Přeprava paliva pro JE je to samé jako když jede tanker? Jako vážně?Tak trocha faktů, ok? Vezmeme si jako příklad Temelín, který ročně vyprodukuje cca 15 TWh, přičemž celková vsázka je 92t. Ročně se naveze cca 23t paliva.Pokud si vezmeme benzín, tak 15TWh máme nějakých 1290050,590t. I když vezmeme jen čtvrtinu (ať se dostaneme na ekvivalent roční zavážky paliva do JET), tak to stále máme přes 322512t.Opravdu chceš tvrdit, že přepravit 23t je to samé jako přepravit 322512t ? Nezdá se ti to trošku jako nepoměr?A to můžeme pokračovat tím, že účinnost celého procesu od "výroby" elektřiny v JE pro její přeměnu na pohyb v autě, je dnes někde kolem 60%. I když u spalováku zanedbáme veškeré ztráty až do okamžiku natankování, a budeme brát v úvahu jen účinnost samotného auta, tak i v těch nejefektivnějších motorů, se bavíme o účinnosti okolo 25%.Uložení vyhořelého paliva je jistě dobrý argument, jenže je potřeba brát v úvahu, že zatímco vyhořelé palivo z JE se uloží do místa, kde byl původní radioaktivní materiál vytěžen, a skladba okolních hornin společně s návrhem samotného úložiště je izoluje od okolí, tak v případě spalovacího motoru jde odpad rovnou do atmosféry a všichni to dýchají.I recyklace akumulátorů je jistě dobrá připomínka, ovšem má to zase své ale. V první ředě, recyklace akumulátorů je možná. Recyklace spáleného benzínu ne.
Recyklaci akumulátorů provádí specializované firmy, které často musí mít udělenou koncesi. Z toho plyne, že je možné zřídit aparát, který na recyklaci může dohlížet, aby se jedy neuvolňovaly do životního prostředí. To samé platí o jakékoli tepelné elektrárně. V případě spalovacího motoru vypouštíme jedy do životního prostředí pokaždé, když šlápneme na plyn, a aby těch jedů bylo co nejméně, výrobci už musí de facto podvádět, a například nám vypínat motor, když si dovolíme někde zastavit. Což je sice super, že se o trochu sníží spotřeba, ale zase se více opotřebovává akumulátor plný olova a kyseliny sírové. Nemluvě o mechanických součástech.To, že zpracování probíhá kdesi daleko ale už opravdu není argument. Tím totiž můžeme jednak napadat cokoli, ale hlavně je to de facto problém jen a pouze systémový, který se dá velice snadno řešit. Jen se musí chtít, což uznávám, je často problém. Ale jak už jsem napsal, to můžeme říkat o ledasčem. Nemluvě o tom, že samotná těžba ropy by taky lidem vadila mnohem více, kdyby jim tisíce barelů vytekly za barákem, a ne někde v Mexickém zálivu.Suma sumárum, tento boj spalovací motor dle mého názoru vyhrát nemůže, a je jen otázkou jak dlouho vydrží vzdorovat. Upřímně si ale nemyslím, že bych se dožil konce spalovacích motorů (a to ani nemyslím konec definitivní, ale okamžik, kdy elektoauta získají majoritní podíl v osobní přepravě). I když jsem velký fanda elektromobility, tak uznávám, že spalovací motory mají obrovské množství zřejmých benefitů. Jedním z nich je i samotná infrastruktura, která vznikala prakticky z ničeho a s elektromobilitou je v zásadě nekompatibilní. Další věcí je pak jistě zdroj energie. Ropu umíme tahat ze země velice rychle, umíme ji rychle zpracovat na funkční palivo a když je nejhůř, tak to palivo už umíme vytvořit skoro z čehokoli. Produkce elektřiny v požadovaném rozsahu je zatím skutečně problém. Ovšem to se může taky brzo změnit, ale jistě, dokud se tak nestane, tak jsou brány elektromobility jen takříkajíc pootevřené k nahlédnutí. Podstatný je ale ve výsledku fakt, že s technologií spalovacích motorů se výrobci již blíží fyzikálním limitům, a v zásadě už umí jen snižovat spotřebu velmi výkonných motorů, které ale reálně nikdo nepotřebuje, zatímco u běžně používaných motorů do nějakých 110kW už jsou zlepšení spíše na úrovni chyby měření. Elektromobilita je ale na svém počátku a může se ještě hodně vyvíjet. Nestane se to hned, ale je to nevyhnutelné. A to už jen z toho důvodu, že jak bude ve městech přibývat lidí i aut, budou jejich zplodiny lidem vadit čím dál více. A čím více jim to bude vadit, tím více jim přijde super že místo tisíců malých výfuků pod jejich okny bude jeden velký daleko mimo obydlenou oblast. A bylo by jim to jedno, i kdyby to byla elektrárna fungující na koťátka a štěňátka.