SpaceX | NASA | Donald Trump

Donald Trump si přivlastňuje úspěchy NASA a SpaceX. Američané podepisují petici

Již tisíce Američanů podepsali novou petici, která vyzývá Donalda Trumpa, aby si přestal přivlastňovat úspěchy SpaceX a NASA. Jde o reakci na nedávno zveřejněné video Make Space Great Again, které mj. obsahuje záběry z úspěšného vypuštění kosmické lodi Crew Dragon s posádkou.

Podle Erica Bergera, editora serveru Ars Technica, tato cca dvouapůlminutová reklama doslova rozzuřila „spoustu lidí“ z jmenované kosmické agentury i Muskovy společnosti.

„Toto kampaňové video vytvořené 3. června implikuje, že návrat pilotovaných startů na americkou půdu je výhradně zásluhou Trumpovy administrativy. Tato implikace je nepravdivá: Commercial Crew Program NASA v současné podobě existuje již od Obamovy administrativy (zahájené v roce 2011) a jeho kořeny sahají zpět k Bushově administrativě,“ píše se v dotyčné petici.

Video se na internetu objevilo minulou středu, přičemž z informací zveřejněných serverem Space.com plyne, že hned následující den ho několik sociálních médií stáhlo. O přesných důvodech se spekuluje, nicméně problém mohl spočívat v porušení předpisů NASA týkajících se zobrazování jejích zaměstnanců v reklamách.

K celé záležitosti se vyjádřila i manželka Douga Hurleyho – jednoho ze dvou astronautů, které Crew Dragon dopravil na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). „Připadá mi znepokojivé, že záběry mě a mého syna jsou používány k politické propagandě bez mého vědomí. To je špatně,“ uvedla na Twitteru.

Protistrana se brání tím, že zmíněné záběry byly převzaty z veřejně dostupných zdrojů. Bloomberg nicméně tvrdí, že NASA až do zveřejnění videa vůbec netušila o jeho existenci, neboť se jí to nikdo neobtěžoval oznámit.

Titulní foto: GPA Photo Archive, CC BY 2.0