Dvojhvězda urovnala rodinné vztahy v cizím systému

• Exoplaneta HD 106906b měla být vyhozena ven z planetárního systému
  • Planetu zachránil gravitační kopanec
  • Ten dostala od jiné dvojhvězdy, která prolétala okolo

HD 106906b patří mezi několik známých exoplanet, které pozorujeme přímo. Je to z toho důvodu, že je velmi hmotná, je mladá a tedy ještě teplá a také je velmi vzdálená od své hvězdy. V současné době se nachází 738krát dál od své hvězdy, než je vzdálenost Země od Slunce. Na planetární oběžnou dráhu je to extrémně daleko!

Vědci v nové studii využili data z Geminiho planetárního zobrazovače a Hubblova dalekohledu a podívali se na zoubek historii celého planetárního systému.

Záchrana od cizích hvězd

HD 106906 se ve skutečnosti skládá z dvou mladých hvězd, které obíhají okolo sebe. Okolo nich pak obíhá velmi daleko planeta HD 106906b a také asymetrický disk komet.

Nové simulace ukazují, že v planetárním systému nepanovaly v minulosti úplně idylické vztahy. Obě hvězdy svou gravitací ovlivňovaly oběžnou dráhu planety, která se postupně měnila na nakloněnou a extrémně protáhlou. Jednoho krásného dne by přišel finální gravitační kopanec a planeta by byla vyhozena z planetárního systému ven.

Ve vesmíru je to poměrně běžný scénář. Existuje dokonce hypotéza, že také z naší Sluneční soustavy byla kdysi vyhozena jedna planeta. Podobných bludných planet bude patrně celá Galaxie.

HD 106906b však měla štěstí. Přišla nečekaná moc – gravitační kopanec s opačným efektem. Před 3 miliony lety prošla okolo systému další dvojhvězda, která ovlivnila svou gravitací dráhu planety takovým způsobem, že se planeta dostala na jinou a stabilnější oběžnou dráhu.

Vědci využili data z družice Gaia, která měří pozice více než miliardy hvězd, a vytipovali si 460 hvězd, jež mohly v minulosti okolo HD 106906 prolétnout. Nakonec našli dvojhvězdu, která je součástí stejné hvězdné asociace jako HD 106906 a před 3 miliony lety prošla okolo ve vzdálenosti asi jen 2,2 světelných let.

Planetární systém HD 106909 se nachází 330 světelných let od nás v souhvězdí Jižního Kříže.

Vlevo na videu je znázorněna situace, jaká měla nastat – planeta by měla být vyhozena svou mateřskou dvojhvězdou ven ze systému. Vpravo je vidět změněná dráha planety po průchodu cizí dvojhvězdy (není na videu).

Zdroj: Berkeley.edu

Diskuze (3) Další článek: „Odlehčený“ operační systém Windows Lite cílí na zařízení se dvěma displeji

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Exoplanety, Slunce, Sluneční soustava, Hvězda, Hydroponie, Kopanec, Vztah, Planeta, Systém, Planetární systém, Dvojhvězda, Galaxie, Gaia

Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Ohebný displejSamsungPitva
Nová varianta koronaviru SARS-CoV-2 odhalená ve Francii má ještě více mutací než omikron

** Ve Francii odhalili novou variantu koronaviru SARS-CoV-2 ** Byla označena B.1.640.2 a zatím nemá žádné jméno ** Dle vědců má celkem 46 mutací v „atypické kombinaci“

SARS-CoV-2Mutace
Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček