Dvacet let pozorování Hubblova dalekohledu: Vědci zkoumali průvodce nejjasnější hvězdy noční oblohy

• Vědci pomoci Hubblova dalekohledu dvacet let studovali pohyb hvězd Sirius A a Sirus B
  • Jedná se o dvojhvězdu, kde menší hvězdou je bílý trpaslík
  • Větší z hvězd (Sirius A) je nejjasnější hvězdou na noční obloze

Nemusíte být zkušený amatérský astronom, abyste na zimní obloze našli hvězdu Sirius. Svou jasností provokuje nízko nad východním nebo jihovýchodním obzorem. Jedná se o nejjasnější hvězdu na nočním nebi.

Sirius je tak jasný, protože vyzařuje 25krát více záření než Slunce, ale také proto, že se nachází poměrně blízko od nás – ve vzdálenosti jen asi 8,6 světelných let.

Ve skutečnosti se nejedná o jednu hvězdu. Na obloze vidíme Sirius A, který je součástí dvojhvězdy. Průvodcem je bílý trpaslík Sirius B, který byl objeven v roce 1862.

Přestože se jedná o blízký pár, bílý trpaslík je poměrně špatně pozorovatelný. Nachází se úhlově blízko od větší hvězdy a vyzařuje mnohem méně světla. Je doslova přezářen. Jeho jasnost je asi 10 000krát menší ve srovnání se Siriem A.

Nedávno vyšla studie, která se bílému trpaslíkovi podívalo trochu více na zoubek. Vědci provedli přesná měření poloh obou hvězd. Využili pozorování z U.S. Naval Observatory od roku 1956, starší pozorování od roku 1862 z jiných observatoří a především přesná pozorování z Hubblova kosmického dalekohledu od roku 1997 do roku 2016.

Slunce vměstnáno do objektu menší než Země

Sirius je skutečně fascinující dvojice. Větší z hvězd má hmotnost 2,06 Slunce. Bílý trpaslík má přibližně poloviční hmotnost (1,018 Slunce). Rozdíly ve velikostech jsou ovšem výrazně dramatičtější. Zatímco Sirius A je o 70 % větší než Slunce, Sirius B má průměr jen 11 270 km. Je tedy menší než Země!

Obrovská hmota je soustředěna do velmi malého tělesa. Není divu. Bílí trpaslíci jsou v podstatě obnažená jádra bývalých hvězd. Kostička o objemu 1 cm3 hmoty z bílého trpaslíka by měla hmotnost více než 2,7 tun!

Přesná měření umožnila vědcům také určit stáří obou hvězd. Sirius B je zdánlivě mladší, ale stáří hvězd lze samozřejmě určit jen s určitou chybou. Obě hvězdy tak zřejmě vzniky současně a to přibližně před 240 miliony lety.

V současné době obíhají okolo sebe s periodou 50 let a to po dosti protáhlé dráze. V roce 1994 je dělilo 1,2 miliard kilometrů, v maximu je to 4,7 miliardy.

Jak už jsme psali, bílí trpaslíci jsou obnažená jádra bývalých hvězd. Zhruba před 130 miliony lety měl Sirius B hmotnost okolo 5,5 Sluncí.

Po vyčerpání paliva ve svém nitru se začal zvětšovat do fáze rudého obra. Jeho velikost byla až 500 milionů kilometrů. V té době byla vzdálenost mezi hvězdami daleko menší než dnes. Dokonce tak malá, že se Sirus A nacházel uvnitř Siria B! Podobné případy astronomové znají, říká se tomu fáze společné obálky.

Pokud si hvězdy projdou touto fází, mají obvykle tendenci upravit svou vzájemnou dráhu na kruhovou, což se v případě Siria evidentě nestalo a vědci nevědí proč.

Zdroj: ArXiv

Diskuze (1) Další článek: Tenké Zenbooky od Asusu dostaly 4K displeje a dedikované grafiky

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Slunce, Dalekohledy, Určitá chyba, US Navy, STS, Průvodce, Protáhlá dráha, Rudý obr, Sirius A, Vědec, Trpaslík, Pozorování, Malá hvězda, Přesné měření, Světelný rok, Sirius, Důkaz existence, Nejjasnější hvězda, Dalekohled, Obloha, Noční obloha

Užijte si poslední změny času: Už od března 2019 můžeme mít trvale letní čas

** Evropská komise přijala legislativní návrh na zrušení střídaní času ** Možná tak v březnu 2019 přesuneme ručičky hodinek naposledy ** Od toho okamžiku bude permanentně platit letní čas

Loopwheels znovu vymyslelo kolo. Místo drátů má v ráfcích kompozitové pružiny, které vylepší komfort jízdy

** Proč vymýšlet kolo? Protože ho lze vymyslet lépe! ** Kola Loopwheels nabízejí integrované odpružení ** Cílem je poskytnout pohodlnější a klidnější jízdu

Vylaďte si Wi-Fi: Podívejte se, jaká pásma máte doma volná a kam signál nedosáhne

** Prozkoumejte, jaké pásmo je pro vaši síť nejlepší ** Díky heat mapě snadno poznáte, kde to bude se signálem horší ** Vše zvládnete i z mobilního telefonu

Nechali jsme dopadnout asteroid Ryugu na Prahu. Místo stověžatého města je pětikilometrový kráter

** Ryugu je blízkozemní planetka, která křižuje dráhu Země ** Její průměr je asi 900 metrů ** Co by se stalo, kdyby Ryugu dopadla na Zemi?

Jak horko bude ve vašem městě, až vám bude 80 let? Podívejte se, jak se projeví klimatické změny!

** Srpen byl třetí nejteplejší za posledních více než sto let ** Bude to ale daleko horší, jak ukazuje aplikace NYT ** V Praze vzroste počet horkých dní na čtyřnásobek

Praktické vychytávky, které si chcete doinstalovat do Windows

** Pokud vás nudí vzhled nabídky Start, snadno jej můžete změnit. ** Stejně tak existují programy na přidání záložek do programů. ** Spokojit se ani nemusíte se základním ovládáním hlasitosti.