Elektrické letadlo Rolls-Royce stanovilo světový rekord – dosáhlo maximální rychlosti 623 km/h

Můj názor  |  zobrazit i odpovědi (trvale)  |  řadit od nejstarších Komentáře nyní řadíme od nejnovějších.
Tímto odkazem můžete řazení změnit.
 |  nových názorů: 59

Názory k článku

avatar
24. 11. 2021 15:26

Otazkou je, co se stane, kdyz neco zkratne baterii. Baterie maji ve zvyku pri zkratu produkovat teplo az vybuchnout. Pripadne nekomu udelit neprijemny sok :) Vlhkost je vsude. Zvlast nad morem. Ale, tak elektrika se dnes bezne pouziva v letadle na jine systemy, tak snad je to dobre vyresene a drzim palce. Ona vymena modulu baterky je rychlejsi nez hodinu tankovat :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 11. 2021 11:57

Smutny, smutny, smutny.Nejvetsi vyrobce leteckych motoru musi zustat na spici, a tak vyviji neco, co nedava smysl.NXT racer (puvodni spalovaci verze) ma 700Kg prazdnou vahu a 350 koni, a leta rychleji (a hlavne leta dele rychleji)Tato kravina ma 500+ koni, 1300kg vazi jen baterie, a pak je tam jeste vykonny regulator na stridavy proud a vykonne chlazeni (ale i tak nestaci na dele nez 15 minut letu rychlosti 530km/h). Spalovaci verzi vice nez staci proud vzduchu od vrtule. U letadel je vaha VSECHNO. Chvalit se tim, ze jsem z 700kg letadla udelal 1600 kg letadlo, ktere leta pomaleji, kratsi dobu a po kazdem letu musi vymenit baterii (aby ta poprve pouzita zvladla behem 15-ti minut na 80% vykonu neshoret), to mi prijde usmevne. Vzhledem k tomu, ze ani podvozek, ani brzdy nevypadaji nejak zasadne prepracovane, a letadlo vazi vice nez 2x tolik, to mimochodem znamena horsi manevrovatelnost, stabilitu a nasobne delsi brzdnou drahu. Puvodni model pri vypadku motoru doplachti, tohle ztezka. Predpokladam, ze to pilotuje nejaky 40kg vazici trpaslik.Elektricka letadla klidne, ale ne na baterie. Teda snad s vyjimkou RC modelariny. Ale i letecke modely pouzivaji nad 10kg vahy spalovaci motory, protoze to proste s technologii baterii vyvijenych poslednich 30-let zatim ani jinak moc nedava smysl.Vizionari bateriovych technologii stale ignoruji fakt, ze v bateriich probiha castecne ireversibilni ale hlavne porad jeste chemicka reakce, a tudiz je zavisla i na teplote a tlaku, a 30 let falesne slibuji prulom zalozeny na fyzice, misto na chemii. Ale z ho..a se proste bic uplest neda.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (4)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 11. 2021 11:49

A jak to bude v pripade problemu - standartni letadlo pred rizikovym pristanim vypousti nadrz.. Elektricke letadlo odhodi baterii?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (2)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 11. 2021 11:09

Zajímalo by mě, jaký randál to dělalo, a jakou životnost má vrtule. Protože předpokládám, že se točila nadzvukovou rychlostí.To je podle mě kámen úrazu elektrických letadel. Že jediný použitelný pohon je vrtule. Nelétáme nadzvukově, protože to není energeticky efektivní, má to velké požadavky na design letadla, a dělá to randál jako kráva. Ale můžeme.
S elektrickými letadly budeme létat pomaleji, než v Asii jezdí vlaky, aby to dávalo smysl z hlediska efektivity, životnosti a hluku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (10)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
avatar
24. 11. 2021 10:04

Pozoruhodné.
Pokud to letadlo bylo stavěno jako pokusný/rekordní stroj, nerozumím tomu, proč je vrtulové. Myslím, že kdyby vyrobili axiální dmychadlo, dosáhli by vyšší rychlosti. Jistě, vrtule je levnější, ale ani dmychadlo by u RR neměl být problém.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (1)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 11. 2021 09:19

A jak dlouho se teda tohle letadlo (ne nějaké jiné od NASA) udrží ve zvduchu při plné rychlosti? Nebo jaký to má dolet při cestovní rychlosti?Ale co, na ekologickou dopravu předsedkyně EU z Vídně do Bratislavy to asi stačit bude...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (12)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 11. 2021 08:35

Já bych do hliníkový trubky obalený lithiovejma baterkama a letící několik km nad zemí nevlez. Ono stačí vzpomenout si, jaký trable měl před pár lety Dreamliner když mu občas blafl akumulátor s neporovnatelně nižší kapacitou než by byla potřeba pro pohon. Z Tesly člověk většinou nějak uteče, když by náhodou, ale v letadle je bez šance.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědi (21)Zavřít odpovědi  |  Odpovědět
24. 11. 2021 08:31

To je fakt "nádhera". Pouhých 90 let poté, co byl v roce 1931 překonán letecký rekord 400 mph (cca 644 kmh). A to prosím v letadle postaveném z ultralehkých a ultrapevných materiálů (toto e-letadlo je mimochodem ještě o kousek menší, než byl jeho 90 let starý rekordní pradědeček), o jakých se jim nesnilo ani při letech na Měsíc. A možná tomu vydrží baterky nabité i na půl hodiny letu!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor