Šampionát Formule E, pořádaný pod záštitou Mezinárodní automobilové federace (FIA), se pomalu ale jistě připravuje na svou osmou sezónu, jež odstartuje 28. ledna v Saúdské Arábii. V té následující (2022-23) pak hodlá přijít se třetí generací závodních vozů, jejichž testování začne na jaře příštího roku.
Nový typ formule byl exkluzivně představen úzké skupině, sestávající ze zástupců výrobců, týmů, jezdců a partnerů Formule E, ve španělské Valencii, kde probíhá testování před začátkem osmé sezóny. Brífink odhalil řadu inovací v oblasti designu, výkonu a udržitelnosti.
Třetí generace elektrických formulí
Dle pravidel musejí všichni závodníci používat stejné stroje, díky čemuž při závodech záleží především na schopnostech jednotlivých jezdců. Formule třetí generace mají být ve srovnání s aktuálními monoposty menší. Minimálně 40 % elektrické energie budou získávat z rekuperačního brzdění – budou tak prvními formulovými vozy bez zadních hydraulických brzd. Právě kvůli tomu se má jednat o nejefektivnější závodní auta na světě.
Třetí generace monopostu formule E
Třetí generaci poženou vpřed elektromotory umístěné vpředu i vzadu. Zadní 350kW pohonné ústrojí bude doplněno předním elektrickým motorem s výkonem 250 kW. S celkovým výkonem 600 kW tak bezmála zdvojnásobí výkonnostní charakteristiky vozu.
Podle pořadatele šampionátu Formule E a FIA je poměr výkonu a hmotnosti dvakrát účinnější než u ekvivalentního spalovacího motoru – elektromotory totiž dokážou přeměnit více než 90 % elektrické energie na mechanickou. Monoposty budou schopné dosahovat maximální rychlosti až 320 km/h, tedy srovnatelné s formulemi 1, poháněnými spalovacími motory.
Udržitelné závodění
Nová generace závodních strojů vyniká také v udržitelnosti. Poškozené díly z uhlíkových vláken budou recyklovány inovativním procesem používaným v leteckém a kosmickém průmyslu na nová vlákna, jež budou znovu použitelná pro jiné aplikace. Průkopnický proces dodá do složení pneumatik 26 % udržitelných materiálů.
Třetí generace monopostu formule E
„Při navrhování vozu třetí generace jsme si dali za cíl ukázat, že vysoký výkon, efektivita a udržitelnost mohou existovat vedle sebe bez kompromisů,“ uvedl v prohlášení generální ředitel Formule E Jamie Reigle. „Společně s FIA jsme postavili nejefektivnější a nejudržitelnější výkonný závodní vůz na světě. Gen3 je náš dosud nejrychlejší, nejlehčí, nejvýkonnější a nejefektivnější závodní vůz.“
Design nových monopostů je zatím zahalen rouškou tajemství. Na oficiálním webu bylo publikováno pouze několik obrázků zahalených do tmy. S ohledem na fakt, že už za několik měsíců má začít testování, by nemělo trvat příliš dlouho, než si nový vůz budeme moci prohlédnout.