Elektrická „hyper“ koloběžka Dragonfly Hyperscooter má čtyři kola a uveze až 160kg jezdce

Elektrická koloběžka Dragonfly Hyperscooter by se klidně mohla přejmenovat na Fénix. Poprvé ji v roce 2019 představila londýnská společnost D-Fly Group, ale její uvedení na trh znemožnila řada problémů souvisejících s pandemií onemocnění covid-19. Čtyřkolové elektrické vozítko se však vrací zpátky do hry – o něco menší, o něco levnější, ale schopné překonávat náročnější terén.

„Jedna z věcí, která mě během covidu zarazila, bylo, jak moc se lidé z nižších vrstev stali závislými na sdílených koloběžkách a jejich popularita prudce vzrostla, stejně jako rostl průmysl s jízdními koly“ řekl zakladatel a generální ředitel společnosti D-Fly Jez Williman. „Chceme z Dragonfly udělat prémiový produkt pro masový trh. Chceme ji zpřístupnit všem.“

Létající drak

Co dělá z Dragonfly „hyperkoloběžku“? Klíčovým prvkem je systém řízení inspirovaný Formulí 1 nazvaný „Full-Tilt Technology“. Využívá trojrozměrné ovládání náklonu a zatáčení na centrálním sloupku, zapojuje všechna čtyři kola současně a synchronizuje je s pohyby jezdce.

Podle výrobce Dragonfly Hyperscooter nabídne úplně první dvouprvkové zavěšení kol, plně nastavitelné hydraulicky tlumené odpružení všech čtyř kol, nastavitelné zavěšení platformy a kloubovou nápravu. Široká platforma z uhlíkových vláken a čtyři kola mají poskytovat bezpečnost a stabilitu.

Koloběžka je poháněna dvěma motory o výkonu 550 wattů, které zajišťují dojezd přibližně 60 kilometrů (v závislosti na hmotnosti jezdce, větru a terénu) a maximální rychlost 40 kilometrů za hodinu. Má dokonce i zpětný chod – což je u tohoto typu stroje neobvyklé.

Do terénu i do města

K dispozici jsou dvě verze – DF do městského provozu po zpevněných komunikacích a DFX pro jízdu v terénu nebo v jiných náročných podmínkách. Terénní varianta je vybavena širšími blatníky a chrániči rukou. Cena se pohybuje od 1 850 do 2 200 amerických dolarů (cca 46 až 55 tisíc korun) v závislosti na modelu.

To je mnohem méně než cenové rozpětí 4 999 až 6 000 dolarů původního modelu Dragonfly představeného v roce 2019. Podle Willimana může za razantní snížení ceny tříleté zpoždění, během kterého došlo k určitým kompromisům v rámci konstrukce.

Postupem času si firma D-Fly začala uvědomovat, jak se trh s e-koloběžkami mění, což podnítilo další úpravy modelu Dragonfly. „Zaměřili jsme se na velmi kompaktní, lehké vozítko a pak jsme si uvědomili, že jedním z pilířů, které jsme chtěli nabídnout, byla schopnost jet nejen po silnici, ale i v terénu a mít i sportovní složku,“ vysvětlil Williman.

Můžete ji mít i vy

Výsledkem byla změna velikosti kol z původních šestipalcových na větší desetipalcová, aby koloběžka získala terénní schopnosti. To však znamenalo další konstrukční změny. „Po zvětšení kol jsme museli zvětšit základní konstrukci a do jisté míry se muselo zvětšit i hnací ústrojí,“ říká Williman.

Některé prvky, jako jsou integrované obrazovky a reproduktory, byly zjednodušeny, nicméně to se na ceně nijak zásadně neprojevilo. Williman poukazuje na pětipalcovou obrazovku, jež má podle jeho slov všechny možnosti, které můžete vidět ve špičkovém japonském motocyklu. Mezi další zajímavé funkce patří palubní kamera pro záznam jízd.

Objednat si aktualizovanou verzi Dragonfly je nyní možné na crowdfundingové platformě Indiegogo. Cena za jeden kus je 1 750 britských liber, tj. v přepočtu asi 49 000 Kč, přičemž poštovné do Česka je zdarma. Výrobce doufá, že se mu do tří let podaří dostat prodeje na 60 000 až 100 000 kusů ročně.

Diskuze (7) Další článek: Jak se tiskne kolo pro světový rekord a proč má místo sedlovky pilu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,