Co se z toho zase dělá za kauza?Přiblížily se 2 satelity. Kvůli technické závadě se nedohodli kdo z nich uhne, tak uhnul ten co o riziku věděl. Podobných úhybů dělají s tím satelitem desítky ročně a nikdo to nekomunikuje, ale tady se to řeší, jako když se potápí Titanik.
Názor byl 1× upraven, naposled 5. 9. 2019 10:11
Tak ale proč nenabídnout krmení pro Elonovi hatery, že? 😉
Toto je kópia skutočnej rádiovej konverzácie medzi americkou námornou loďou a Kanaďanmi - neďaleko pobrežia Newfoundlandu.Kanaďania: Prosím, odkloňte váš kurz o 15 stupňov smerom na juh, aby ste sa vyhli kolízii.Američania: Doporučujem, aby ste vy odklonili váš kurz o 15 stupňov na sever, aby ste predišli kolízii. Kanaďania: Zamietnuté. Vy musíte odkloniť kurz o 15 stupňov na juh, aby ste predišli kolízii.Američania: Tu je kapitán americkej námornej lodi. Znovu opakujem - odkloňte váš kurz.Kanaďania: Zamietnuté. Opakujem - VY MUSÍTE odkloniť kurz.Američania: Tu je letecký transportér USS Lincoln - Atlantická námorná flotila Spojených Štátov. Sme doprevádzaný tromi torpédoborcami, tromi krížnikmi s plnou leteckou podporou. Trvám na tom, aby ste VY zmenili kurz o 15 stupňov severne - opakujem, 15 stupňov na sever alebo počítajte s opatreniami, ktoré zaistia bezpečnosť našej skupiny.Kanaďania: My sme maják. Čakám vašu odpoveď.😝😐
Jako vtip je to dobrý, ale dokud neuvidím důvěryhodný zdroj, tak je to jen (vtipný hoax), který navíc existuje v bezpočtu variant.
Tohle je jen strasne stary vtip.Ale v namornim radiovem provozu jsou dolozeny velmi podobne skutecne rozhovory.
Je čas zavést kosmickou verzi TCAS.Kam se člověk hne, tam to zaneřádí...
Zkrátka, družice velkohubého Muska byla neovladatelná. B-]
Aha, takže v Evropě máme družice a v USA satelity? No jo vlastně, Rusáci mají kosmonauty a Amíci astrounauty 😉 Teď je ještě otázka, jak se družice = satelit řekne čínsky - nevěřím, že když mají své tchajkonauty, tak že by pro družice/satelity neměli i svůj název 😀😀😀
Cesky je to jedno. Vyrazy jsou v obou pripadech rovnocenne.Jen by to chtelo udrzet v clanku jistou konzistenci. Lec ocekavat od redaktora nejaky cit pro jazyk, nota bene tady... 🙂
Je normální, že se v textu střídají synonyma, aby se pořád neopakovalo jedno a to samé slovo, protože to pak právě stylisticky nepůsobí dobře.
Čínsky to je 卫星, zní to jako wejsing
Článok stavia na skorých informáciách a je tak zavádzajúci. Nasledujúci deň sa nedorozumenie vyjasnilo. V dobe komunikácie medzi spoločnosťami bola pravdepodobnosť zrážky v medziach nevyžadujúcich korekciu dráhy (ak si dobre pamätám tak 1:75 000). Následná aktualizácia odhadu sa k SpaceX nedostala, kvôli softvérovej chybe stránkovania, na ktorej odstránení už firma pracuje. Firmu už opakovane nekontaktovali, takže nemala ako vedieť že treba dráhu satelitu upraviť.
Dobrý den,dohledal jsem si k tomu další článek (starý 21 hodin) a z něj plyne, že k poslední výměně e-mailů mezi ESA a SpaceX došlo 28. srpna, kdy pravděpodobnost kolize byla ještě 1:50 000, takže oba subjekty se shodly na tom, že manévr není nutný. To je pravda.Co mi na tom ale nesedí je to prohlášení Kraga, který výslovně tvrdí, že SpaceX odmítla jednat - nikoliv to, že nereagovala na e-mail. Takže Krag lže? Pokud by to SpaceX odmítla toho 28., tak je to 1) v rozporu s tím, co jsem citoval výše, a za 2) by nedávalo smysl, aby to Krag takto řešil, když samotná ESA v dané době věděla, že manévr nutný není (tzn. ani neměla důvod ho požadovat).Rád bych to aktualizoval, ale nevím co tady s tou konkrétní částí. Pokud o tom víte víc, tak klidně napište. Já zatím to Kragovo vyjádření můžu chápat jen tak, že mluví o komunikaci, která se uskutečnila teprve až když se pravděpodobnost kolize rapidně zvýšila."Based on this, we informed SpaceX, who replied and said that they do not plan to take action. It was at least clear who had to react."
Názor byl 4× upraven, naposled 4. 9. 2019 17:52
Takhle to chápu já:- Letectvo varovalo, že hrozí potenciální srážka Starlinku s Aeolusem- ESA poslala email SpaceX, jestli plánují se svým satelitem hýbat- SpaceX řeklo, že ne, protože tehdy ještě byla odhadovaná pravděpodobnost srážky mnohem nižší, než je nějaký ten limit, kdy to vůbec má smysl řešit (což je něco dost jiného, než že SpaceX odmítla se svým satelitem uhnout)- V následujících dnech ESA dělala podrobnější analýzu orbit a postupně došla k tomu, že pravděpodobnost je nejspíš výrazně vyšší, než se původně myslelo a už to překročilo ten pomyslný limit- ESA o tom průběžně informovala SpaceX, ale kvůli softwarové chybě prý tyhle další zprávy už SpaceX nepřišly (nebo to aspoň SpaceX tvrdí)- ESA ale řekla, že jí vlastně stačila ta prvotní informace o tom, že SpaceX neplánuje uhýbat, a tak uhnuli oni s Aeolusem- Následně na Twitteru o tom všem ESA informovala, přičemž to vyznělo tak, že si ESA stěžuje na to, že SpaceX nespolupracovalo (https://twitter.com/esaoperations/status/1168... ... )- Forbes napsal, že SpaceX se odmítlo hnout, a toho se chytla další média- ESA následně napsala, že nikoho neobviňuje a jen chce upozornit na to, že tyhle manuální zásahy jsou nepraktické a zdlouhavé (i když rutinní) a jelikož se chystá několik megakonstelací, chtělo by to vytvořit nějaké standardy, zlepšit komunikaci a tyhle procesy automatizovat.- SpaceX pak ještě upřesnilo, že ten jejich satelit byl funkční (spekulovalo se, že je to jeden z těch vadných, které budou deorbitovány) a také pro zajímavost uvedlo, že satelity Starlinku od květnového vypuštění provedly již 16 automatických úhybných manévrů (https://twitter.com/Astro_Jonny/status/116897... ... )Taky kdyžtak ještě další zdroje. Nevím už, kde byla která informace:http://www.esa.int/Our_Activities/Space_Safe... ... https://www.theverge.com/2019/9/3/20847243/spacex-... ... https://spacenews.com/esa-spacecraft-dodges-pot... ... https://kosmonautix.cz/2019/09/esa-musela-odkoni... ...
Začíná to být skoro jako detektivka. 🙂Pokud je pravda, že poslední komunikace mezi SpaceX a ESA proběhla 28. srpna, pak ten tweet byl publikován 2. září a ve stejný den Krag poskytl vyjádření Forbesu. Takže si klidně mohl stěžovat na to, že SpaceX dělá "mrtvého brouka" a nereaguje na jejich zprávy. Místo toho ale jasně uvedl, že SpaceX zareagovala a nechtěla s tím nic dělat. A mj. řekl i: "So we decided to react because the collision was close to 1 in 1,000, which was ten times higher than our threshold."Takže je sice teoreticky možné, že se to všechno vztahuje k e-mailu odeslanému ještě v době, kdy pravděpodobnost kolize byla mnohem nižší, ale z kontextu to prostě vypadá, že mluvil o nějaké pozdější komunikaci.Samotná SpaceX ve svém vyjádření ohledně komunikace z 28. srpna uvedla toto:"At that point, both SpaceX and ESA determined a maneuver was not necessary."Čili ne, že SpaceX řekla "ne", ale že k tomu dospěly oba subjekty. V tom případě by tedy Krag neměl žádný důvod tvrdit, že SpaceX něco odmítla udělat, leda by si to záměrně vymyslel. Ani ta věta "it was at least clear who had to react" by nedávala moc velký smysl, neboť žádná reakce nebyla v danou dobu zapotřebí.Další možnost je, že proběhla ještě nějaká pozdější komunikace (když už byla pravděpodobnost 1:1000), SpaceX odmítla (mj. třeba právě proto, že její satelity disponují systémy pro automatické vyhýbání se kolizím) a teď mlží a tvrdí, že kvůli chybě se k ní ty informace nedostaly (a jako naschvál k tomu výpadku došlo přesně v tom kritickém období, zatímco ještě minimálně 28. srpna e-maily chodily bez problémů).
Napsal jsem o tom dnes vlastní článek a bylo to ještě trochu jinak, než jsem tady psal předtím: https://www.elonx.cz/opravdu-spacex-odmitlo-uh... ...
ako je pravdepodobne ze zrazu spacex nechodia maily? proste chceli iba vytvorit precedens ze oni nebudu ti co budu uhybat. vzhladom na pocty satelitov ktore planuju je ich arogancia nanajvys prakticka.
😀 aký si chytrák 😀 ...tak sa ťa opýtam - ako je pravdepodobné, že firma ktorá prvýkrát za svojej existencie len pred pár mesiacmi začala operovať konštaláciu satelitov ešte nemá vychytané všetky chyby v novom softvéri?Nápoveda - podľa toho čo vieme, mohlo kľudne ísť o pre nich úplne prvú situáciu svojho druhu, prvé preverenie procesov a SW súvisiacich s monitorovaním kolíznych dráh a kooperáciou pri vyhýbaní sa satelitom iných agentúr. Môj tip navyše je, že sa nekontaktovalo priamo SpaceX ako výrobca rakiet, ale úplne iná kancelária, možno niekde v Redmonte, či aspoň odelenie na kontrolu satelitov, ktoré je ako som spomenul úplne nové a neoskúšané praxou.
Názor byl 1× upraven, naposled 5. 9. 2019 11:10
Přesně na tohle jsem tu kolikrát upozorňoval: „Tohle jsou jen dva satelity. Nyní přidají několik tisíc a ty budou také rozmístěny a skončí v různých výškách. A neexistuje žádné pravidlo či zákon o tom jak reagovat, všechno je o dobré vůli,“ dodal.”, tak a je to tu.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.