Genetika | Rakovina

Domácí genetické testy vám mohou poskytnout falešné informace o riziku vzniku rakoviny

Domácí genetické testy se v poslední době těší velké popularitě, neboť se díky nim teoreticky můžete dozvědět spoustu zajímavých věcí o svých předcích. Například členové jedné německé rodiny tímto způsobem odhalili, že jsou vlastně Skoti.

Výsledky nové studie ovšem naznačují, že některá podobně překvapivá zjištění ve skutečnosti vůbec nemusí být pravdivá – může totiž prostě a krásně jít o chyby.

Společnost Ambry Genetics prozkoumala surová data od 49 osob, které již výsledky svých testů obdržely. A zjistila, že 40 % „odreportovaných“ variant nebylo vůbec přítomno. Jak navíc upozornil MIT Technology Review, řada falešně pozitivních nálezů se týkala genů spojených se zvýšeným rizikem rakoviny, což mohlo mnohé jedince zbytečně vyděsit.

Ironií je, že americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) nedávno schválil prodej genetických testů 23andMe právě za účelem zjišťování výše uvedeného rizika.

Vědci dlouhodobě doporučují, aby se lidé výsledky těchto testů nesnažili interpretovat sami, ale raději se obrátili na odborníky – zejména pokud jde o různá onemocnění. Celá tato problematika je totiž mnohem složitější, než by se na první pohled mohlo zdát (úplně stačí přečíst si příběh Gisele Grayson).

Ne nadarmo se říká, že geny nejsou všechno. Zajímá-li vás primárně vaše zdraví (a nikoliv rodokmen), kromě genetických faktorů je rozhodně zapotřebí vzít v potaz i další věci – třeba váš životní styl. Zaměřit se pouze na jednu oblast, vytrženou z celkového kontextu, nemá příliš velký smysl.

Foto: Hannob, CC0
Váš názor Další článek: WannaCry napadl fabriku Boeingu. Hrozilo zastavení výroby 777

Témata článku: Zdraví, Výzkum, Medicína, Rodokmen, MyHeritage, Genetika, Rakovina, Zajímavá věc, Genetics, Genetický faktor, Test, Potaz, Genetický test, Velká popularita, Životní styl, Vznik rakoviny, Italia, Falešná informace, První pohled, Mnohý jedinec, Zvýšené riziko, MIT Technology Review, Americký úřad, Nová studie, Překvapivé zjištění

Raspberry Pi 4 Model B: Raketa za tisícikorunu, která utáhne dva monitory

** Britové před pár dny představili nové Raspberry Pi 4 Model B ** Nový čipset má dost výkonu na dva HDMI monitory ** Za tisícovku získáte počítač na základní práci

Zranitelnost platebních karet Visa umožňuje zločincům obejít limit při bezkontaktních platbách

** Odborníci přišli na to, jak obejít limit bezkontaktních plateb ** Stačí zařízení, ovlivňující komunikaci mezi kartou a terminálem ** Stahují se nad bezkontaktními platbami mračna?

Lék na oteplování planety: Dokázali bychom posunout Zemi dál od Slunce?

** Aktuální změny klimatu jsou marginální ve srovnání s tím, co čeká Zemi za pár miliard let. ** Slunce se začne v budoucnu rozpínat a zvyšovat svou zářivost. ** Dokázali bychom Zemi posunout dál od Slunce a zachránit ji?

Co zabírá nejvíce místa na disku? Těchto 10 nástrojů odhalí největší žrouty dat