Dojezd elektromobilů se v zimě sníží. Norové na 20 autech otestovali, jak moc

Zima bateriovým elektromobilům příliš nesvědčí. Jak se ale nízké teploty podepíší na homologovaném dojezdu nejznámějších modelů? Tuto otázku si položila Norská Automobilová Federace (Norwegian Automobile Federation - zkráceně NAF), která se rozhodla uspořádat velký srovnávací test dvaceti elektromobilů nabízených v norských showroomech v lednu 2020. Test probíhal ve správném norském počasí, tedy převážně za sněžení, při teplotách od +3 °C do -6 °C.

Jako v běžném zimním provozu

Testovací trasa začínala v Oslu a vedla do města Hafjell. Pokud by se elektromobily vydaly nejkratší možnou cestou, měly by to do cíle zhruba 200 kilometrů. Pro test však byla zvolena trasa dlouhá 482 km, která měla vozy prověřit za širšího spektra podmínek a v ideálním případě je klidně i zcela vybít.

Za volantem přitom seděli průměrní řidiči, kteří měli za úkol jet svým běžným způsobem a dodržovat rychlostní limity. Všechny vozy byly přepnuty do úsporného režimu, topení bylo nastaveno na 21 °C a vyhřívání sedačky na nejnižší výkon.

Na trase nechyběla jízda městem, po okreskách a došlo i na dálnice. Rychlost se přitom většinu doby pohybovala od 60 km/h po 110 km/h. Součástí testu bylo také nabíjení z asi 10 % na 80 % kapacity baterie, které bylo prováděno při teplotě -2 °C. S každým vozem se předtím ale minimálně dvě hodiny jezdilo, aby měly baterie čas se zahřát.

Dojezd o 18,5 % kratší, dobíjení rychlé

Nebudeme vás ale dále zdržovat a pojďme se podívat na výsledky, během kterých sledovali odborníci z NAF především rozdíly mezi udávaným dojezdem dle WLTP a skutečně naměřeným dojezdem. Průměrná hodnota se pohybovala okolo 18,5 % rozdílu mezi hodnotou dle WLTP a skutečností, jak si ale vedli rekordmani?

Na vrcholu tabulky se umístil elektrický Hyundai Kona, které bylo schopné urazit 404,5 km oproti udávanému dojezdu 449 km (rozdíl 9,91 %). Naopak na druhém konci skončil Opel Ampera-e, ve světě známý jako Chevy Bolt. Ten namísto slibovaného dojezdu 423 km zvládl urazit vzdálenost jen 296,9 km, což znamenalo rozdíl 29,8 %.

V rychlosti nabíjení pak s přehledem zvítězilo Audi e-tron 55 quattro, které se dostalo z méně než 10 % na 80 % kapacity baterie za pouhých 27 minut. Špatně si nevedla ani Tesla Model 3, která zůstala na nabíječce 35 minut. V kombinaci s nízkou spotřebou je pak právě Model 3 elektromobilem, který dostane pasažéry na delší vzdálenost v nejkratším čase.

Na druhé straně tabulky pak opět skončil Opel Ampera-e a Renault Zoe. Oba modely totiž mají poměrně velké baterie, současně však podporují nabíjení pouze rychlostí okolo 50 kW. V případě Renaultu Zoe však bylo během testu naměřeno sotva 40 kW.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Podrobné výsledky srovnávacího testu elektromobilů v zimním provozu

V praxi použitelné

Test navíc pomohl vyvrátit jeden mýtus, který může majitele elektromobilů děsit v zimních měsících. Pokud se totiž vozu začne vybíjet baterie, rozhodně se sám od sebe nezastaví. Řidič dostane od stroje řadu varování, vůz pak začne vypínat komfortní spotřebiče (například topení) a omezí maximální rychlost.

Příjemným zjištěním pak byla skutečnost, že ani s vybitým elektromobilem nemusí cesta úplně skončit. Pokud se vůz odstaví s vybitou baterií, po cca 30 minutách nebo 1 hodině bylo možné ho znovu nastartovat a urazit ještě pár kilometrů. Je však otázkou, jak moc se podobné chování podepíše na životnosti baterie.

V galerii níže je přehled vozů, které byly do testu zahrnuty:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Diskuze (99) Další článek: Čerstvé zprávy z Kocourkova. Vylepšená aukce startuje a hned má na krku dvě aféry

Témata článku: Elektromobily, Baterie, Audi, Renault, Dojezd, Oslo, Elektromobil, RÚF, Opel, NAF, Cheva Bolt, Renault Zoe, Norová, Vůz, Dojezd elektromobilů, Okres, EVS, Tesla, Nabíjení, Test, Jak, Henri, Cold, Zoë



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Druhotné softwarové licence. Kdo by nechtěl legální Windows za stovku…

Druhotné softwarové licence. Kdo by nechtěl legální Windows za stovku…

Koupě originálního programového vybavení přímo od výrobce není jedinou možností, jak sehnat pro váš počítač legální software. Další možností je koupit licenci od toho, kdo ji už nepotřebuje nebo nevyužije. Můžete ušetřit nemalou částku, zároveň si však dávejte pozor na podvodníky.

Jan Spěšný
Fanouškovské Halo na Unreal Enginu 5 vypadá skoro lépe než originál
Michal Maliarov
Unreal Engine 5Video
Česko je rájem Wi-Fi sítí. Rychleji však rostou VDSL i optika
Lukáš Václavík
Český telekomunikační úřad (ČTÚ)Poskytovatelé internetuPřipojení k internetu
Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže československý salvový raketomet RM-70

Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže československý salvový raketomet RM-70

** Oživený výčet zbraní, které zaujmou technologickým řešením ** Neděláme si nárok na kompletní výčet** Informace často chybí, a tak se snažíme kličkovat mezi propagandou

Jakub Čížek
UkrajinaZbraněRuskoArmáda
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Munice ze zrušeného railgunu se postaví střelám s plochou dráhou letu

Munice ze zrušeného railgunu se postaví střelám s plochou dráhou letu

** Americké letectvo chce v nejbližší době postavit a otestovat prototyp nového samohybného děla ** To by mělo být schopné sestřelovat střely s plochou dráhou letu ** Při tom bude využívat munici určenou původně pro railgun

Stanislav Mihulka
VojenstvíUSA
Google ukázal netradiční brýle pro rozšířenou realitu. Jejich hlavní náplní práce budou překlady cizí řeči

Google ukázal netradiční brýle pro rozšířenou realitu. Jejich hlavní náplní práce budou překlady cizí řeči

** Google to po letech opět zkusí s chytrými brýlemi ** Tentokrát na to jde ale jinak ** Budou mít totiž jedinou funkci - překlad cizí řeči

Martin Miksa
Chytré brýleBrýle
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace