Do nové třídy se přihlásily všechny tři značky aktivní i v ročníku minulém. Red Bull Content Pool

Do nové třídy se přihlásily všechny tři značky aktivní i v ročníku minulém. | Red Bull Content Pool

Týmy pochopitelně chtějí vstoupit do nové éry co nejlépe. Za M-Sport Ford nastoupí i 9× světový šampion Sébastien Loeb. Red Bull Content Pool

Týmy pochopitelně chtějí vstoupit do nové éry co nejlépe. Za M-Sport Ford nastoupí i 9× světový šampion Sébastien Loeb. | Red Bull Content Pool

Oporami týmu Hyundai budou Thierry Neuville a exmistr světa Ott Tänak, ukázat se bude chtít také Oliver Solberg, syn mistra světa z roku 2003. Red Bull Content Pool

Oporami týmu Hyundai budou Thierry Neuville a exmistr světa Ott Tänak, ukázat se bude chtít také Oliver Solberg, syn mistra světa z roku 2003. | Red Bull Content Pool

Toyota má v týmu 8× mistra světa. Sébastien Ogier ale letos nebude obhajovat titul, nastoupí jen k vybraným soutěžím. Red Bull Content Pool

Toyota má v týmu 8× mistra světa. Sébastien Ogier ale letos nebude obhajovat titul, nastoupí jen k vybraným soutěžím. | Red Bull Content Pool

Rozložení baterie a spalovacího motoru. Red Bull Content Pool

Rozložení baterie a spalovacího motoru. | Red Bull Content Pool

Stačí sundat nohu z plynu a už se rekuperuje. Red Bull Content Pool

Stačí sundat nohu z plynu a už se rekuperuje. | Red Bull Content Pool

Nabíjet se bude v depu, baterie má být plná za půl hodiny. Red Bull Content Pool

Nabíjet se bude v depu, baterie má být plná za půl hodiny. | Red Bull Content Pool

Slavnostní premiéra nových vozů proběhla v Hangar-7, který vlastní Red Bull. Red Bull Content Pool

Slavnostní premiéra nových vozů proběhla v Hangar-7, který vlastní Red Bull. | Red Bull Content Pool

Ford Puma Rally1 Red Bull Content Pool

Ford Puma Rally1 | Red Bull Content Pool

Slavnostní premiéra nových vozů proběhla v Hangar-7, který vlastní Red Bull. Red Bull Content Pool

Slavnostní premiéra nových vozů proběhla v Hangar-7, který vlastní Red Bull. | Red Bull Content Pool

Slavnostní premiéra nových vozů proběhla v Hangar-7, který vlastní Red Bull. Red Bull Content Pool

Slavnostní premiéra nových vozů proběhla v Hangar-7, který vlastní Red Bull. | Red Bull Content Pool

Ford Puma Rally1 Red Bull Content Pool

Ford Puma Rally1 | Red Bull Content Pool

Toyota Gazoo Racing Yaris Rally1 Red Bull Content Pool

Toyota Gazoo Racing Yaris Rally1 | Red Bull Content Pool

Ford Puma Rally1 Red Bull Content Pool

Ford Puma Rally1 | Red Bull Content Pool

Hyundai i20 N Rally1 2022 Red Bull Content Pool

Hyundai i20 N Rally1 2022 | Red Bull Content Pool

Toyota Gazoo Racing Yaris Rally1 Red Bull Content Pool

Toyota Gazoo Racing Yaris Rally1 | Red Bull Content Pool

Ford Puma Rally1 Red Bull Content Pool

Ford Puma Rally1 | Red Bull Content Pool

Týmy pochopitelně chtějí vstoupit do nové éry co nejlépe. Za M-Sport Ford nastoupí i 9× světový šampion Sébastien Loeb. Red Bull Content Pool
Oporami týmu Hyundai budou Thierry Neuville a exmistr světa Ott Tänak, ukázat se bude chtít také Oliver Solberg, syn mistra světa z roku 2003. Red Bull Content Pool
Toyota má v týmu 8× mistra světa. Sébastien Ogier ale letos nebude obhajovat titul, nastoupí jen k vybraným soutěžím. Red Bull Content Pool
Rozložení baterie a spalovacího motoru. Red Bull Content Pool
18
Fotogalerie

Ekologičtější, ale stejně agresivní. Dnes startuje Rallye Monte Carlo a nová éra WRC

Ve čtvrtek odstartuje ikonická Rallye Monte Carlo, mistrovství světa v rallye vstoupí do své 50. sezóny, ale také do nové éry. Nová auta mají jako prioritu udržitelnost, ale promotér dokázal udržet i drsňáckou image – výkon dostatečný na atraktivní jízdu, řízný zvuk a agresivní vzhled.

Vrcholná třída nese označení Rally1, hybridní vozy kombinují benzinový turbomotor s bateriemi a elektromotorem.

V depu a na částech přejezdů (tedy mimo měřené úseky) bude v akci pouze elektromotor, na rychlostních zkouškách chvilkově pomůže spalovacímu motoru. Jezdci mají povinnost použít jej na každé zkoušce, ale před každým boostem musí rekuperací získat 30 kilojoulů energie. Kromě jezdeckého umění bude ještě více záležet na správném softwaru, nastavení a strategii.

Promotér vysvětluje pohonné ústrojí Rally1:

Dodavatelem motoru je firma Kreisel Electric, výkon je 134 koní, baterie má kapacitu 3,9 kWh. To by mělo stačit na cca 20 km čistě elektrické jízdy. Nabíjet se bude v depu, z nuly na 100 % to trvá 30 minut.

image.png
S elektrifikací souvisí nový bezpečnostní prvek – zvenčí viditelná světla, která barvou signalizují, zda je baterie aktivní, nebo odpojená. Hodit se to bude například záchranářům při havárii.

Spalovací jednotky si automobilky vyrábí samy a z velké části zůstávají stejné jako v minulosti. Zdvihový objem je 1,6 litru, nechybí turbo a nejzásadnější změnou je udržitelné palivo.

Zajímavý je návrat k mechanickému řazení (už žádná „pádla“ pod volantem), způsob jízdy zásadně změní absence aktivního středového diferenciálu. Výkon se odhaduje na 380 koní, ve spolupráci s elektromotorem bychom se měli chvilkově dostávat přes 500 koní. Auta budou vážit asi 1260 kg, takže jsou o cca 70 kg těžší než loňská WRC.

SI202201150091_news.jpg
Do nové třídy se přihlásily všechny tři značky aktivní i v ročníku minulém. Tohle je Hyundai i20 N Rally1 2022
SI202201150093_news.jpg
Toyota Gazoo Racing Yaris Rally1
SI202201150095_news.jpg
Ford Puma Rally1

Zásadně se liší konstrukce. Zesílený ocelový rám už není vestavěný do produkčního vozu jako v minulosti. Týmy stavěly auta od nuly přímo pro závodní účely, své sériové protějšky jen vzhledem připomínají. Výsledkem je zvýšená odolnost – testy prokázaly zlepšení o 51 % při nárazu z boku, o 70 % při čelním nárazu a střecha zvládne absorbovat i 115 % více energie. Karoserii opustila série křídel a dalších aerodynamických prvků, které jsme vídali v minulých sezónách, přítlak klesl o 15 %.

Jak to zní a jak vypadají nová bezpečnostní světélka:

Určitě si přečtěte

Články odjinud