Doposud neznámým zdroje vody na Zemi je překvapivě Slunce

• Kde se na Zemi vzala voda?
  • Mezinárodní tým odborníků tvrdí, že v jejím původu sehrálo roli naše Slunce
  • K tomuto závěru je přivedly analýzy nepatrných úlomků planetky (25143) Itokawa

Při pohledu z vesmíru je hned patrné, že Země je pokrytá spoustou vody. Přestože na některých dalších tělesech Sluneční soustavy je vody ve skutečnosti víc, voda hraje na Zemi zásadní roli pro život i pro fungování klimatických a geologických procesů. Kde se ale voda na Zemi vlastně původně vzala? Vědci tuto otázku řeší již dlouho a stále nemáme zcela uspokojivou odpověď.

Mezinárodní tým odborníků tvrdí, že v původu pozemské vody sehrál významnou roli doposud přehlížený faktor – naše Slunce. Jejich výzkum ukazuje, že sluneční vítr, tedy proud elektricky nabitých částic ze Slunce, v okolním vesmíru vytváří molekuly vody. Jde o to, že částice slunečního větru jsou většinou vodíkové ionty.

Tyto ionty na úsvitu Sluneční soustavy zasahovaly zrna prachu na povrchu kosmických balvanů rozmanitých velikostí a vytvářely na nich vodu. Ta se pak dostávala na povrch čerstvě vytvořené Země.

Převládající teorie počítají s tím, že se voda na Zemi dostávala s uhličitými planetkami. Potíž je ale v tom, že voda nalezená na těchto kosmických balvanech, složením izotopů příliš neodpovídá pozemské vodě. Z toho plyne, že minimálně část pozemské vody pochází z poněkud odlišného zdroje.

Voda ze Slunce

Vědci teď zjistili, že voda vytvářená působením slunečního větru na povrchu zrnek prachu se svým izotopovým složením blíží pozemské vodě, takže by to mohl být onen chybějící zdroj. Pro badatele byly klíčové analýzy nepatrných úlomků planetky (25143) Itokawa, které na Zemi v roce 2010 dopravila japonská meziplanetární sonda Hajabusa.

V těchto analýzách vědci využili atomovou sondovou tomografii APT (Atom probe tomography), s jejíž pomocí extrémně detailně prozkoumali svrchních cca 50 nanometrů povrchu úlomků planetky Itokawa.

Výsledky těchto analýz naznačují, že je tam velké množství molekul vody. Každý krychlový metr horniny planetky obsahuje asi 20 litrů vody. To je dobrá zpráva nejen pro badatele zkoumající původ vody na Zemi, ale také pro odborníky, kteří v dnešní době plánují cesty do vesmíru a kolonizaci vesmírných těles.

Budoucí astronauté či kolonisté budou potřebovat dostatek vody a bylo by nepraktické ji všechnu vozit ze Země. Jak se zdá, na planetkách ve Sluneční soustavě bychom mohli nalézt slušné zásoby této životně důležité kapaliny.

Diskuze (4) Další článek: Netgear záplatoval bezpečnostní díry ve svých routerech pro malé firmy. Aktualizaci neodkládejte