Mars | Bakterie

Dýchatelnou atmosféru na Marsu by pro nás mohly vytvořit sinice

Koncem minulého týdne byla v prestižním vědeckém magazínu Science publikována studie, jejíž autoři dospěli k závěru, že případnou kolonizaci Marsu by mohly usnadnit sinice – tedy gramnegativní bakterie, které dokážou produkovat kyslík v řadě extrémně nehostinných prostředí na Zemi.

Některé sinice obsahují zvláštní druh chlorofylu (chlorofyl-f), díky čemuž k fotosyntéze, tedy přeměňování světelné energie na chemickou, potřebují mnohem méně slunečního záření než jiné organismy. Mohou tak žít třeba i v hlubokých oceánských příkopech.

„Tato práce redefinuje minimální množství slunečního světla potřebné k pohonu fotosyntézy,“ uvedla spoluautorka dotyčného výzkumu, Jennifer Morton. „Tento druh fotosyntézy bez problémů může probíhat ve vaší zahradě pod skálou.“

Z toho plyne, že jednoho dne bychom mohli vyslat sinice na Mars, aby tam vyráběly kyslík. Tedy pokud od ambiciózního plánu na kolonizaci rudé planety v mezičase neustoupíme – čemuž však zatím nic nenasvědčuje.

„Může to znít jako sci-fi, ale vesmírné agentury i soukromé společnosti z celého světa se aktivně snaží o to, aby se tato myšlenka v brzké budoucnosti stala realitou,“ komentoval to další badatel, Elmars Krausz.

„S těmito typy organismů může být fotosyntéza teoreticky využita k tomu, aby na Marsu pro lidi vytvořila dýchatelný vzduch,“ dodal Krausz.

Foto: Author's archive, CC BY-SA 3.0