Dokáže cestující přistát s dopravním letadlem, když piloti zkolabují? Experiment ukázal, že nejspíš ne

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 70

Názory k článku

avatar
26. 05. 2023 15:06

Pokud by si amatér nechal poradit od lidí z českých diskusí, nebyl by sebemenší problém přistát 🤣

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
26. 05. 2023 11:15

Osovbne si myslim, ze nejvetsi sanci budeme mit nekdo kdo hraje hry.
Ale jako hlavni problem vidim UX letadla, je to mess a kdyz k tomu prijde nekdo, kdo vubec nic nevi, tak je zmatenej. Zadne jednoduche ovladani a je to naprosta tragedie. A pritom to jde delat lepe, vsak se kouknete jak vypada ovladani treba Crew Dragonu a konkurecniho Starlineru (ano, neni to letadlo, ale bohuzel neznam dopravni letadlo ktere se tomu priblizuje).
Osobne si myslim, ze cokoliv, covyzaduje vic jak 1 A4 k obsluze je proste blbe navrzene...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
26. 05. 2023 09:31

Pokud oba piloti zkolabují, tak se do jejich kabiny stejně nikdo nedostane od doby, kdy se musí povinně zamykat a ani posádka nemá možnost, jak je otevřít z druhé strany.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
26. 05. 2023 06:33

Od malička mi zajímalo létání. Už jako dítě jsem hrál letecké simulátory. Začínal jsem na FS 98, potom FSX, MSFS2020, DCS... Byl to pro mě velký koníček a létal jsem i placené přídavky jako PMDG a Fenix. Myslel jsem, že o létání toho hrozně vím a že bych létat tak nějak zvládnul. ... Před rokem jsem se přihlásil do pilotní školy na ultralight. A zjistil jsem, že o létání nevím vůbec nic a létání na simulátoru mi létat nenaučilo ani trochu. Vlastně to pro mě byl trochu šok. Letadlo se v reálu chová velmi odlišně a pocit z letu je úplně někde jinde. Ovládání je taky úplně jiné. Když jsme asi po cca 5 hodinách výcviku zatáček atd začali cvičit přistání tak jsem vůbec nevěděl co v jednotlivých fázích přistání dělat a jak to udělat. Trvalo mi dlouhou dobu se to naučit. Takže si myslím, že člověk, který nemá zkušenosti z reálného pilotování není schopný přistát ani s ultralightem, Cessnou natož s dopravním letadlem. ... Během výcviku mi několikrát napadlo, že budu cvičit přistání na MSFS2020, ale po pár pokusech jsem toho vždycky nechal, protože se to vůbec nepřibližuje reálnému letu.. bylo to úplně zbytečné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 05. 2023 21:08

Mam pilotni prukaz na helikopteru, stalo me to necelych $20k, kazde dva roky musim obnovovat. Mel jsem i prukaz na male letadlo, neobnovuji. Troufnout si pristat se 747 - za normalnich okolnosti nikdy, v situaci kdy nikdo jiny neni schopen a 100% se zabijeme tak to klidne zkusim.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
avatar
25. 05. 2023 18:10

Zkuste si do vyhledávače zadat: "Piloti Strojníci". Když se to na internetu objevilo, byly proti tomu námitky, že to není pravda, je to fake...
Ale když koukám na některé díly seriálu "Vteřiny před katastrofou", asi na tom něco pravdy bude.
BTW: V době her a malin nezralých jsem získal Stříbrné C.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
25. 05. 2023 17:57

„Moderní letouny umí přistávat po vhodném nastavení naprosto samy, vhodným vedením a při dostatku času si dokáži představit, že kvalifikovaný pilot navede i po hlasovém spojení (rádiu) ať již amatérského pilota ... či průměrně technicky zdatného laika,“ vysvětluje pilotka dopravního letounu Anna Polánecká.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět

Viděl jsem jiný test na profesionálním simulátoru, kde to úplný amatér s přehledem zvládl. Klíčem bylo, že měl spojení s řídící věží. Autopilot je schopný provést většinu úkonů nutných k přistání, tudíž s jeho pomocí a s instrukcemi operátora se to zvládnout dá.V reálné situaci samozřejmě hraje roli to, jestli se s řídící věží spojit podaří. Ovládat vysílačku není banalita a s tímhle vám věž neporadí. Ale jak spojení navážete, šance podstatně stoupají.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
25. 05. 2023 14:50

Experiment s n=6 nic nevypovida. V letadle je bezne 150+ osob a verim, ze se tam vzdy vyskytne nekdo s nejakymi zkusenostmi. Podminky souvisle oblacnosti v 1000 stopach bych nastavil, kdybych chtel, aby to co nejvic lidi nedalo. IMO mi to prijde "experiment" pro co nejvic bombasticky titulek.Mam zkusenost s Invexu s tehdy nejnovjesim MS Flight simulatorem. Asi 20 lidi nebylo schopno skoro vzletet nebo se rozbilo hned po startu. Prisla na me rada (hral jsem par simulatoru od F19 ci F29 retaliator dal, ale nejsem skalni fanda) a vzletl jsem, letal jsem, a havaroval schvalne po 10 minutach co me to prestalo bavit. Na drsnejsi ale uspesne pristani s dopravnim letadlem si verim, i kdyz mozna je to Dunning Kruger efekt (letam jen na SLZ coz se neda moc srovnavat).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
25. 05. 2023 13:15

Tak třeba když člověk bude mít nalétáno stovky hodin na nějakém Flight Simulátoru, určitě bude mít asi větší šanci na přistání než laik, který o pilotování letadla neví nic víc než to, co viděl ve filmech.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
25. 05. 2023 08:17

V niektorej epizode The Mythbusters to skusali, tiez na simulatore. Pokial je clovek - nepilot sam, tak to urcite rozbije, ale pokial ho navadzaju z veze bezpecne pristal.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 05. 2023 23:06

Není-li tam velké červené tlačítko s nápisem "pokud není přítomen pilot, tak tady smáčkni ten čudlík", tak laik těžko přistane. Pokud by laik dokázal snadno letadlo pilotovat, tak na co pak potřebovat kvalifikované piloty?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 05. 2023 22:50

Tady je podobný pokus s B737, ručně to roztřískal, ale když mu vysvětlili jak nastavit autopilota na přiblížení a přistání, povedlo se jim to.
https://www.youtube.com/watch...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
24. 05. 2023 21:52

Test se šesti lidma je hodně špatná statistika.
Na MS Flight simulátoru jsem bez navigace taky měl problém trefit přesně osu dráhy, přistání se dalo natrénovat, ale během jízdy po dráze jsem z ní často vyjel, abych letadlo nepřevrátil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 05. 2023 20:52

Je to z 90% o tom, zda se mu/jí podaří navázat spojení se zemí. Velká dopravní letadla na větších letištích přistanou sama po “zmáčknutí správných knoflíků.”
Člověk, co nikdy nepilotoval, to nejspíš nedá, protože to není jen o hraní si s kniplem. Ale pilot ultralightu nebo simulátorový nadšenec bude mít slušnou šanci.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 05. 2023 20:26

Dopravák přece umí přistát sám. Já znam jen Blaníka a paragliding a v těch budicich a hejblatech bych se ztratil.
Ani bych ti nezkoušel

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
24. 05. 2023 18:30

Pristane uplne kazdy, zcela jiste, otazkou jak. A kde.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 05. 2023 16:17

Má takové dopravní letadlo mechanický sklonoměr abych si mohl říct "kam kulička, tam nožička"?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 05. 2023 16:11

Co se ručního řízení týče, tak tam by to asi nezvládl nikdo, pokud by neměl nalítáno aspoň něco na simulátoru. Ale nějaký hobby znalec X-Plane nebo MSFS, který ví jak nastavit autopilota na ILS Cat 3 landing, by se možná, s pomocí někoho na rádiu, nezabil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 05. 2023 16:07

Doma jsem nalétal hromadu hodin na flight simulátoru s Boeingem. Byl jsem 2x na takovém tom velkém simulátoru. A pokud odbourám stres, škaredé počasí počasí, nebude boční vítr a bude někdo na drátě, kdo mě bude navigovat,..Ještě by teda muselo být dost času a ne stres "přistaň během 20 minut", ale ideálně tak hodina na seznámení se, projití postupu atd. a nastavení letadla na přiblížení podle přístrojů. Trefit se na letiště není taky úplně sranda. A určitě by byl potřeba ještě někdo, kdo by pořád hlídal rychlost a rychlost klesání :D A taky komunikace v češtině by se hodila. Pokud by se tohle všechno sešlo, tak si věřím, že bych přistál tak, aby většina lidí přežila.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (3)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
24. 05. 2023 16:01

Já tam zase tolik nahráto nemám, ale ti borci, co sedí hodiny u MSFS by měli docela vysokou šanci, si myslím. Minimálně by věděli, co v kokpitu je k čemu, to vím i já.
Je to bohužel jen teorie, kterou nikdo v praxi dobrovolně nevyzkouší.. :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
24. 05. 2023 16:00

Možné by to bylo, pokud by ovládání letadla zůstalo u základů - knipl, směrovka, tah, klapky. Bohužel přestože mám dost nalétáno na menších strojích, bylo by mi to asi k ničemu. Vše je tak "zjednodušené", až je to nesmyslně složité. Piloti velkých letadel už skoro neumějí létat, stali se operátory palubních počítačů.
Vždycky mě fascinuje, když se někde rozbije nějaký stroj jenom proto, že pilot naprosto ignoroval fundamentální základy výška a rychlost a řešil signalizovanou závadu na "barevném osvětlení kávovaru".

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (21)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor