V San Francisku došlo k další patálii, do které jsou zapletené autonomní taxíky společnosti Cruise. V pondělí 14. srpna krátce před 23. hodinou vyjížděly záchranné složky k nehodě osobního auta a chodce v sanfranciské čtvrti South of Market. Chodec utrpěl těžká zranění, masivně krvácel a naléhavě potřeboval lékařskou péči.
Na místo tak vyrazila sanitka. O tom, co se dělo dál, se vedou spory. Podle veřejných záznamů sanfranciského hasičského sboru, které získal časopis Forbes, zablokovala sanitku při odjezdu dvě autonomní vozidla Cruise, čímž došlo k časové prodlevě. Smutnou tečkou za celou událostí je skutečnost, že pacient 20 až 30 minut po převozu do nemocnice podlehl svým zraněním.
Sanitka nemohla odjet kvůli taxíkům
Hasiči ve své zprávě o incidentu uvádějí, že dvě vozidla Cruise bez řidiče zastavila ve dvou pravých pruzích čtyřproudé jednosměrné ulice, kde byla nalezena oběť. Aby mohla sanitka odjet, muselo být přeparkováno policejní vozidlo v dalším pruhu. Taxíky Cruise tak údajně zdržely sanitku na cestě do Zuckerbergovy sanfranciské všeobecné nemocnice, vzdálené necelé 4 kilometry.
„Toto zpoždění, bez ohledu na to, jak bylo minimální, přispělo ke špatnému stavu pacienta a oddálilo rozhodující péči nutnou v případech těžkých úrazů.“ uvádějí hasiči s tím, že takové chování autonomních vozidel je naprosto nepřijatelné.
Tato epizoda, která se odehrála jen čtyři dny poté, co kalifornská komise pro veřejné služby povolila společnostem Cruise a Waymo rozšířit služby robotických taxíků v San Francisku, podtrhuje choulostivé logistické problémy – a rozdíly ve vnímání – které provázejí debut autonomních taxislužeb ve městech.
Cruise incident popírá
Cruise však zásadně popírá, že by sanitka nemohla odjet kvůli jejím taxíkům. Firma na svou obranu poskytla video, které ukazuje, že jedno z vozidel se z místa nehody vzdálilo dříve, než byla oběť naložena do sanitky. Druhý vůz pak zastavil v pravém jízdním pruhu až po odjezdu záchranky.
Tisková mluvčí Tiffany Testo v e-mailu uvedla, že „sanitka za autonomním vozem měla volnou cestu“. Na videu, které Forbes zkoumal, je sice vidět, že se ve volném pruhu pohybuje několik vozidel, včetně menší sanitky, nicméně není zřejmé, zda by v něm stejně snadno dokázala projet i větší sanitka.
Sanitní vůz projel kolem zastaveného vozidla Cruise asi 90 sekund poté, co naložil pacienta. „Jakmile byla oběť naložena do sanitního vozu, tento okamžitě opustil místo nehody a vozidlo Cruise mu v tom nijak nebránilo,“ uvedla firma ve svém prohlášení.
Incidenty záchranářů s autonomními vozy
Tento incident je jen jednou z nejméně 74 známých „nepříjemných událostí“ mezi sanfranciským hasičským sborem a stovkami autonomních vozidel Cruise a Waymo, k nimž došlo v ulicích San Francisca za posledních šestnáct měsíců.
Dosavadní záznamy o střetech autonomních aut se zásahovými vozidly ukazují nevyzpytatelné, nepředvídatelné nebo dokonce vysloveně nebezpečné chování samořídících taxíků, od blokování výjezdu hasičských vozů z požárních stanic až po bránění hasičům v rychlém přístupu k požárům, které mají za úkol uhasit.
„Stačí, aby auto někde zastavilo, a jsme v háji,“ řekla Forbesu velitelka sanfranciského hasičského sboru Jeanine Nicholson. „Když jde o nouzovou situaci, záleží na vteřinách. Požár se může za minutu rozrůst na dvojnásobek nebo při lékařském zásahu znamená minuta navíc doslova úmrtí většího počtu lidí.“