tom, co mohou běžní řidiči udělat pro úspornější jízdu,“ vysvětluje Levis. Pomohlo by vyhýbání se odbočování vlevo ušetřit palivo nebo čas při každodenních jízdách?

„Tato metoda dobře funguje při předem naplánovaných rozvozech, ale při každodenním ježdění jsou naše trasy obvykle mnohem méně náhodné,“ konstatuje Wayne Gerdes, který je držitelem několika světových rekordů v úsporné jízdě a propagátorem techniky zvané „Hypermiling“.

Většina lidí nejezdí na více různých adres, ale čelí výzvě optimalizovat každodenní dojíždění, které se třeba už léta nezměnilo, říká Gerdes: „Eliminaci odbočování vlevo nelze v mnoha případech začlenit do našeho každodenního plánu, takže můj návrh zní: zmapujte si více tras a zapracujte je do svého dojíždění.“

Diskuze (39) Další článek: Patnáctého listopadu se počet obyvatel Země přehoupl přes osm miliard

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,