Vesmír | Simulace

Dosud nejpodrobnější simulace vesmíru nám pomáhá odhalit tajemství vzniku galaxií

Odborníci z CCA, MIT, Harvard University, University of Cambridge, Heidelberg Institute of Theoretical Studies a Institute for Advanced Study vytvořili úžasný simulační model vesmíru zvaný Titled Illustris: The Next Generation (IllustrisTNG). A hodně si od něj slibují.

„Když pozorujeme galaxie pomocí teleskopu, naše možnosti měření jsou omezené. Ale s touto simulací můžeme sledovat všechny vlastnosti všech těchto galaxií. Navíc nejen to, jak vypadají nyní, ale i celou historii jejich zrodu,“ uvedl astrofyzik Shy Genel z CCA.

Ve skutečnosti se IllustrisTNG skládá z 18 simulací, které pokrývají různé škály – každá z nich představuje kubickou maketu prostoru širokého až 1 miliardu světelných let. To umožňuje sledovat vývoj vesmíru od okamžiku hned po Velkém třesku dál do budoucnosti.

Je jasné, že něco takového vyžaduje hodně výkonný hardware. Nikoho tedy asi nepřekvapí, že IllustrisTNG využívá výpočetní kapacitu nejrychlejšího německého superpočítače Hazel Hen. I tak ale badatelé musí být trpěliví – provedení matematických operací potřebných pouze pro jednu z větších simulací trvalo dva měsíce, během nichž bylo shromážděno 500 TB dat.

„Analýza této obrovské hory dat nás zaneprázdní na několik následujících let a slibuje mnoho nových vzrušujících poznatků o různých astrofyzikálních procesech,“ komentoval to Volker Springel z Heidelberg Institute for Theoretical Studies.

Dosažitelná úroveň přesnosti je prý ohromující. Z dostupných informací plyne, že ve vědeckých magazínech již byly publikovány tři články popisující rozsáhlé shlukování hmoty. Díky tomu můžeme problematice vzniku galaxií lépe porozumět.

Zdroj: ScienceAlert, IllustrisTNG