Dokud autonomní vůz nepochopí chodce, nemůže řídit. Startup už vyvíjí řešení

Dokud autonomní vůz nepochopí chodce, nemůže řídit. Startup už vyvíjí řešení

Případ z letošního jara, kdy autonomní vůz Uberu smetl ženu vedoucí kolo, ukázal, že autopilot musí vedle silnice samotné a ostatních účastníků provozu perfektně rozumět i chodcům, kteří se občas chovají docela neurčitě.

Myslí si to alespoň startup Perceptive Automata, který s pomocí strojového učení vytváří pravděpodobnostní model lidského chování – chování chodce.

Jeho autoři jsou v rozhovoru pro Ars Techniku přesvědčení, že vytvořili model, který dokáže odhadnout, jak se člověk zachová. Něco podobného je přitom velmi složité, a tak mnozí autopiloti v blízkosti člověka raději drasticky zvolní a šinou se po vozovce zbytečně pomalým tempem.

Autopilot musí rozumět pohnutkám chodce:

Technologie Perceptive Automata však údajně dokáže rozlišit to, zdali člověk jen nestojí u krajnice a nemá v úmyslu vstoupit do vozovky, anebo přesně to v následujícím zlomku sekundy udělá. Pomáhá ji k tomu nonverbální jazyk chodce: tedy jeho pohyby, náznaky rukou, snaha o oční kontakt s řidičem atp.

Ostatní technologie autonomního řízení tyto nuance vůbec neberou v potaz a chodce vnímají pouze jako celek – těleso, které se pod určitým vektorem pohybuje z bodu A do bodu B, přičemž podle tohoto vektoru analyzují potenciální riziko kolize.

Bez pochopení chodců, kterých se zejména v centrech měst pohybují v blízkosti vozovky tisíce, žádný autopilot nedosáhne nejvyššího stupně autonomie.

Diskuze (25) Další článek: Nový iPad Pro možná po vzoru iPhonu přijde o 3,5mm výstup na sluchátka

Témata článku: Technologie, Umělá inteligence, Strojové učení, Doprava, Autonomní vůz, Pravděpodobnostní model, Chodec, Lidské chování, Účastník provozu, Pomalé tempo, Autopilot, Nejvyšší stupeň, Vektor, Oční kontakt, Potenciální riziko, Pochopení, Autonomní řízení, Ars Technica, Vozovka, Letošní jaro, Vůz, Start-up