Tomáš Furch
Tomáš Furch
26. 12. 2022 • 16:28

Takový výplňový článek, který jde krásně recyklovat 😀 není to tu poprvé vydáno

Miroslav Legutko
Miroslav Legutko
26. 12. 2022 • 0:43

x^2 = Ca * Cb = 12
a^2 = x^2 + Ca^2 = 15
b^2 = x^2 + Cb^2 = 20Jedna Euklidova a dvě Pythagorovy věty 🙂

starous70
20. 12. 2022 • 20:25

Základní trojúhelník pro sestavení pravého úhlu znám, tedy strany 3, 4 a 5. Vůbec mi nedošlo, že to stejně musí fungovat i s násobky, takže jsem si jako trubka dělal několik rovnic. Ale těch 9 a 16 se hned nabízelo, jen jsem pořád netušil, jak to tam napasovat.
Zase jsem o něco chytřejší.

Wendys Beta
2. 6. 2022 • 22:44

c = 9 + 16 = 25a/25 = 9/a
a^2 = 9*25
a = 15b/25 = 16/b
b^2 = 25*16
b = 20x/15 = 20/25
x = 12

Dorzen71
10. 5. 2022 • 6:32

Tohle jako tesař jsem používal k sestavení pravého úhlu. Aneb 3,4,5 dílů stejných délek a máme výsledek :). Tohle je úloha na pár vteřin. Pythagorova věta je potřeba použít v případě kdy shora uvedené neplatí. Třeba pro výpočet délky nároží, případně úžlabí.

Názor byl 3× upraven, naposled 10. 5. 2022 06:59

Drdek
3. 5. 2022 • 23:38

Jako pardon, ale kdo v tom nevidí 3x Pythágora a nedokáže ze 3 rovnic o 3 neznámých dát do kupy výsledek měl by vrátit vše až ke konci základního vzdělání ... neříkám, že je to na minutu a je dobré si to rozepsat, ale dát by to měl každý kdo chce nebo chtěl na gympl / prumku - tzn. určitě 90 procent ze čtenářů 😀

Názor byl 1× upraven, naposled 3. 5. 2022 23:38

dani74
2. 5. 2022 • 12:27

Pokud chcete výsledek přesně, tak to těžko spočítáte jen tak zpaměti 😉

Martin Holman
9. 7. 2021 • 8:03

Myslím že je to pro šestou třídu, nebo kdy se učí Pythagorova věta. Učební obory tesař, zedník a stavaři by to měli zvládnout při vzpomínce jak se kontroluje či konstruuje pravý úhel. Tohle je fakt na 20 vteřin.
To už lepší příklad měl Brzbohatý v ČST inscenaci kde hrál prof.mat..
Převeďte narýsovaný obdelník pomocí pravítka a kružítka na čtverec o stejném obsahu. 🙂

User03
8. 7. 2021 • 23:33

Eukludova věta o výšce a pythagorova věta

Libb
Libb
2. 7. 2021 • 12:38

Docela bych věřil, že šlo nejen o řešení, ale hlavně o postup. Jestli to někdo bude řešit zbytečně složit nebo si uvědomí nějakou jednodušší možnost.
Přiznám se, že víc jak čtvrtstoletí po maturitě (ano, maturoval jsem z matiky) už si všechny vzorečky nepamatuju, tak jsem zneužil Google, abych si osvěžil závislosti. Ale od začátku jsem na to šel přes obsah, kde 25x = ab, akorát jsem z hlavy neznal, že a2=c.ca.
Prostě, jak něco člověk aktivně nepoužívá, vypadne mu to z hlavy, ale když to tam jednou bylo, je to s Google už snadné. Pokud někdo nepochopil základy už na ZŠ, nepomůže mu nic.

Vitezslav  Horák
2. 6. 2021 • 14:50

Pythagorova věta a rovnice o třech neznámých, tohle jsme se učili na učňáku před cca 13 lety. Možná že ještě teď, kdybych chtěl, tak to vypočítám...

Michal Hanko
Michal Hanko
1. 6. 2021 • 8:09

Ve skutečnosti to je na jednu triviální rovnici.
x/9=16/x
jelikož ten celý trojúhelník i oba dva ty menší jsou si všechny podobné.
Z toho, z hlavy, x^2=144, x=12. Zbytek Pythagorovka. IMHO je to opravdu základka, třeba osmá nebo devátá třída. Nechápu, jak tohle mohlo být na MIT...

R J (Radar_007)
31. 5. 2021 • 16:03

3 rovnice o třech neznámých. Dvě dosadíte do jedné a vypočítáte x. I s kontrolou 3minuty s kalkulačkou Citizen SDC-805II 😀

Diego Adams
Diego Adams
31. 5. 2021 • 11:35

Pythagorova věta se snad učí na základní škole, ne?

Roman Langer (RomanL)
31. 5. 2021 • 8:52

Hm, tohle jsme řešili na základní škole, tak nevím, kam dnes školství pokročilo. Říkalo se tomu Pythagorova věta. 😉
Jinak abychom, se nenudili, dám sem další takový jednoduchý příklad:Vypočtěte zpaměti délku mostu, který auto přejede rychlostí 90 km/h za 14 sekund (auto považujte za hmotný bod a neřešte počet náprav, je to příklad pro 10leté děti z matematické olympiády před 25 lety).Napište postup, jak jste k výsledku dospěli. První dostane pochvalu před nastoupenou jednotkou. 😀

Názor byl 2× upraven, naposled 31. 5. 2021 09:34

Voicer
30. 5. 2021 • 23:18

No jo, základka, možná prvák na střední.
Přidám jednu úlohu pro matematiky:
Z bodu A do bodu B vzdáleného 10km, vyjde chodec rychlostí 5km/h. Spolu s ním vyběhne jeho pes, který běhá 2x rychleji než chodec. Pes se pohybuje tak, že běhá od svého pána do bodu B a zase se k pánovi vrací.
Jakou vzdálenost bude mít pes naběhanou, až spolu se svým pánem dorazí do bodu B?

Názor byl 2× upraven, naposled 30. 5. 2021 23:25

Vindis
30. 5. 2021 • 23:10

Tady na tomto příkladu je krásně vidět, jak se dá s matematikou hrát.
Matematika má sice svá pravidla, ale nikdo neříká, že postup musí být vždy jeden.
Tady je vidět, že k řešení se dá dostat několika způsoby. Nepročetl jsem to celý, ale napočítal jsem 3 (možná čtyři) způsoby řešení, které jsem pochopil. Vedle toho vidím i další způsoby, které už nejsou zrovna optimální (třeba použití pravítka a trojčlenky ;)).
Jsem zvědav, jak si s tím autor článku pohraje. Zda postřehy diskutujících pochopil a zveřejní všechny způsoby řešení.

Veolw
30. 5. 2021 • 21:22

To jsme se snad učili na základce. Pokud toto někdo nezvládne tak by měl vrátit maturitu 😀

Jujodu
30. 5. 2021 • 18:39

Vážně?! Lidi si tu budou stěžovat, jak byly maturity dříve těžké a teď jsou téměř zadarmo a co to tu vidím? Úloha STARÁ, kterou člověk vypočítá z hlavy do jedné minuty.
Tak to je fakt úloha na úrovni.

Václav Šíma (Va-Sil)
30. 5. 2021 • 11:36

Dobrý den,
přiznám se bez mučení, že jsem si s tím lámal hlavu. A podle názorů některých zde v diskuzi, je toto úloha pro základní školu, ale možná tak v přípravce pro NASA.
Toto zadání je přesně totožné s tím, když si zadáte do bratra Googla "Euklidovy věty" a toto opravdu není látka základní školy. A pokud nejdete na vysokou, tak vás toto nenaučí ani na střední.
Pomocí Euklidovy věty si dopočítáte základy pro Pythagorovu větu a poté je to už hračka. Nakonec jsem to tedy dal, ale .... Výsledek samozřejmě mám, a možná je i správný 😀

Jarda V
Jarda V
30. 5. 2021 • 7:52

U lopaty tohle naštěstí nepotřebuju ...

Pavels2
29. 5. 2021 • 23:51

Pythagorejské trojice v hlavě nenosím (kromě té zednické 3,4,5), takže mi přijde nejjednodušší spočítat x a pak dopočítat a a b.

Aleš Fiala (Alík02)
Aleš Fiala (Alík02)
29. 5. 2021 • 22:58

Prosím o překlad do češtiny jinak já se v tom nevyznám. A proč ten robotický vysavač nebo ta čtyřkolka na nás nemluví latinsky?

Zdeněk Věžník
29. 5. 2021 • 21:20

Jednoduché .. Nepodléhat panice, výsledek je 42. 😀

Radomil Beneš
29. 5. 2021 • 20:20

Hezké a poměrně jednoduché, po čase jsem si trochu započítal bez kalkulačky. 🙂

g g
g g
29. 5. 2021 • 19:25

Tohle lze přece řešit jednoduše přímo zpaměti...
Maturanti by tohle určitě měli zvládnout, alespoň keří se v matice neflákali.

Názor byl 2× upraven, naposled 29. 5. 2021 21:24

Bobanowicz
29. 5. 2021 • 17:42

Teda, tohle bylo fakt jednoduché. Příklad na 5 minut. Přiznám se, že se mě nějak nechce věřit, že tohle by opravdu bylo součástí přijímaček na MIT.
Aktuální maturita z matematiky plus dle mého názoru obsahuje znatelně náročnější příklady.
A pak, že prý děcka údajně jsou s každou další generací v průměru hloupější. Ten předložený příklad versus aktuální maturita svědčí spíš o opaku. 😝
Mimochodem, chcete fakt zajímavý příklad?? Tak tady je jeden z takového ranku:
--------------
Kolem Země natáhneme špagátek. Špagátek bude přesně o 1m delší než je obvod Země. Následně špagátek na nějakém místě chňapnem a směrem od středu Země ho začnem zvedat. Do jaké výšky půjde zvednout? Špagátek samozřejmě nepruží a na protilehlé straně Země zůstává připlácnutý k Zemi.Technická pozn. Zemi považujte za ideální kouli o poloměru 6378 km
---------------
Redakce! Schválně, dá tohle někdo z Vás? 😀😀

Názor byl 5× upraven, naposled 30. 5. 2021 07:17

Net.Xtreme
29. 5. 2021 • 15:07

Doufám, že v tom nebyl chyták, a že jsem se někde nepřepsal. Ale na první pohled to vypadalo docela jednoduše. Až na to, že druhé mocniny dvouciferných čísel si už nepamatuj spolehlivě..

Tomáš Grygarčík
29. 5. 2021 • 14:57

Zkusil jsem na to jít vědecky, rozložil jsem to na součástky a už to nedal dohromady. Pak jsem si vzpomněl na pomůcku dlaždičů, co mají jen základní školu a do třiceti vteřin jsem měl všechny neznámé. Kalkulačka netřeba, jde o kupecké počty. Kdo má víc, než základní školu, má na tuhle úlohu zbytečně velkou kvalifikaci.

hacique
hacique
29. 5. 2021 • 11:53

Pytagorova veta je sice fajn, ale v pripade, ze nepouzijete nic jineho, musite umet dokazat, ze x je vyska. Na obrazku totiz neni uvedeno, ze x je vyska.

Anonymizovaný
29. 5. 2021 • 11:15

Trigonometrie mi vyloženě nesedne. Nerozumím si s tímto typem myšlení. Tu minulou úlohu jsem řešil prvně v životě a vyřešil jsem ji z hlavy, přišla mi spíše náročností pro malé děti. Pythagorovu větu znám a pamatuji si ze školy, ale bez aplikace těchto pomůcek nevím. A jelikož nevím, nebudu se tím vůbec zabývat. Přijde mi to jako používat tahák.

Petr Kovář
29. 5. 2021 • 10:36

Tak velikost x se dá velice rychle odhadnout. Zjevně je jen o něco málo menší než maximální možná výška. A když si někdo při sestavení dal tu práci, aby ta čísla tak hezky vycházela, tak je to jasné za pár sekund. A zbytek znali už v antice.
Ale taky jsem si na to udělal rovnici, protože odhad asi není cesta, kterou by chtěl zadavatel slyšet.

Ivetkaczka
29. 5. 2021 • 10:01

Úplně primitivní úloha z 1.ročníku SS. S použitím jedné známé věty se vyřeší odvěsny i výška a bez kalkulačky. Stačí znát jen pravidla výpočtu s odmocninami 😉 Řešení mi zabralo minutku 🙂

Názor byl 1× upraven, naposled 29. 5. 2021 10:03

jirkajiri
29. 5. 2021 • 9:22

Úlohu lze vyřešit krásně bez kalkulačky. Mocniny se dají jednoduše zpočítat z hlavy.

Miroslav Pragl
Miroslav Pragl
29. 5. 2021 • 9:00

DIk za kalkulacku, co umi resit soustavu 3 rovnic o 3 neznamych (MS Mathematics), jinak bych to delal snad 10 minut. Rucne jsem overil vypocet jedne nezname, vypadalo to OK, a tak uz me to nebavilo :)Ale jeste jsem si zkusil graficke reseni, to mi prislo elegantnejsi.MP

Názor byl 1× upraven, naposled 29. 5. 2021 09:13

vzach
29. 5. 2021 • 8:47

V různých dobách byly různé úrovně vzdělání a poznání. Je tedy možné, že by si to třeba nějaký řemeslník prostě změřil, kdyby ovšem někde v praxi na takový trojúhelník narazil.
Jak by to se to řešilo dnešním "moderním" způsobem, tedy že není zapotřebí nic znát, protože lze všechno najít na internetu? Kolik lidí by asi dokázalo najít způsob řešení anebo aspoň výsledek této úlohy přes nějaký internetový vyhledávač? 😉

ce4aser55
ce4aser55
29. 5. 2021 • 8:44

Uz som sem pisal riesenie a ocividne autor clanku to nechce ze potom prida dalsi clanok s riesenim pripadne aktualizaciou clanku. Ale poviem vam to takto riesenie je jednoduche pretoze vam staci len znalost pytagorovej vety.

Názor byl 2× upraven, naposled 29. 5. 2021 08:50

Paulo Batis (paulobatistutta)
Paulo Batis (paulobatistutta)
28. 5. 2021 • 23:15

Za pomocí kalkulačky z win10, notepadu a klávesnice notebooku Acer Spin 5 s dotykovým displejem
čas řešení méně než jedna minuta.
Dal bych to i zpaměti, ale kupecké počty (mocniny a odmocniny do čísla 20) mi po těch létech lenošení s HP50g a HP Prime (i na mobilu, placená verze) jdou hrozně kostrbatě.
Běda tomu, kdo na há píčku bude používat ALG mód!
https://i.postimg.cc/Zn1tFYDG/ALG-HP-calc-User... ...

Názor byl 1× upraven, naposled 28. 5. 2021 23:29

Viktor Prudič
Viktor Prudič
28. 5. 2021 • 22:52

hlavně to neprozrazujte, jsou tady pravidla!

xixo
28. 5. 2021 • 22:20

Hezké. S tím, aby všechny odmocniny vyšly pěkně, si asi dali chvilku práce :)

blackmetal8
28. 5. 2021 • 21:55

Tohle by snad měly hravě vyřešit děti na konci základky. 3xPythagorova věta -> soustava 3 jednoduchých rovnic o třech neznámých a,b,x.

ondrejdvorak
28. 5. 2021 • 21:44

Učebnicový postup jsem dávno zapomněl, nakonec jsem to nějak selsky vykombinoval.

Jiří Mrázek
28. 5. 2021 • 21:37

Trvalo mi to tak 5 minut. Takže pohoda. Čekám na přijímací dopis z MIT. Dík 😀

frantaN47
28. 5. 2021 • 21:13

A je možné to řešit s použitím kalkulačky nebo bez?

harrym
28. 5. 2021 • 20:49

To je snad úloha pro základní školu. Tragikomedie...B-]
Ale měl jsem to štěstí před časem nedopatřením (ano, nedopatřením, protože do té doby jsem mohl žít v blahé nevědomosti, že to pod taktovkou budoucí produktivní generace pospěje ke světlým zítřkům) připoslechnout rozhovor dvou novopečených studentů 1. semestru na zastávce šaliny (rozebírali nějakej test z matematiky) a málem jsem se z toho posadil do škarpy, protože za těch xx let, co jsem vystudoval já, ta studijní úroveň zjevně neuvěřitelně vyklesla... Diferenciální počty a integrály na ně, k... líný... a pěkně aplikované na nějakou energeticko-silovou úlohu z fyziky, aby to mělo náležitý grády.

Názor byl 1× upraven, naposled 28. 5. 2021 20:55

Robert Toman
28. 5. 2021 • 20:20

Tak to snáď zvládne vyriešiť každý maturant nie?

Misaz640
28. 5. 2021 • 20:11

Toto ještě nezrušili. Stále se to na středních školách učí. Takže ano, studenti hlásící se na ČVUT by to dali (alespoň někteří).

Určitě si přečtěte

Články odjinud