Elektrické formule nejsou určené jen pro zábavu. Fungují jako laboratoř při vývoji elektromobilů

Za měsíc a půl odstartuje v Mexiku devátý ročník šampionátu elektrických formulí ABB FIA Formula E World Championship. Týmy již představily své závodní vozy pro nadcházející sezónu, do které vyjedou s notně modernizovanými monoposty třetí generace, které jsou menší, lehčí, výkonnější a efektivnější.

Pro britskou automobilku Jaguar to bude již šestá sezóna, které se účastní, přičemž zapojení do šampionátu nevnímá jen jako marketing. Podle technického manažera týmu Phila Charlese z této aktivity hmatatelně profitují elektrické silniční vozy Jaguar Land Rover, informuje web Ars Technica.

Formule E jako laboratoř

„Když se vrátíte zpět do roku 2017, tak tehdy jsme poprvé použili náš vlastní měnič napětí pro závodní tým,“ řekl Charles. „Nasadili jsme zařízení z karbidu křemíku, které nám dalo možnost superrychlého přepínání. Byl to tlak z naší strany – chceme přepínat rychleji a zjistit, zda nám to může přinést lepší účinnost, což se podařilo. Takže jsme se během těchto vývojových cyklů dostávali k tomu, že jsme spínali rychleji a rychleji a rychleji.“

V té době se výkonovou elektronikou z karbidu křemíku pro silniční elektromobily zabývalo jen málo výrobců. „Nyní chtějí karbid křemíku všichni a důvod, proč ho chtějí, je stejný jako u nás,“ řekl Charles. „Takže technologie, kterou jsme tehdy prosazovali, se nyní skutečně ujala.“

Poměrně často zaznívá kritika, že technická pravidla Formule E značně omezují možnosti vlastního výzkumu a vývoje. Některé komponenty jsou totiž unifikované a závodní týmy do nich nesmějí zasahovat. Německé automobilky Audi a BMW právě z tohoto důvodu ze šampionátu odešly. Charles to však vidí jinak.

Jak přispívají elektrické formule k vývoji

Závodní týmy mohou téměř libovolně upravovat software vozidla a tím ovlivňovat jeho výkonové charakteristiky. Mohou také pracovat s motorem a měničem napětí – nesmí však překročit nejvyšší povolený výkon. Právě při úpravách měniče museli konstruktéři čelit problémům s elektromagnetickým rušením a s tím související potřebou stínit elektronické součástky, kterou vyřešili inovativními technickými nátěry.

Dále se zabývali reakcí vozu na řazení rychlostních stupňů – zejména na způsob, jakým točivý moment motoru roztáčí hnací hřídele a zatěžuje převodové stupně v převodovce. Ačkoli je to problém i u spalovacích hnacích ústrojí, u elektromobilu se ještě zhoršuje kvůli téměř okamžitému točivému momentu elektromotoru. Jaguar Racing proto vyvinul hnací hřídele z uhlíkových vláken a toto know-how předal konstruktérům silničních vozů, kteří ho využívají při vývoji elektromobilů a plug-in hybridů.

Závodní vůz Formule E Gen3 je ambiciózním skokem vpřed ve srovnání s vozem, který odjel poslední závod na konci letošní sezony. Výkon zadního elektromotoru se zvýší z 250 kW na 350 kW a nově je k dispozici přední generátorová jednotka, která umí při brzdění získat dalších 250 kW, díky čemuž je závodní vůz mnohem efektivnější. V průběhu nové sezóny budou do závodů zařazeny zastávky v boxech za účelem nabíjení akumulátorů.

Diskuze (3) Další článek: Dříve nebo později to čeká i vás. Návod, jak založit a nastavit Datovou schránku

Témata článku: Elektromobily, Automobily, Energie, Mexiko, BMW, Audi, formule, Jaguar, Abb, Elektromobil, Zábava, Vůz, Závodní vůz, Laboratoř, Měnič, Karbid křemíku, Automobilka, Pro, Ars Technica, Jaguar Land Rover



Vědci udělali průlom v jaderné fúzi. K elektrárnám je však stále ještě hodně daleko

Vědci udělali průlom v jaderné fúzi. K elektrárnám je však stále ještě hodně daleko

Vědcům se poprvé podařilo u jaderné fúze dosáhnout uvolnění většího množství energie, než bylo do pokusu vloženo. Jde o historický průlom, má však má celou řadu háčků.

Antonín Trčálek
Jaderná fúze
Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

**Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

Petr Urban
InstagramFacebookSociální sítě
Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

** O bublinách v galaxiích toho víme jen velmi málo ** Theo O’Neill a jeho kolegové se to snaží zlepšit ** Zmapovali magnetická pole naší Lokální Bubliny

Stanislav Mihulka
Astronomie
5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

5 vývojových cest digitální fotografie, které skončily ve slepé uličce

Prakticky v každém odvětví lidské činnosti se objeví nápady a vynálezy, které zazáří a poté pomalu a bez většího zájmu veřejnosti utichnou. Nejinak tomu je i v oboru digitální fotografie.

Petr BřezinaJakub Michlovský
Technika
Futurolog ukázal vizi bizarní továrny s robotickými dělohami. Vyrobí 30 000 dětí ročně

Futurolog ukázal vizi bizarní továrny s robotickými dělohami. Vyrobí 30 000 dětí ročně

** Futurolog se pochlubil konceptem těhotenství budoucnosti ** Ženské lůno nahradí fabrika s umělými dělohami ** Nebude chybět mobilní apka a virtuální realita

Jakub Čížek
RodičovstvíEmbryoBudoucnost
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2