Dosud nejvyšší zaznamenaná vlna na jižní polokouli měřila skoro 24 metrů

Solární bóje umístěná nedaleko Campbellova ostrova (cca 700 km jižně od Nového Zélandu) během intezivní bouře zaznamenala vlnu vysokou 23,8 metrů. To odpovídá přibližně výšce osmipodlažní budovy nebo pěti a půl londýnských dvoupalubních autobusů – a jde o nový rekord pro jižní polokouli.

„Podle našich znalostí je to největší vlna zaznamenaná na jižní polokouli,“ uvedl oceánograf Tom Durrant z MetOcean Solutions. „Surfaři v Kalifornii mohou očekávat, že energie z této bouře dorazí na jejich pobřeží zhruba za týden.“

Vědci jsou toho názoru, že po dobu trvání dotyčné bouře se mohly vytvářet vlny vysoké až 25 metrů, avšak nepodařilo se je zachytit. Bóje je totiž aktivní pouze 20 minut každé 3 hodiny, aby šetřila energii baterie.

Peter McComb z MetOcean Solutions, který ji v březnu zprovoznil, je tímto výsledkem nadšen. „Je to přesně ten druh dat, o němž jsme na začátku programu doufali, že ho zachytíme,“ konstatoval a dodal:

„Víme, že rychlost těchto bouří hraje důležitou roli ve výsledném vlnovém klimatu a má velký význam v kontextu stávajících klimatických změn a jejich scénářů.“

Dosud nejvyšší zachycená vlna na světě měřila 30,5 metrů. Vznikla v důsledku zemětřesení, které 9. června 1958 způsobilo pád cca 30 miliónů metrů krychlových skály do Gilbertovy zátoky na Aljašce. Následně se přes Lituyskou zátoku valila do Aljašského zálivu, přičemž zlikvidovala značnou část pobřežní vegetace a zabila pět lidí.

Ilustrační foto

Diskuze (3) Další článek: Tři největší technologické úlety, které Google v týdnu představil

Témata článku: Příroda, Výzkum, Počasí, Moře, Aljaška, Nový Zéland, Measure, Kalifornie, Vlna, Značná část, Důležitá role, Nový rekord, Vegetace, Smithson, Zátoka, Bouře, Metr, Jižní polokoule, Polokoule, Gilbert, Ilustrační foto, Velký význam

Xiaomi Yeelight: Wi-Fi LED žárovka za pár stovek, kterou můžete ovládat i hlasem

** Na eBayi aspol. ji koupíte za čtyři stovky ** Má Wi-Fi a povedenou appku ** Spojíte ji s Googlem, Amazonem, IFTTT i vlastním systémem

Přichází revoluce v oblasti deodorantů!

** Britští vědci odhalili uzlový bod procesů, kterými vzniká nejpronikavější složka lidského tělesného pachu ** Nové generaci deodorantů by mohl dodat na síle cílený zásah do života malé skupinky kožních bakterií ** Podle některých vědců by to ale znamenalo zpřetrhat pouta mezi člověkem a mikrobem

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?