Kontroverzní asistenční funkce Autopilot společnosti Tesla obstála před kalifornským soudem. V úterý 31. října porota rozhodla, že Autopilot v roce 2019 nezavinil nehodu v okrese Riverside, při níž zahynul řidič a jeho manželka a syn byli těžce zraněni. Je to letos již podruhé, kdy porota rozhodla ve prospěch Autopilota s tím, že není zodpovědný za vážnou nehodu.
Žalobu podali oba pozůstalí po oběti nehody, kteří byli přesvědčeni o tom, že závada Autopilota způsobila, že vozidlo Tesla Model 3 Micaha Leeho vyjelo v rychlosti 105 km/h z dálnice, načež narazilo do stromu a začalo hořet. Lee při nehodě zemřel a jeho manželka a tehdy osmiletý syn byli vážně zraněni. Žalobci požadovali 400 milionů dolarů (v přepočtu asi 9,3 miliard korun) plus sankční odškodnění.
Porota: Tesla je nevinná!
Žaloba vinila Teslu z toho, že vědomě prodávala veřejnosti nebezpečný experimentální software a že k nehodě vedly bezpečnostní závady v systému. Mělo se jednat zejména o specifický problém s řízením, o kterém Tesla věděla. Jeden z pozůstalých uvedl, že Autopilot byl v okamžiku nehody zapnutý.
Tesla hned od začátku odmítala, že by Autopilot nefungoval správně. Na žalobu odpověděla tím, že řidič před jízdou požil alkohol, nicméně v krvi řidiče byla naměřena hladina alkoholu 0,05 %, což je pod kalifornským zákonným limitem 0,08 %. Jako další argument uvedla, že při zapnutém Autopilotovi je za řízení vozidla stále zodpovědný řidič.
Devět ze dvanácti členů poroty dalo po čtyřech dnech jednání za pravdu výrobci automobilu. Podobně v dubnu letošního roku porota v Los Angeles rozhodla, že Autopilot není zodpovědný za to, že Justine Hsu v roce 2019 sjela s vozem Model S ze silnice, následně narazila do středového pásu a poranila si přitom obličej.
Předchozí obhajoba se opírala o stejnou argumentaci – řidiči jsou stále zodpovědní za to, co se děje za volantem, i když je zapnutý Autopilot nebo Full Self-Driving (navzdory tomu, že název druhého systému naznačuje opak). Systém Full Self-Driving nebyl v době Leeovy nehody veřejně dostupný, ačkoli si jej zakoupil za 6 000 dolarů a očekával, že bude v budoucnu k dispozici.
Tesla úplně sama řídit neumí
Oba autonomní systémy společnosti Tesla jsou na stupnici SAE pro automatizaci řízení na „druhé úrovni“, stejně jako většina ostatních systémů autonomního řízení, které jsou v současné době na trhu. Ačkoli je Autopilot určen pro jízdu na dálnici, systém Tesla FSD lze aktivovat ve více situacích než u většiny automobilů. Neexistuje však žádná situace, ve které by vůz kompletně převzal odpovědnost za řízení – zodpovědnost vždy leží na bedrech řidiče.
Tesla v současné době čelí několika žalobám kvůli zraněním a úmrtím, k nimž došlo v jejích vozidlech, přičemž mnohé z nich tvrdí, že za ně může Autopilot nebo systém FSD. V jedné z nich se Tesla snažila u soudu argumentovat tím, že Muskova nahraná prohlášení o samočinném řízení „mohla být deep fake“.
Otázky vznesené v tomto procesu jsou zajímavé a je obtížné na ně odpovědět, protože kombinují pojmy právní odpovědnost versus marketingové materiály versus vnímání veřejnosti. Tesla v oficiálních materiálech, například v návodech k obsluze, v samotném softwaru vozu a podobně, zcela jasně uvádí, že řidiči jsou při používání Autopilota stále zodpovědní za své vozidlo.
Řidiči s tím musí souhlasit při prvním zapnutí systému, nicméně právě v tom může být háček. Lidé jsou totiž zvyklí přijímat dlouhé smlouvy kdykoli zapnou jakýkoli systém nebo používají jakoukoli technologii, aniž by důkladně četli jejich obsah.