Doprava | Autonomní vůz

Dokud autonomní vůz nepochopí chodce, nemůže řídit. Startup už vyvíjí řešení

Dokud autonomní vůz nepochopí chodce, nemůže řídit. Startup už vyvíjí řešení

Případ z letošního jara, kdy autonomní vůz Uberu smetl ženu vedoucí kolo, ukázal, že autopilot musí vedle silnice samotné a ostatních účastníků provozu perfektně rozumět i chodcům, kteří se občas chovají docela neurčitě.

Myslí si to alespoň startup Perceptive Automata, který s pomocí strojového učení vytváří pravděpodobnostní model lidského chování – chování chodce.

Jeho autoři jsou v rozhovoru pro Ars Techniku přesvědčení, že vytvořili model, který dokáže odhadnout, jak se člověk zachová. Něco podobného je přitom velmi složité, a tak mnozí autopiloti v blízkosti člověka raději drasticky zvolní a šinou se po vozovce zbytečně pomalým tempem.

Autopilot musí rozumět pohnutkám chodce:

Technologie Perceptive Automata však údajně dokáže rozlišit to, zdali člověk jen nestojí u krajnice a nemá v úmyslu vstoupit do vozovky, anebo přesně to v následujícím zlomku sekundy udělá. Pomáhá ji k tomu nonverbální jazyk chodce: tedy jeho pohyby, náznaky rukou, snaha o oční kontakt s řidičem atp.

Ostatní technologie autonomního řízení tyto nuance vůbec neberou v potaz a chodce vnímají pouze jako celek – těleso, které se pod určitým vektorem pohybuje z bodu A do bodu B, přičemž podle tohoto vektoru analyzují potenciální riziko kolize.

Bez pochopení chodců, kterých se zejména v centrech měst pohybují v blízkosti vozovky tisíce, žádný autopilot nedosáhne nejvyššího stupně autonomie.

Diskuze (25) Další článek: Nový iPad Pro možná po vzoru iPhonu přijde o 3,5mm výstup na sluchátka

Témata článku: Technologie, Umělá inteligence, Strojové učení, Doprava, Autonomní vůz, Nejvyšší stupeň, Vůz, Ars Technica, Start-up, Potenciální riziko, Pochopení, Autopilot, Pravděpodobnostní model, Vozovka, NEM, Pomalé tempo, Chodec, Účastník provozu, Oční kontakt, Letošní jaro, Lidské chování, Vektor, Autonomní řízení