Oživeno: Nyní tato pravidla bez dalších úprav schválila i česká vláda a od příštího roku, tak i u nás budeme platit povinné ručení u výkonnějších elektrovozidel, které dosud nepodléhaly nutnosti registrace (méně než 25 km/h konstrukční rychlosti a motor pod 1000 W).
Nové nařízení ale neřeší současné různé výklady pravidel pro ekoloběžky. Podle některých nesmíte překročit ani 6 km/h, podle jiných cokoli se sedátkem je moped, další operují s výkonem motoru. Stanovení pravidel pro povinné ručení ale může být prvním krokem k lepšímu pozdějšímu definování kategorií vozidel, kdy ta, která podléhají povinnému ručení budou vyžadovat i další certifikace a registrace k provozu.
Elektrokolům se povinné ručení vyhned. V návrhu zákonu explicitně stojí, že motor u nich není hlavním pohonem, protože slouží jen jako asistence při šlapání.
V Česku je půjčují firmy jako Lime a Bolt, rostou však také maloobchodní prodeje elektrických koloběžek. V tuto chvílí zbývá zhruba rok a půl relativně bezstarostného provozu. Nejpozději od roku 2024 totiž bude nutné některé e‑koloběžky pojistit podobně jako si ze zákona musíte pojistit např. automobil.
Evropská unie v souvislosti s rozmachem malých individuálních elektrovozítek modernizuje legislativu. Začněme výjimkami, ať víme, koho se změna netýká. Během loňska Evropský parlament v rámci debaty došel k závěru, že povinné ručení se nebude vztahovat:
- na elektrokola,
- na nesilniční vozidla jako zahradní traktory a skútry pro osoby s omezenou pohyblivostí.
Podle směrnice Evropského parlamentu a Rady evropské unie se povinné ručení bude týkat jen vozidel splňujících jednu ze dvou podmínek:
- jeho maximální konstrukční rychlost překračuje 25 km/h,
- jeho maximální čistá hmotnost překračuje 25 kg a jeho maximální konstrukční rychlost překračuje 14 km/h.
Pokud se vaše koloběžka do stanovených limitů vejde, pojištění nutné nebude. Nařízení se netýká jen koloběžek, novým pravidlům mohou se budou muset podřídit rovněž např. segwaye, případně jiná vozítka splňující uvedené parametry.
Množící se nehody e‑koloběžek
Diskuzi vedoucí k tomu, že některé e-koloběžky budou povinně pojištěné, si vyžádala situace. S rostoucí používaností totiž dochází k rozvoji nehod. Loni v červnu upoutal pozornost tragický případ, kdy dvojice projíždějících osob na elektrokoloběžkách srazila chodkyni v Paříži. Italka na následky zranění zemřela v nemocnici.
Ve Velké Británii došlo v roce 2020 ke 460 srážkám e‑koloběžek, loni počet těchto nehod narostl na 1 280. To je tedy zhruba čtyřikrát více s tím, že zraněno bylo 223 chodců a chodkyň – z toho 63 vážně. Povinné pojištění by mělo zaručit výplatu odškodného.
Pozor na elektrokola
To, že eurounijní směrnice nezavádí povinnost pojistit si také elektrokolo, neznamená, že na takovou legislativu nikde nenarazíte. Lucie Žulavská pro oPojištění.cz uvádí, že se takovou cestou dokonce vydá většina členských států Evropské unie včetně Německa, Itálie nebo Francie.
Elektrokola, která mohou jet rychleji než 25 km/h, ovšem naše soudobá legislativa považuje za vozidla, která podléhají registraci a pojištění. Eurounijní směrnice to nevyžaduje a momentálně není jasné, jestli se zákon změní s tím, že pravidlo zanechá, nebo jej uvolní.
Kdyby došlo k uvolnění, museli byste si dávat pozor během dovolených. Z Česka byste byli zvyklí, že pojištění řešit nemusíte, v zahraničí by z toho ovšem mohl být problém, kdybyste si na dovolenou e‑kolo nepojistili.
Směrnici upravující pravidla pro pojištění vozidel v listopadu schválil Evropský parlament. Teď se čeká na implementaci na straně členských zemí. Do 23. prosince 2023 by měly přijmout a zveřejnit předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí. Aktualizace tzv. Motor Insurance Directive, podle kterého musí být vozidla v EU pojištěna, se chystala od roku 2018.
Zdroje: ČTK | Document 32021L2118 / EUR-Lex | The Guardian | oPojištění.cz | Procedure 2018/0168/COD / EUR-Lex | TZ EP