Tak jsem včera četl názor, že za prudkým nárůstem teploty oceánů může být omezení emisí síry z lodních kotlů. SO2 je jeden z plynů, který v atmosféře zvyšuje odraz tepla zpět do vesmíru. Tož uvidíme.
Tak to muselo být dost peklo, když moře brázdily jen plachetnice. ;-)
V dobách plachetnic se asi topilo pouze tuhými palivy typu dřevo nebo uhlí, a svítilo se olejovými lampami, svíčkami, loučemi, pochodněmi, atp. Otevřený oheň se tedy používal mnohem více, a na obsah spalin se asi moc nehledělo. Např. velrybářské plachetnice při zpracování úlovků asi dost kouřily, a produkovaly mj. právě olej na svícení do lamp. To se změnilo až s využíváním ropy, kdy se začal používat petrolej namísto velrybího oleje.
Fíha.A tie oxidy síry vypúšťa v meste na križovatke? Alebo niekde blízko detského ihriska?Alebo nebodaj v strede ľudoprázdneho oceánu?Keď už takto bulvárne vediete tento článok, tak sa pridám trochu k tým nezmyslom.
Tak tady jsem uplne v klidu, protoze vim, ze EU svymi narizenimi zachranuje cely svet.
minusaci nechapu ironiu, alebo sa im nepaci?
Velice vtipna a politicka opatreni. Ani uhelne elektrarny to neresi a radeji plati odpustky :)Co treba zahajit projekty, ktere by navrhnou odsirovaci zarizeni vhodne pro lode? Spousta studentu na VS by se tomu mohlo venovat.Nejspis by slo bok lodi, strechy a jine casti oblozit solarnimi panely i jine nez cerne barvy, mimo oci turistu. Dokonce by mohli byt vysouvaci a vytvaret stin v mistech, kde je prilis horko, treba pri pluti kolem afriky. Nebo vyrobit neco jako solarni plachtu. Lehka, skladna, ohebna. Jakoze, kdyz nekde 20 dni stoji, muze nabijet baterie a energii pak pouzit v noci na osvetleni nebo na ceste. Nebo ta plachta muze byt v pristavu a roztahnout se ne vybrane casti lodi a dodavat stavu mestu.
Názor byl 1× upraven, naposled 24. 7. 2023 09:19
A odkud budes brat vapenec a kam budes hazet ty sadrokartonove desky? Nebo do ceho chces jinak smysluplne navazat tu siru? Do zelene skalice? A kam s ni - je to dobry prostredek proti mechu v travniku, ale okolo lodi ho moc nenajdes. Ono by fungovalo vsechno, jen by to MALICKO prodrazilo lodni dopravu. A nase rozezrana spolecnost je na ni dost zavisla.MP
ale robia vacsi biznis ako jazdy vsetkych sukromnych vozidiel na svete. teda niekomu konkretnemu urcite prinasaju viac €€€ ako sukromnikom.
Vždycky platil a bude platit zákon nezamýšlených důsledků. Zakážeme vypouštět síru a to bude určitě fajn - ani kyselé deště, ani zdravotní důsledky vdechování těchto zplodin určitě zdraví neprospívají. A obejdeme se i bez toho smradu. Ale domyslelo se to úplně do konce? https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/p... ...
JJ, presne to jsem chtel ocitovat, dik!MP
A já přidám >>> Čistší vzduch urychlil globální oteplování. Dřívější teorii potvrdila první vědecká studie >>> https://www.e15.cz/nazory-a-analyzy/cistsi-v... ...
Vice pevnych castic (vc. koure, sazi, popilku) - vice kondenzacnich jader - vice srazek. Cisty vzduch - SUCHO.Je to trochu zjednodusujici, ale do sbirky paradou to asi zapada.MP
Článek píše :"Mimo jiné omezuje podíl síry v palivu na 20 %,"Formulace nejasná. Podíl síry v palivu určitě není a nebyl nad 20%. Smysl je snad ten, že současná lodní paliva obsahují sloučeniny síry ( obsah síry v surové ropě je až 3%). Tento obsah síry má klesnout na 20%, tedy řekněme nejvýše na 3*0,2 =0,6% síry v palivu.
Prave takove "vedecke" clanky delaji ochrane prirody medvedi sluzbu. Mozna se ale jen jedna o chybu v des. carce (snizeni z 3,5 na 2,0 %).Ani v nejvic nejstrasnejsim levnem uhli, kde jsou opravdu videt zlute zavoje krystalku siry, ji neni 20%MP
Názor byl 2× upraven, naposled 23. 7. 2023 18:05
No, nic to nemeni na tom ze vetsina lodi jezdi na odpad.
Kdyz se to prodava a pouziva a jezdi na to lodi, neni to odpad. Viz zákon č. 541/2020 Sb.Opet - z "vedeckeho" clanku / diskuse se podobnymi placnutimi stava bulvarMP
Názor byl 1× upraven, naposled 24. 7. 2023 08:55
Aha, "to se pak proda" a je na to zakon, tak to nie je odpad....
Proč furt řeší metan, když metan se během pár let samovolně v atmosféře změní na CO2. Hydroxilový radikál (OH), který dokáže štěpit metan (CH4) na methylový radikál (CH3) a vodu (H2O). Výsledkem dalších oxidačních reakcí je pak přeměna původního metanu na mnohem méně škodlivý oxid uhličitý (CO2) a vodík (H).
Zemní plyn se skládá převážně z metanu a jeho spalováním vzniká mimo jiné CO2. Zajímalo by mě, jak autoři přišli na to, že lodě, které spalují LNG, jsou zdrojem metanu. Asi mají děravé nádrže, ze kterých ten metan uniká, místo toho, aby ho spálili v motorech. B-]
A kolik emisí síry vyprodukuje taková běžná zapadáková vesnice, kde půlka obyvatel topí tím nejlevnějším uhlím?
u vas sa este kuri uhlim?
hodně starousedlíků letošní zimu topilo uhlím a celá vesnice smrděla sírou. Osobně bydlím v brně, ale byl jsem u známých na vesnici
To je stará známá věc......
No, aspoň že je tam zmíněná ta síra. Blbý je, že se na základě takových článků stejně pak člověk v diskuzích dozví, že dvacet lodí znečišťuje Zemi stejně jako všechna auta v Evropě. :D
Názor byl 1× upraven, naposled 22. 7. 2023 21:19
Alespoň oceňuji, že už v nadpisu je informace, že se jedná konkrétně o emise síry.
Děkuji. Do nadpisu jsem to dal, protože si myslím, že je to dost podstatný fakt.
Akorát článek je stále zavádějící. Nezmiňuje vůbec fakt, že oxid síry u lodní dopravy a osobních aut jsou totálně nesrovnatelné veličiny. U první je to hlavní složka znečištění a u druhé zcela bezvýznamný zlomek. Pokud se člověk pustí do srovnávacího článku, tak by to měl buď zmínit nebo porovnávat ty nejvýznamnější složky znečištění dvou doprav. V opačném případě takový článek nejde brát jako přínosný pro zlepšení povědomí lidí o problému, ale naopak tento problém bagatelizuje.
Ode mě +1
A počítá se do těch emisí z aut pálení pneumatik nebo jen emise z nich? Nebo se bere jen to, co jde z výfuku z paliva, které prakticky žádnou síru už neobsahuje?
https://vtm.zive.cz/...
Už jsem to tu jednou kdysi psal, ale opakování je matka moudrosti, nebo tak nějak;-) takže:z každého vytěženého litru ropy se v rafinerii VŽDY vyrobí plus mínus podobné množství plynů, olejů, benzinu, plastů, asfaltu a dalších sajrajtů. Pokud chceme vyrábět plasty z ropy, chceme mít léky z ropy, jezdit na benzín a naftu, tak vždy budeme mít i ten mazut, na který jezdí tyhle lodě. Pokud vím, tak pro tenhle odpad jiné rozumné využití než spálení nemáme. Skladovat to doma ve sklepě taky nikdo z ekologů nechce...... takže za mě - radši to spálit někde uprostřed oceánu, kde se to "naředí", než to pálit někde v elektrárně za kopcem.
Názor byl 1× upraven, naposled 23. 7. 2023 09:09
Elektrárna se dá odsířit lépe než loď. Ale souhlas, zásadní problém je vytěžená ropa a co s tou frakcí, která není tak pěkná.
A nepoužívá se to čirou náhodou jako izolace a jedna ze složek asfaltu?
Už tady "vidím" komentáře, že za vše mohou jen výletní lodě a letadla. Ale domyslet skutečnost, že námi nakupované zboží a spalovací motory potřebují to samé: kontejnerovou loď, nebo tanker se rádo zapomene. Bezohlední jsme všichni bohužel, poukazovat na ty druhé nedává smysl. Psát o cestě nápravy je zbytečné, protože lidé jsou obecně sobečtí. Ne, lepit na silnici se nebudu a nikdy jsem o zbytečným trucu neuvažoval.
A co se prilepit na kotvu :D
Na tu, co táhne Apple ke dnu? ;-)
Najprv píšete o výl. lodiach a potom o tankeroch. To prvé je zbytočné, to druhé nutné.
Zbytečně nutné bych doplnil, ale vlastně souhlasím. Zkusme k tomu tedy přistoupit jinak, vzdáte se dovolené a výletů a nekoupíte si nové trendy oblečení a příslušenství(must have)? Jde o společenský tlak, málokdo mu odolá. Možná si píšu s vyjímkou, ale moc tomu nevěřím, nalhat si do kapsy umíme všichni.
Zajděme ještě dál. Vzdejme se života. Vždyť za těchnějakých průměrných 78 nebo kolik let spotřebuje jeden člověk strašně moc zdrojů. Místo něj by mohlo na světě růst několik desítek stromů. Puštění plynu už o tolik ekologickou situaci nezhorší a v konečném důsledku to velmi pomůže planetě.To byl sarkasmus. Když už jednou žijeme, tak usilování o to abychom svůj život trávili šťastně, je velkou motivací. Kdyby lidé před sto padesáti lety, kteří své bídné životy trávili nekonečnou prací a trpěli hladem a zimou, nevěřili v boha, tak by asi se zdravým rozumem stáří nedožili. V jižnějších oblastech se dá žít trochu méně stresovaný žívot, ale naše zeměpisná šířka vyžaduje docela velké pracovní nasazení a dovolená dělá život snesitelnější. Ale souhlasím s tím, že trávit ji v exotických dálavách, nebo na výletních lodích nutné není. Já ji trávím pod stanem, ale na místo se přepravuji autem, moje záda už dlouhé pochody krosnou na zádech nedávají. Ale pokrytecké vzdání se cestování autem a tím mé osobní svobody, kterou mi přinesl pokrok a to ve jménu záchrany planety ve chvíli, kdy na to zbylých 95% procent světa kašle, to mě fakt nepřesvědčíte. Jsou i jiné cesty.
Tak pardon, ale jak můžu za to, že se sem vozí i to, co by se tu dalo vyrobit nebo vypěstovat a že to místní zboží vozí na druhý konec světa a to co by mohlo být místní vozí, kdo ví odkud? To je snad rozhodnutí obchodních oddělení nadnárodních korporací. Nebo to že se jim moc nevyplatí to vozit železnicí a raději volí dopravu a současně skladování v kamionech. Někomu se to prostě vyplatí.
Třeba i tím, že si vybereme automaticky podle ceny, dost často dáme zelenou těmto obchodníkům. Systém si určíme nejen volbou vlády, kupříkladu v EM nás předehnalo i schudší Rumunsko, do e.krize nikdo nechtěl OZ ani cítit. Vše si vytváříme a boříme sami. Žádnej ET, Soros, nebo vakcína 5G. I putinovu Zrůdu jsme si vykrmili sami.
Názor byl 1× upraven, naposled 24. 7. 2023 12:34
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.