Drsný pozemšťan: Vědci našli mikroba, který by přežil na Enceladu

• Saturnův ledový měsíc Enceladus s podpovrchovým oceánem jedním z nadějných míst, kde by mohl být objeven mimozemský život
  • Mikrobiologové teď na Zemi našli organismus, který by mohl žít i v náročných podmínkách na Enceladu
  • Jde o mikroba z mořských hlubin poblíž Japonska, který se jmenuje Methanothermococcus okinawensis

Podle toho, co víme o Sluneční soustavě, je Saturnův ledový měsíc Enceladus s podpovrchovým oceánem jedním z nadějných míst, kde by mohl být objeven mimozemský život. Mikrobiologové teď na Zemi našli organismus, který by mohl žít i v náročných podmínkách na Enceladu.

Tým Vídeňské univerzity prozkoumal mikroba z mořských hlubin poblíž Japonska, který se jmenuje Methanothermococcus okinawensis a náleží do velké skupiny archaeí. Jak jeho jméno napovídá, jde o organismus, kterému vyhovuje horké prostředí, a který produkuje metan.

Výzkum ukázal, že by tento mikrob mohl prosperovat v teplotě, tlaku i v chemickém složení prostředí, které podle našich zjištění odpovídá podpovrchovému oceánu na Enceladu.

Podle badatelů by podobné mikroorganismy mohly být zodpovědné za metan, který pozorujeme ve výtryscích z Enceladu do okolního vesmíru. Vedoucí výzkumu Simon Rittman tvrdí, že by část metanu, který detekujeme na Enceladu, mohla být produktem metabolismu těchto organismů. Tyto organismy by pak mohla objevit některá z budoucích misí, která po nich bude pátrat v podpovrchovém oceánu.

Rittman s kolegy původně testovali tři různé mikroorganismy a zjišťovali, jestli mohou přežít podmínky, jaké panují pod ledem na Enceladu, a ještě v těchto podmínkách produkovat metan.

Mikrobi museli zvládnout teploty mezi 0 °C a 100 °C, a také tlaky až 90 atmosfér. Ze tří testovaných mikrobů uspěl jenom Methanothermococcus okinawensis. Zdá se, že kdyby tento mikroorganismus ocitl na hydrotermálním vývěru pod ledem na měsíci Enceladu, tak by tam mohl nejen přežít, ale také produkovat metan.

Výzkum týmu Vídeňské univerzity nepřináší definitivní důkaz o tom, že je Enceladus obyvatelný. Pozorovaný metan na tomto měsíci navíc může být kompletně nebiologického původu. Ale šance na objev mimozemských organismů pod ledem vzrostly.

Více odpovědí by měly přinést budoucí mise k tomuto zajímavému měsíci. Tyto sondy budou potřebovat pokročilý hmotnostní spektrometr k analýze chemických látek a s jeho pomocí budou pátrat po chemických stopách živých organismů.

Foto: Kevin Gill, CC BY 2.0
Diskuze (3) Další článek: AMD zatopí Intelu, nový AMD Ryzen 7 v předběžných testech docela válí

Témata článku: Země, Příroda, Výzkum, Japonsko, Sluneční soustava, Mimozemský život, Saturn, Oceán, Vedoucí výzkum, Živý organismus, Metan, Ledový měsíc, Mikroby, Mořská hlubina, Chemické složení, Náročná podmínka, Organismus, Podpovrchový oceán, Enceladus, Definitivní důkaz, Chemická látka, Kevin Gill, Okolní vesmír, Mikrobiolog, Encelad

Galerie: Navštívili jsme Cosmos Discovery. Uvidíte Sojuz, Mir i kokpit raketoplánu

** Brno hostí do konce léta unikátní výstavu Cosmos Discovery ** Uvidíte zde celou historii kosmonautiky ** Stovky originálů i detailních maket

Jakub Čížek, Antonín Trčálek | 4

Sonda Dawn prolétá jen 35 km od trpasličí planety Ceres a posílá úchvatné fotografie!

** Sonda Dawn zkoumá trpasličí planetu Ceres od března 2015 ** Sonda nyní přešla na novou dráhu, nejblíže se dostává k povrchu na vzdálenost jen 35 km ** Ceres je největší planetkou hlavního pásu mezi Marsem a Jupiterem

Nechcete platit za Total Commander? Těmito bezplatnými programy ho můžete nahradit

** Total Commander je na Windows takřka legendou ** Licence však stojí více než tisíc korun ** Našli jsme pro vás deset alternativ dostupných zdarma

Jak zrychlit a vylepšit domácí Wi-Fi

** Máte pomalou Wi-Fi? ** Nedosáhne na zahradu nebo na záchod? ** Zopakujeme si základní pravidla optimalizace

David Polesný, Jakub Čížek | 18

Temný režim a spousta vychytávek. Vyzkoušeli jsme nový macOS 10.14 Mojave

** Vyzkoušeli jsme veřejnou betu macOS 10.14 Mojave ** Hlavní novinkou je temný režim a velký důraz na soukromí ** Jako první beta je systém překvapivě rychlý a dobře použitelný.

Limitovaná nabídka: Windows 10 Professional za pouhých $11.90

Goodoffer24.com Je nový eshop s licencemi a softwarovými klíči, který nabízí nejlepší ceny a rychlé dodání produktu na e-mail. Kromě licencí pro Windows 10 Pro, nabízí web také řadu špičkových produktů, jako je Xbox Live Gold membership nebo oblíbený titul – PLAYERUNKNOWN’S BATTLEGROUNDS.