Dron US Navy vstoupil do historie prvním doplněním paliva pilotovanému letounu

  • Prototyp dronu Boeing MQ-25 Stingray má za sebou první úspěšně doplnění paliva za letu pilotovanému letounu
  • Tento významný test proběhl 4. června
  • Tankovací dron doplnil palivo Super Hornetu pomocí systému Aerial Refueling Store

Prototyp T1 tankovacího dronu Boeing MQ-25 Stingray má za sebou první úspěšně doplnění paliva za letu letounu s lidskou posádkou. Pro americké námořnictvo je to významný milník na cestě k vytvoření flotily autonomních tankovacích dronů, které budou operovat z letadlových lodí jako podpora letounů s lidskou posádkou.

Významný test proběhl letos 4. června (2021). Dron i letoun US Navy F/A-18F Super Hornet s lidskou posádkou startovaly z letiště MidAmerica Airport v Mascoutah, stát Illinois. Tankovací dron doplnil palivo Super Hornetu pomocí systému pro tankování za letu Aerial Refueling Store (ARS).

Stingray a Super Hornet během stejného letu rovněž testovaly let ve formaci pilotovaného a autonomního stroje, kdy byly od sebe vzdálené jen pár metrů. Jak uvádí společnost Boeing ve své zprávě, oba letouny se při tankování i dalších testech pohybovaly v operačně relevantní výšce a rychlosti.

Jak uvedl kontraadmirál Brian Corey, vedoucí programu Program Executive Office for Unmanned Aviation and Strike Weapons, tankovací drony Stingray po svém nasazení značně zvýší dolet a operační možnosti letounů amerických letadlových lodí.

Podle Leanne Caret, šéfky dceřiné společnosti Boeing Defense, Space & Security, jde o zásadní krok na cestě k brzkému zapojení tankovacích dronů do operací amerického loďstva a prohloubení integrace bezpilotních systémů pro budoucí mise.

Odborníci získali řadu důležitých dat

Historicky první doplnění paliva za letu bezpilotním strojem bylo využito k získání celé řady důležitých dat, včetně údajů o aerodynamice obou strojů, které letěly v těsné formaci, a také údajů o činnosti a spolehlivosti naváděcích a řídicích systémů dronu Stingray.  Tým odborníků a techniků teď získaná data vyhodnocuje a zjišťuje, zda bude nutné upravit pilotní inteligenci dronu.

Pokud jde naopak o doplňování paliva autonomním dronem za letu, takový test se odehrál již v roce 2015.

Tehdy demonstrační dron X-47B Unmanned Combat Air System Demonstration (UCAS-D) v režii společnosti Northrop Grumman a US Navy natankoval palivo od pilotovaného leteckého tankeru Boeing 707-368C, provozovaného společností Omega Aerial Refueling Services. Bylo to vůbec poprvé, kdy si autonomní letoun doplnil palivo za letu.

Váš názor Další článek: Samsung hledá 6G. Nadějí mají být terahertzové sítě s 50× vyššími rychlostmi než 5G

Témata článku: Technika, Historie, Vojenství, USA, Drony, Letadla, Létání, Armáda, Boeing, Ars, Test, Doplnění, US Navy, Letoun, Northrop Grumman, Let, Tým odborníků, Stingray, Boeing Defense, Illinois, Super hornet, Palivo



Tři tipy, jak proklepnout signál Wi-Fi v domácnosti i kanceláři

Tři tipy, jak proklepnout signál Wi-Fi v domácnosti i kanceláři

** Poradíme, jak řešit problémy s rychlostí bezdrátového připojení ** Ukážeme, jak najít nejvhodnější Wi-Fi kanál ** Prozradíme, jak prověřit pokrytí prostoru signálem

Karel Kilián
RouterWi-FiTipy
16 míst na mapách Googlu a Microsoftu, které nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky a mlha

16 míst na mapách Googlu a Microsoftu, které nesmíte vidět. Nahradily je čtverečky a mlha

** Internet se roky bavil umělé rozčtverečkovanými místy v mapách ** Postupně jich ale ubývá, nebo se jedná o běžné chyby ** Výjimkou je Evropa. Tady čtverečkujeme až až

Jakub Čížek
Mapy GoogleMapy
Google Keep není jen zápisník na poznámky. 15 tipů, jak z něj dostat maximum

Google Keep není jen zápisník na poznámky. 15 tipů, jak z něj dostat maximum

** Google Keep je poznámkový systém s řadou zajímavých funkcí ** Přinášíme vám 15 vychytávek pro mobilní i webovou aplikaci ** Ovládněte Keep na maximum jako profesionálové!

Karel Kilián
Google KeepTipyGoogle