Po více než padesáti letech Boeing zastavuje výrobu ikonického modelu 747 Jumbo Jet. Ačkoli firma nevydala žádné oficiální prohlášení, zdroje obeznámené s výrobními plány tuto skutečnost potvrzují. Poslední kus 747-8 má být vyroben v Seattlu do dvou let.

Po více než padesáti letech Boeing zastavuje výrobu ikonického modelu 747 Jumbo Jet. Ačkoli firma nevydala žádné oficiální prohlášení, zdroje obeznámené s výrobními plány tuto skutečnost potvrzují. Poslední kus 747-8 má být vyroben v Seattlu do dvou let.

Jako první přišla s informací o plánovaném ukončení výroby dvoupatrového čtyřmotorového stroje americká zpravodajská agentura Bloomberg. „Jak se ukázalo, počet linek, pro které potřebujete tak velké letadlo, je neuvěřitelně malý.“ tvrdí analytik Agency Partners Sash Tusa.

Jako první přišla s informací o plánovaném ukončení výroby dvoupatrového čtyřmotorového stroje americká zpravodajská agentura Bloomberg. „Jak se ukázalo, počet linek, pro které potřebujete tak velké letadlo, je neuvěřitelně malý.“ tvrdí analytik Agency Partners Sash Tusa.

Ač to tak na první pohled nemusí vypadat, Boeing 747 je poměrně starý model. První let absolvoval v únoru 1969, o rok později pak následovalo jeho oficiální představení v barvách Pan American World Airways. Uvedení tak velkého letadla bylo označováno za „ambiciózní hazard“, který výrobce málem přivedl k bankrotu. Od zahájení výroby obdržel Boeing celkem 1571 objednávek na tento model.

Ač to tak na první pohled nemusí vypadat, Boeing 747 je poměrně starý model. První let absolvoval v únoru 1969, o rok později pak následovalo jeho oficiální představení v barvách Pan American World Airways. Uvedení tak velkého letadla bylo označováno za „ambiciózní hazard“, který výrobce málem přivedl k bankrotu. Od zahájení výroby obdržel Boeing celkem 1571 objednávek na tento model.

Poptávku po dálkových dvoupodlažních dopravních letadlech negativně ovlivnila pandemie onemocnění COVID-19. Uzavření hranic mnoha zemí znamenalo radikální pokles zájmu o leteckou dopravu, takže aerolinky přestaly potřebovat letadla s tak vysokou kapacitou. Návrat do stavu před pandemií se přitom neočekává dříve než v roce 2025.

Poptávku po dálkových dvoupodlažních dopravních letadlech negativně ovlivnila pandemie onemocnění COVID-19. Uzavření hranic mnoha zemí znamenalo radikální pokles zájmu o leteckou dopravu, takže aerolinky přestaly potřebovat letadla s tak vysokou kapacitou. Návrat do stavu před pandemií se přitom neočekává dříve než v roce 2025.

Za poklesem poptávky však nestojí jen nový koronavirus – zájem o velká letadla klesal průběžně, takže zpomalovala i výroba modelu Boeing 747-8. Nyní jsou nové stroje stavěny šnečím tempem jednoho letounu za dva měsíce. Další snížení poptávky tak prakticky znamenalo jen poslední „ránu z milosti“.

Za poklesem poptávky však nestojí jen nový koronavirus – zájem o velká letadla klesal průběžně, takže zpomalovala i výroba modelu Boeing 747-8. Nyní jsou nové stroje stavěny šnečím tempem jednoho letounu za dva měsíce. Další snížení poptávky tak prakticky znamenalo jen poslední „ránu z milosti“.

Boeing má aktuálně ještě patnáct nevyřízených objednávek na nákladní „sedm-čtyři-sedmičky“, z toho 12 jich bude sloužit v barvách americké kurýrní globální společnosti United Parcel Service (UPS). Poslední poptávka na dopravní verzi pochází z roku 2017, kdy si tento stroj objednalo Letectvo Spojených států amerických pro přepravu prezidenta.

Boeing má aktuálně ještě patnáct nevyřízených objednávek na nákladní „sedm-čtyři-sedmičky“, z toho 12 jich bude sloužit v barvách americké kurýrní globální společnosti United Parcel Service (UPS). Poslední poptávka na dopravní verzi pochází z roku 2017, kdy si tento stroj objednalo Letectvo Spojených států amerických pro přepravu prezidenta.

Ukončení výroby Boeingu 747 uzavírá jednu velkou kapitolu v historii letectví. Jednalo se o jedno z nejoblíbenějších letadel se širokým trupem, které bylo snadno rozpoznatelné díky výrazné „bouli“ horního podlaží. Již vyrobené stroje budou létat ještě několik let, ale i jejich čas se evidentně blíží ke svému konci.

Ukončení výroby Boeingu 747 uzavírá jednu velkou kapitolu v historii letectví. Jednalo se o jedno z nejoblíbenějších letadel se širokým trupem, které bylo snadno rozpoznatelné díky výrazné „bouli“ horního podlaží. Již vyrobené stroje budou létat ještě několik let, ale i jejich čas se evidentně blíží ke svému konci.

Po více než padesáti letech Boeing zastavuje výrobu ikonického modelu 747 Jumbo Jet. Ačkoli firma nevydala žádné oficiální prohlášení, zdroje obeznámené s výrobními plány tuto skutečnost potvrzují. Poslední kus 747-8 má být vyroben v Seattlu do dvou let.
Jako první přišla s informací o plánovaném ukončení výroby dvoupatrového čtyřmotorového stroje americká zpravodajská agentura Bloomberg. „Jak se ukázalo, počet linek, pro které potřebujete tak velké letadlo, je neuvěřitelně malý.“ tvrdí analytik Agency Partners Sash Tusa.
Ač to tak na první pohled nemusí vypadat, Boeing 747 je poměrně starý model. První let absolvoval v únoru 1969, o rok později pak následovalo jeho oficiální představení v barvách Pan American World Airways. Uvedení tak velkého letadla bylo označováno za „ambiciózní hazard“, který výrobce málem přivedl k bankrotu. Od zahájení výroby obdržel Boeing celkem 1571 objednávek na tento model.
Poptávku po dálkových dvoupodlažních dopravních letadlech negativně ovlivnila pandemie onemocnění COVID-19. Uzavření hranic mnoha zemí znamenalo radikální pokles zájmu o leteckou dopravu, takže aerolinky přestaly potřebovat letadla s tak vysokou kapacitou. Návrat do stavu před pandemií se přitom neočekává dříve než v roce 2025.
8
Fotogalerie

Dosluhující Boeing 747 ještě ožije. Rolls-Royce mu namontuje pátý motor

Éra Boeingu 747, jehož ikonická silueta s hrbem na trupu provází světové letectví přes pět dekád, se chýlí ke konci. Ne všechny letouny ale čeká dožívání ve flotilách nákladních aerolinek nebo rozebrání na náhradní díly. Výrobce leteckých motorů Rolls-Royce jeden z vyřazených letounů přestaví na létající testovací platformu.

Letadlo Boeing 747-400, které projde kompletní rekonstrukcí, bylo dvacet let součástí flotily australských aerolinek Qantas. Nalétalo více než 70 milionů kilometrů a přepravilo 2,5 milionu cestujících.

Nyní bude k jeho trupu namontován speciální pylon, na který budou vývojáři Rolls-Royce připevňovat své nejnovější motory a sledovat jejich chování v prostředí, které odpovídá reálnému provozu. Prostornou palubu letadla, na níž dosud sedávalo až 364 cestujících, obsadí nyní kromě pilotů a inženýrů také množství monitorovacích zařízení. O úpravy, které potrvají dva roky, se postará americká společnost Aerotec.

„Královna nebes se stane drahokamem na koruně našich globálních testovacích programů. Jde o značnou investici, která navýší naše testovací kapacity a umožní nám získat více letových dat než dosud,“ prohlásil šéf vývoje Rolls-Royce Gareth Hedicker.

Nejde přitom o první Boeing 747, který Rolls-Royce využívá. Britská společnost si už dříve pro testování upravila starší typ 747-200, dosud s ním absolvovala 285 letů.

Aerolinky Qantas se zbavily všech letounů Boeing 747 ve své flotile. Na vině tentokrát nebyl koronavirus, aerolinky je kvůli nízké efektivitě provozu začaly vyřazovat už v minulých letech.  

Článek připravila redakce E15.cz

Určitě si přečtěte

Články odjinud