Dvě hvězdy oběhnou okolo sebe za dobu, za jakou vznikl tento článek. Jak asi tušíte, nejsou úplně normální

• Astronomové objevili kataklyzmickou proměnnou hvězdu
  • Normální hvězda obíhá okolo společného těžiště s bílým trpaslíkem
  • Perioda oběhu je jen 51 minut, což je rekord

Naše Slunce je hvězdný samotář, ale velká část hvězd žije ve vícenásobném svazku. Pro příklad nemusíme chodit moc daleko. Nejbližší hvězda od Slunce Proxima Centauri je součástí trojhvězdy.

Ve světě hvězdných párů dochází k mnoha extrémním jevům. Jedním z nich je kanibalismus. Představme si dvě hvězdy, které obíhají okolo sebe velmi blízko. Jednou z nich je bílý trpaslík – malý, velmi hustý a horký objekt o velikosti Země.

V podstatě jde o obnažené jádro hvězdy podobné Slunci. Druhou složkou je normální hvězda, případně hvězda s nafouklou obálkou na konci své životní poutě. Trpaslík přetahuje materiál na sebe – utvoří se okolo něj tak zvaný akreční disk.

Podobné dvojici se říká kataklyzmická proměnná. Občas vzbudí pozornost výbuchem novy (v podstatě spuštění termonukleární reakce v nakradeném materiálu) nebo rovnou supernovy (rozmetání bílého trpaslíka).

Kataklyzmických proměnných hvězd známe asi 1000, ale pouhý tucet má oběžnou dobu kratší než 75 minut.

Rekordní oběžná doba

Astronomové nyní objevili (odkaz na studii) kataklyzmickou proměnnou s rekordně krátkou oběžnou dobou jen 51 minut! Pár s názvem ZTF J1813+4251 se vzájemně zakrývá, což neuniklo pozornosti přístroji Zwicky Transient Facility (ZTF) na observatoři Palomar v Kalifornii.

Bílý trpaslík má hmotnosti asi poloviny Slunce ale velikost jen setiny Slunce. Hvězda, které krade materiál, má hmotnost a velikost desetiny Slunce.

Hmotnost bílého trpaslíka je hodně důležitá. Pokud by kradením překročil mez 1,44 Slunce, explodoval by jako supernova. Nyní mu k tomu chybí asi 0,9 Slunce a protože hmotnost sousední hvězdy je nyní jen 0,1 Slunce, spektakulární výbuch nehrozí. Obě hvězdy se k sobě budou naopak dále přibližovat a oběžná doba se tak bude ještě zkracovat.

Kradeným materiálem je nyní především lehčí vodík, ale už brzy se bílý trpaslík pustí také do hustějšího héliového jádra. Přibližně za 70 milionů let by mohla oběžná doba dosáhnout jen 18 minut! Poté se obě hvězdy od sebe zase vzdálí.

ZTF J1813+4251 najdeme ve vzdálenosti 3000 světelných let v souhvězdí Herkula.

Diskuze (2) Další článek: Grafiky tam už neprodávala, teď se Nvidia z Ruska stáhne úplně. Sledujeme reakce digitálních firem na válku