Důkaz existence stratosféry: Hubble objevili zářící vodu v atmosféře exoplanety

• Hubblův dalekohled objevili v atmosféře exoplanety zářící molekuly vody
  • Molekuly vyzařují infračervené záření v extrémně horké stratosféře planety
  • WASP-121b je horkým jupiterem

V zemské atmosféře teplota s rostoucí nadmořskou výškou klesá ale ne ve všech vrstvách. Ve stratosféře je tomu kvůli ozonů přesně naopak.

Hubblův kosmický dalekohled nyní objevil stratosféru u vzdálené exoplanety WASP-121b ve vzdálenosti 900 světelných let od nás.

Hubble detektoval molekuly vodní páry, které uvolňují infračervené záření, protože ztrácejí energii kvůli zvyšující se teplotě v mimořádně horké stratosféře exoplanety.

Již dříve se podařilo najít možnou stratosféru u některých planet (například WASP-33b), ale v případě WASP-121b mají vědci v rukou poprvé kvalitní důkazy o její existenci.

Teplota ve stratosféře planety stoupá o více než 550 stupňů Celsia. Není úplně jasné, co přesně v atmosféře planety absorbuje záření hvězdy a způsobuje nárůst teploty. Vědci mají na základě dřívějších studií podezřelé v podobě oxidu vanadia a oxidu titanu.

WASP-121b má sice stratosféru jako Země, ale s naší planetou nemá moc společného. Je to obří svět o poloměru 1,9 Jupiteru. Navíc se jedná o horkého jupitera. Okolo své hvězdy oběhne jednou za 1,3 dne.

Jak se zkoumá atmosféra neviditelné planety

Hubblův dalekohled přitom planetu vůbec nevidí. WASP-121b je tranzitující planetou, což znamená že přechází před svou hvězdou a způsobuje nepatrné poklesy její jasnosti.

Na videu níže se můžete podívat, jak takový tranzit planety vypadá. Horcí jupiteři obíhají tak blízko od své hvězdy, že mají vázanou rotaci – k hvězdě jsou nakloněni stále stejnou polokoulí.

Na denní straně planety bude teplota kolem 2500 stupňů Celsia. Když planeta přechází před hvězdou, je k nám nakloněná noční stranou. Světlo hvězdy projde atmosférou planety. Ve spektru hvězdy pak pozorujeme „otisk atmosféry planety“.

Astronomům stačí získané spektrum porovnat se spektrem z doby, kdy je planeta schovaná za hvězdou a dostanou složení atmosféry planety.

Když planeta dokončí tranzit, dostává se na druhou stranu. Než se schová za svou hvězdu nebo krátce poté, co se objeví, můžeme zase pozorovat denní stranu.

Jakmile planeta zmizí, množství záření od soustavy hvězda – planeta poklesne. Astronomové tak získávají například teplotní profil planety. Právě tento jev zvaný sekundární minimum využili při novém objevu.

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Voda, Exoplanety, Jupiter, Dalekohledy, Vodní pára, Hvězda, Záření, Atmosféra, Molekula, Nový objev, Planeta, Světelný rok, Druhá strana, Vázaná rotace, Infračervené záření, Hubble, Hubblův dalekohled, Nepatrný pokles, Horký Jupiter, Moc společného, Obří svět

Sondy Voyager už jsou čtyřicet let na cestě. Nesou důkazy o lidském životě

** Dnes uplynulo 40 let od startu sondy Voyager 2 ** Ta během své mise jako jediná v historii lidstva mise navštívila orbity hned čtyř planet ** Za dva týdny oslaví stejné výročí i sonda Voyager 1

Dnes | Schwarzman Marek

Průhledné solární bloky tvoří strukturu budovy a zároveň dodávají elektřinu

** Nový vědecký „startup“ vyvinu unikátní formu solárních bloků ** Solární bloky poskytují průhlednou a pevnou strukturu pro stavbu budov, ale díky Slunci zároveň dodávají elektřinu ** Integrované řešení může nahradit nebo doplnit klasické solární řešení na střeše

Včera | Javůrek Karel | 4

Oči na obloze: Kolik družic právě funguje na oběžné dráze?

** Kosmický průmysl vygeneroval vloni 339,1 miliard dolarů ** Na oběžné dráze pracuje přes 1400 družic ** Vloni odstartovalo do vesmíru 126 nových