Virtuální realita

Dva lidé strávili 48 hodin ve virtuální realitě. Co to s nimi udělalo?

Každý, kdo vlastní nebo si jen zkoušel virtuální realitu, byl před tím upozorněn na možná zdravotní a bezpečnostní rizika. Oprávněně – spoustě lidí se z VR dělá jednoduše špatně. Nejlepší, jak se možným problémům vyhnout, je netrávit s headsetem na hlavě dlouhou dobu. Ale co se stane, když člověk všechna pravidla poruší a ve VR zůstane ponořen 48 hodin? Šéf společnosti Brandwidth, Dean Johnson, se to rozhodl zjistit.

Johnson se snaží limity VR posouvat od chvíle, co se technologie objevila na trhu. Minulý rok strávil v mixu Oculus Riftu, HTC Vive a Gear VR 24 hodin, čímž pokořil neoficiální rekord. Tento rok počet hodin zdvojnásobil, a přizval si k tomu Sarah Jones z univerzity Coventry.

Pár skutečně 48 hodin ve VR vydržel. Každou hodinu si jen dali pětiminutovou pauzu na natočení krátkého vlogu a odskočení na záchod. Experiment byl navržen tak, aby se veřejnost nebála VR používat, o PR akci se nejednalo. „Vlastně nikdo z výrobců se na tom nechtěl podílet, protože si mysleli, že umřeme,“ sdělil Johnson serveru Engadget.

Pár navíc nestrávil dva dny jen sledováním filmů a hraním her, ale s brýlemi na hlavě vyváděl „psí kusy“. Nechali si udělat tetování nebo jezdili vozidly. Cílem bylo zjistit, jaký fyzický zážitek je třeba VR dodat, aby byl požitek opravdu reálný.

Výsledek? Úplně to nestačilo. „Necítili jsme, že by to, co v brýlích vidíme, bylo opravdové,“ vysvětloval Johnson. Nejlepší podle něj bylo, když se snažili jít proti větru – kdyby mu při tom VR ukazovalo boj s drakem, zážitek by byl dokonalý. Zajímavý byl také test s tetováním. Johnson chtěl zkusit, zda mu VR utiší při procesu bolest, a skutečně se tak podle jeho slov stalo. I jeho Apple Watch mu naměřily, že s VR mu při tetování klesl tep.

Nejpodivnější zážitek pak bylo probuzení ve VR. „Když se probudíte ve virtuální realitě, věříte všemu. Obvykle je VR vědomá volba, ale když se v tom probudíte, obklopen vesmírnými loděmi a dinosaury, nemáte čas nad tím přemýšlet a přijímáte to,“ vzpomínal Johnson.

Ze zdravotního hlediska se páru relativně nic nestalo. Špatně od žaludku jim bylo jen když sledovali 360 stupňový film za jízdy autem. Přiznali ovšem, že po experimentu měli několik dní lehce rozmazaný zrak a odřený nos. „Vlastně jsem rád, že už je po všem. Když musíme dělat cokoli dva dny v kuse, otravuje vás to,“ ukončil své vyprávění Johnson.

Diskuze (19) Další článek: Zkusili jsme 5 nových notebooků Acer, které zaujmou cenou i provedením