Třeba německý Lilium už má letadlo certifikované, Archer v USA aktuálně testuje a staví fabriku, pak tu máme Jobs, Evertical... Všechna to jsou letadla s vertikálním startem, která můžou využívat heliport, často přímo v centrech měst, takže pro "taxi" mezi městy vhodnější. První 2 maji natáčení křídel, takže ekonomičtější provoz na dálku. První lety mají být mezi letišti a centrem měst a letišti poblíž sebe, kde se přestupuje. První výrobě série mají být už za rok. To budou Holanďané ještě bádat.
Oprava: Joby
Za největší problém levných elektrických aero-taxi považuji jejich potencionální počet. Nebe není silnice a hustota letadel ve vzduchu musí zůstat na nějaké rozumné úrovni. Pokud by ovšem létání mělo být tak levné a snadné, tuto podmínku by nešlo splnit. Navíc si neumím představit život ve městech, ve kterých pořád a všude bzučí tahle ta malá letadýlka.
... hlavně - provoz bude bezemisní - úsměvné, jako bezemisní provoz elektromobilů. Praxe v době zeleného snažení - podíl el.en. vyrobené z uhlí v ČR stoupá, ... Něnecko - zavírá funkční atomovky, bourá větrníky kterým skončily dotace a na uvolněné ploše začíná těžit UHLÍ. Tož tolik bezemisní elektromobilita.
Na to může skončit leda Ňouma co obdivuje pohádky ovčí babičky
Jenže ten ňouma, co na to sočí má k dispozici berní aparát a lidi s pendrekama.
skvele meritko … vypada pekneale zbytek … to bude neco jak ten projekt te americanky a Theranosu.snuska nesmyslu. i kdyby se jim to letadlo povedlo postavit, tak ta planovana ekonomika je zcela nesmyslna.
Elektrická taxi mají mezi evropskými městy létat už v roce 2027. Letadlo se jmenuje Electron 5 a vypadá skvěle.---------------------------------------------------------------------------------------A pohánět to budou baterií ?Tu budou za letu dobíjet elektrocentrálou ?Blábol - bez generátoru elektřiny na Volnou Energii, to bude technický problém .( PS: nezaměňuj si pojem " Volná Energie s Obnovitelnou Energií " )( Rozdíl je podobně jako " Oheň, Voda, Vítr " ) .
-smazáno-Vím, takovým lidem se nesmějeme...
Názor byl 1× upraven, naposled 1. 6. 2023 21:15
Marketo, nechces napsat o mem startupu? Mame baterii s kapacitou 250MWh/kg a hledame investice protoze to chceme vyrabet levne. Ted nam to vychazi na 999Kc/Kg ale chceme byt zeleni a s cenou se dostat na 499Kc/Kg. Jo a nabijeni mame vyreseno za 15 sekund nebo u levnejsiho modelu za 20 sekund. Kam se na to hrabe nejaky nizozemsky startup, umime slibit vice za min penez.
Jestli ty baterie maji madlo, tudiz jsou snadno udrzitelne, tak s moji investici pocitejte.
Madlo mame v extra edici ktera je o par korun drazsi. Pro vetsi nasazeni tyou datova centra dotavame baterie na koleckach. A samozrejme pracujeme na verzi pro domacnost (stojanek, barva na prani, moznost zabudovat,…) Diky, poslu cislo uctu.
Jo, trefil jste to naprosto presne. :o)
Z toho letiště Twente to je do Paříže přesně 500km. Takže bude trochu protivítr a ani tam se nedostanou. Možná mezipřistání s dobitím baterek 😀Reálně jsem s maximálním doletem napočítal asi tak 9-10 zemí, kam by doletěli. Na 85% Evropy to moc nevypadá. Těch destinací kam nedoletí je mnohem více
Dolet je v letectví vždy uváděn bez bezpečnostní palivové rezervy. Takže opravdu nehrozí že by letadlu s doletem 500 km na 501 km zhasl motor. (Udává se minimálně 45 minut nad plánovanou trasu letu).
Názor byl 1× upraven, naposled 1. 6. 2023 14:53
To se udává u standardních leteckých firem. Bůhví jak je to u startupu, který žádné letadlo nemá, jen cosi na papíře.
To je elektrické letadlo. U elektromobilu se udává nějaký dojezd, v zimě to klesá a po pár letech to neudrží třeba ani polovinu...
Doufejme, že ten nadpis je správně, a že ve slově "vypadá" nejsou ty první 2 písmena navíc ... 😉
Co mě na tom těší je, že se začnou více využívat malá letiště.... bude z toho jakýsi příjem.... Je to problem našeho letiště v obci, které v podstatě slouží jako záložní letiště mošnova, ale nejsou peníze, letiště je udržované v jakštakš stavu... Podobný start up by jej určitě udržel naživu v lepší kondici.. takže držim palce.
Názor byl 1× upraven, naposled 1. 6. 2023 13:01
Bohužel, fyzika letectví bude zaručeně mít jiný názor na tyhle vynálezy 🙂 Skončí to úplně stejně, jako hromady podobných startupů, co se každý rok vynořují, oberou hloupé investory a po zjištění, že neexistují baterie použitelné v komerčním letadle, zase beze stopy mizí. To není nic proti pokroku, ale jen uvedení do reality. A je smutné, že novináři technologických magazínů, kteří by první měli chtít pro těch konstruktérech nějaké reálné údaje, na to naprosto kašlou a sežerou jim cokoliv i s navijákem. O úrovni autora článku svedčí už jen nadpis "...a vypadá skvěle". Ale hlavně že se nechají oblbnout nesmyslnými kecy úplně mimo téma, že "klienta přijede vyzvednout elektrický vůz", to je hrozně důležité pro konstrukci letadla 😀
Haha, další z hromady startupů, který se s velkou slávou vynořil a za pár let po něm ani pes neštěkne. A jakože technologičtí novináři a hloupí investoři jim to vždycky sežerou i s navijákem. Novináři udělají zdarma reklamu (ale chápu, neměli by o čem psát) a investoři v tom utopí hromadu peněz. No a zakladatelé startupu se budou pár let mít dobře. Nějaký studentík grafiky jim udělá pár krásných počítačových malůvek a to bude všechno. Až startupisté zjistí (pokud to tedy mají reálně vůbec v úmyslu), co všechno obnáší získat všechny potřebné certifikace pro komerčně použitelné letadlo, až zjistí, že letadlo není auto, kde by se nedostatek kapacity dal vyřešit větším množstvím baterií, protože u auta hmotnost tolik nevadí, až zjistí, jak velké musí mít certifikované letadlo rezervy v doletu, tak se z toho osypou a jako už hromada "projektů" před nimi skončí s tím, že letadlo mají celé navržené a budou čekat, až se objeví použitelné baterie z hlediska hmotnosti, uchované energie a bezpečnosti. Odkud to vím? No jen tady na VTM se takové projekty objevují a zase bez jakéhokoliv praktického výsledku mizí každý rok. Jo a když neexistující výrobce tvrdí neexistujícího letadla tvrdí, že za 4 roky má být v komerčním provozu, tak to je další známka, že se jedná jen o past na investory, ne reálný projekt.
Přesně. Bude to dražší, hlavně že máme redner, pozlátko ve stylu keců o elektrickém taxíku z letiště...Kde jsou informace o tom jak a v jaké míře budou letadla vyrábět? Vždyť elektrické letadlo by bylo ideální třeba pro cvičné lety. Aerotaxi je snad poslední krajní využití.Chápu tyhle lety z místa na místo, ale elektrickej pohon s omezenými bateriemi je určen na kroužení kolem letiště, podobně jako elektrická motorka s dojezdem 200km je dobrá na vyblbnutí se po okolí a ne na cestování napříč evropou.
Hmm moc dobry nazev pro firmu nezvolili protoze za par let to uz nemusi byt na elektrinu :) Ale neni to konec sveta jenom ten rebranding bude neco stat.
a na co by to jako mělo být? 🙂
Takže to bude jako současné letecké taxi, jenom elektrizované?
No a nebo ani nebude 🙂
Další sen z té kategorie létajících aut a osobních kvadroptér, které se ale nikdy nedostanou do reálného provozu.V vzhledem k tomu, že vám stát nedovolí autonomně řízený stroj ve vzduchu, jsou tyto úvahy zbytečné.
to je nepodstatne, ale kolko sa da z toho od naivnych investorov vytiahnut penazi, to je dolezite 😀Investori sa ani u toho slovenskeho zazraku neobtazovali aplikovat sedliacky rozum a hlavne si overit, ze su tu akesi predpisy leteckej prevadzky…
jenže přijde lobbing, tlak výrobců a zákazníků, silných zákazníků (pracháči a politici) a stát nakonec ustoupí. Ze začátku nebudou smět létat nad hustě osídlenými oblastmi, takže se výrobci otrkají nad americkými prériemi, australskou pouští nebo norskými fjordy. A až se to ukáže bezpečné, budou ty omezení dál ustupovat.
Nebudou, předpisy a normy na bezpečnost letectví se spíš zpřísňují. A kromě toho, neexistuje žádné dělení podle norem na létání nad obydlenými a mimo obydlených oblastí. Takže pokud to nesplní standardní letecké normy, tak to létat prostě nebude. Zaručeně nebude kvůli lobbingu snižovat třeba potřebné rezervy výdrže ve vzduchu. To by po první havarce dostal pořádně sežrat.
... kromě toho, neexistuje (MOMENTÁLNĚ) žádné dělení podle norem ...
Názor byl 1× upraven, naposled 1. 6. 2023 13:55
A co treba letani nadzvukovou rychlosti? To se nad obydlenym uzemim nesmi, ne?
Létat můžete pokud nebudete dělat rámus a otřesy.
Letadla snad létají celkem autonomně, akorát tam musí sedět piloti a dohlížet na něj. Do letadla bez pilota bych tedy asi taky nevlezl.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.