Automobilka Volvo oznámila, že 9. listopadu představí svůj nový vlajkový elektromobil. SUV s označením EX90 má nahradit stávající vlajkovou loď XC90 s benzinovým motorem a stát se tak dalším krokem v úplném přechodu značky na elektrický pohon, plánovaném na rok 2030.

Automobilka Volvo oznámila, že 9. listopadu představí svůj nový vlajkový elektromobil. SUV s označením EX90 má nahradit stávající vlajkovou loď XC90 s benzinovým motorem a stát se tak dalším krokem v úplném přechodu značky na elektrický pohon, plánovaném na rok 2030.

Novinka poutá pozornost řadou funkcí, včetně lidaru s dlouhým dosahem a senzorů ve vozidle, jež rozpoznají, pokud je řidič rozptýlený nebo pod vlivem alkoholu. Nové technologie, z nichž některé budou součástí základní výbavy, mají posílit pověst Volva v oblasti bezpečnosti v době, kdy se automobilový průmysl opírá o senzory a software poháněný umělou inteligencí, jejichž cílem je zabránit smrtelným dopravním nehodám.

Novinka poutá pozornost řadou funkcí, včetně lidaru s dlouhým dosahem a senzorů ve vozidle, jež rozpoznají, pokud je řidič rozptýlený nebo pod vlivem alkoholu. Nové technologie, z nichž některé budou součástí základní výbavy, mají posílit pověst Volva v oblasti bezpečnosti v době, kdy se automobilový průmysl opírá o senzory a software poháněný umělou inteligencí, jejichž cílem je zabránit smrtelným dopravním nehodám.

Nový elektromobil bude vybaven „jednou z nejpokročilejších sad senzorů na trhu“, čítající osm kamer, pět radarů, 16 ultrazvukových senzorů a špičkový lidar. Lidar umístěný na střeše bude řidiči pomáhat vyhýbat se vnějším překážkám, zatímco dvě kamery uvnitř vozidla budou sledovat chování očí řidiče a zjišťovat, zda dává pozor, nebo jestli není indisponovaný.

Nový elektromobil bude vybaven „jednou z nejpokročilejších sad senzorů na trhu“, čítající osm kamer, pět radarů, 16 ultrazvukových senzorů a špičkový lidar. Lidar umístěný na střeše bude řidiči pomáhat vyhýbat se vnějším překážkám, zatímco dvě kamery uvnitř vozidla budou sledovat chování očí řidiče a zjišťovat, zda dává pozor, nebo jestli není indisponovaný.

Vozidlo bude schopné v případě potřeby zasáhnout – například pokud zjistí, že se řidič nesoustředí na řízení, kamery to zachytí a palubní systém spustí sérii varování, jež mají zajistit náležitou pozornost. Pokud řidič nezareaguje, začne vozidlo zpomalovat, nakonec zastaví na krajnici a aktivuje výstražná světla.

Vozidlo bude schopné v případě potřeby zasáhnout – například pokud zjistí, že se řidič nesoustředí na řízení, kamery to zachytí a palubní systém spustí sérii varování, jež mají zajistit náležitou pozornost. Pokud řidič nezareaguje, začne vozidlo zpomalovat, nakonec zastaví na krajnici a aktivuje výstražná světla.

„Náš výzkum ukazuje, že pouhým sledováním toho, kam se řidič dívá, jak často a jak dlouho má zavřené oči, můžeme zjistit mnoho informací o jeho stavu,“ uvedla vedoucí technická expertka Emma Tivesten. „Díky tomu, že systém snímání vychází z výsledků výzkumu, dokáží naše vozy rozpoznat, zda jsou schopnosti řidiče sníženy, třeba z důvodu ospalosti, rozptýlení nebo jiných příčin, a nabídnout adekvátní pomoc způsobem, který nejlépe odpovídá dané situaci.“

„Náš výzkum ukazuje, že pouhým sledováním toho, kam se řidič dívá, jak často a jak dlouho má zavřené oči, můžeme zjistit mnoho informací o jeho stavu,“ uvedla vedoucí technická expertka Emma Tivesten. „Díky tomu, že systém snímání vychází z výsledků výzkumu, dokáží naše vozy rozpoznat, zda jsou schopnosti řidiče sníženy, třeba z důvodu ospalosti, rozptýlení nebo jiných příčin, a nabídnout adekvátní pomoc způsobem, který nejlépe odpovídá dané situaci.“

Volvo už několik let hovoří o využití kamer ve vozidle k prevenci řízení pod vlivem alkoholu a v minulosti avizovalo, že tuto technologii uvede na trh do roku 2020. Výrobce si zakládá na bezpečnosti svých prémiových vozů, proto mimo jiné jako jeden z prvních zavedl ve všech nových modelech omezení maximální rychlosti na 180 km/h. Automobilka doufá, že s uvedením SUV EX90 tuto pověst ještě posílí.

Volvo už několik let hovoří o využití kamer ve vozidle k prevenci řízení pod vlivem alkoholu a v minulosti avizovalo, že tuto technologii uvede na trh do roku 2020. Výrobce si zakládá na bezpečnosti svých prémiových vozů, proto mimo jiné jako jeden z prvních zavedl ve všech nových modelech omezení maximální rychlosti na 180 km/h. Automobilka doufá, že s uvedením SUV EX90 tuto pověst ještě posílí.

Svou roli v systému sledování řidiče bude hrát i kapacitní volant, jež bude vyhodnocovat jeho chování a způsob řízení. „Pomocí naší patentované technologie pro snímání vzorců pohledu a chování při řízení v reálném čase bude vůz schopen v případě potřeby přijmout vhodná opatření a pomoci řidiči.“ uvádí tisková zpráva.

Svou roli v systému sledování řidiče bude hrát i kapacitní volant, jež bude vyhodnocovat jeho chování a způsob řízení. „Pomocí naší patentované technologie pro snímání vzorců pohledu a chování při řízení v reálném čase bude vůz schopen v případě potřeby přijmout vhodná opatření a pomoci řidiči.“ uvádí tisková zpráva.

Systémy vozidla tak budou sledovat nejen vozovku a prostor kolem sebe, ale též řidiče za volantem. Elektrické Volvo EX90 bude prvním sériově vyráběným vozem vybaveným „systémem porozumění řidiči“ („driver understanding system“), jež bude fungovat jako ostražitý spolujezdec a bude se snažit zabránit tomu, aby se řidiči nebo samotnému vozidlu něco stalo.

Systémy vozidla tak budou sledovat nejen vozovku a prostor kolem sebe, ale též řidiče za volantem. Elektrické Volvo EX90 bude prvním sériově vyráběným vozem vybaveným „systémem porozumění řidiči“ („driver understanding system“), jež bude fungovat jako ostražitý spolujezdec a bude se snažit zabránit tomu, aby se řidiči nebo samotnému vozidlu něco stalo.

Jedním z klíčových prvku je nový lidar (Light Detection and Ranging) - senzor, který auto využívá k detekci objektů, mu pomáhá „vidět“ ostatní účastníky silničního provozu, jako jsou auta, chodci a cyklisté. Tato komponenta bývala velmi drahá, nicméně její cena v průběhu let klesala. Firma Luminar, která Volvu dodává lidary, uvedla, že její senzory budou stát 1 000 dolarů za kus, přičemž cílem je snížit tuto cenu na 500 dolarů.

Jedním z klíčových prvku je nový lidar (Light Detection and Ranging) - senzor, který auto využívá k detekci objektů, mu pomáhá „vidět“ ostatní účastníky silničního provozu, jako jsou auta, chodci a cyklisté. Tato komponenta bývala velmi drahá, nicméně její cena v průběhu let klesala. Firma Luminar, která Volvu dodává lidary, uvedla, že její senzory budou stát 1 000 dolarů za kus, přičemž cílem je snížit tuto cenu na 500 dolarů.

Volvo je jednou z mála automobilek, které zařadily tento výkonný senzor do svých vozů. Označuje jej za nezbytnou součást své snahy zcela eliminovat smrtelné dopravní nehody. Lidar v modelu EX90 bude mít dosah 250 metrů a při jízdě dálniční rychlostí bude schopen detekovat „něco tak malého a tmavého, jako je pneumatika ležící na černé silnici 120 metrů před vozem“.

Volvo je jednou z mála automobilek, které zařadily tento výkonný senzor do svých vozů. Označuje jej za nezbytnou součást své snahy zcela eliminovat smrtelné dopravní nehody. Lidar v modelu EX90 bude mít dosah 250 metrů a při jízdě dálniční rychlostí bude schopen detekovat „něco tak malého a tmavého, jako je pneumatika ležící na černé silnici 120 metrů před vozem“.

EX90 bude také prvním modelem, který bude vybaven novým pokročilým asistenčním systémem Volvo Ride Pilot, jež umožní vozidlu řídit na dálnici samo bez zásahu řidiče. Představitelé firmy uvedli, že systém Ride Pilot nebude po řidiči vyžadovat, aby po jeho aktivaci sledoval vozovku. Funkce bude nejprve uvedena do provozu v Kalifornii jako předplacená služba.

EX90 bude také prvním modelem, který bude vybaven novým pokročilým asistenčním systémem Volvo Ride Pilot, jež umožní vozidlu řídit na dálnici samo bez zásahu řidiče. Představitelé firmy uvedli, že systém Ride Pilot nebude po řidiči vyžadovat, aby po jeho aktivaci sledoval vozovku. Funkce bude nejprve uvedena do provozu v Kalifornii jako předplacená služba.

Novinka poutá pozornost řadou funkcí, včetně lidaru s dlouhým dosahem a senzorů ve vozidle, jež rozpoznají, pokud je řidič rozptýlený nebo pod vlivem alkoholu. Nové technologie, z nichž některé budou součástí základní výbavy, mají posílit pověst Volva v oblasti bezpečnosti v době, kdy se automobilový průmysl opírá o senzory a software poháněný umělou inteligencí, jejichž cílem je zabránit smrtelným dopravním nehodám.
Nový elektromobil bude vybaven „jednou z nejpokročilejších sad senzorů na trhu“, čítající osm kamer, pět radarů, 16 ultrazvukových senzorů a špičkový lidar. Lidar umístěný na střeše bude řidiči pomáhat vyhýbat se vnějším překážkám, zatímco dvě kamery uvnitř vozidla budou sledovat chování očí řidiče a zjišťovat, zda dává pozor, nebo jestli není indisponovaný.
Vozidlo bude schopné v případě potřeby zasáhnout – například pokud zjistí, že se řidič nesoustředí na řízení, kamery to zachytí a palubní systém spustí sérii varování, jež mají zajistit náležitou pozornost. Pokud řidič nezareaguje, začne vozidlo zpomalovat, nakonec zastaví na krajnici a aktivuje výstražná světla.
„Náš výzkum ukazuje, že pouhým sledováním toho, kam se řidič dívá, jak často a jak dlouho má zavřené oči, můžeme zjistit mnoho informací o jeho stavu,“ uvedla vedoucí technická expertka Emma Tivesten. „Díky tomu, že systém snímání vychází z výsledků výzkumu, dokáží naše vozy rozpoznat, zda jsou schopnosti řidiče sníženy, třeba z důvodu ospalosti, rozptýlení nebo jiných příčin, a nabídnout adekvátní pomoc způsobem, který nejlépe odpovídá dané situaci.“
11
Fotogalerie

Elektrické Volvo EX90 ohlídá, zda neřídíte pod vlivem alkoholu. Může také kompletně převzít kontrolu

Automobilka Volvo oznámila, že 9. listopadu představí svůj nový vlajkový elektromobil. SUV s označením EX90 má nahradit stávající vlajkovou loď XC90 s benzinovým motorem a stát se tak dalším krokem v úplném přechodu značky na elektrický pohon, plánovaném na rok 2030.

Novinka poutá pozornost řadou funkcí, včetně lidaru s dlouhým dosahem a senzorů ve vozidle, jež rozpoznají, pokud je řidič rozptýlený nebo pod vlivem alkoholu. Nové technologie, z nichž některé budou součástí základní výbavy, mají posílit pověst Volva v oblasti bezpečnosti v době, kdy se automobilový průmysl opírá o senzory a software poháněný umělou inteligencí, jejichž cílem je zabránit smrtelným dopravním nehodám.

Volvo EX90 dohlédne na cestu i na řidiče

Nový elektromobil bude vybaven „jednou z nejpokročilejších sad senzorů na trhu“, čítající osm kamer, pět radarů, 16 ultrazvukových senzorů a špičkový lidar. Lidar umístěný na střeše bude řidiči pomáhat vyhýbat se vnějším překážkám, zatímco dvě kamery uvnitř vozidla budou sledovat chování očí řidiče a zjišťovat, zda dává pozor, nebo jestli není indisponovaný.

Vozidlo bude schopné v případě potřeby zasáhnout – například pokud zjistí, že se řidič nesoustředí na řízení, kamery to zachytí a palubní systém spustí sérii varování, jež mají zajistit náležitou pozornost. Pokud řidič nezareaguje, začne vozidlo zpomalovat, nakonec zastaví na krajnici a aktivuje výstražná světla.

„Náš výzkum ukazuje, že pouhým sledováním toho, kam se řidič dívá, jak často a jak dlouho má zavřené oči, můžeme zjistit mnoho informací o jeho stavu,“ uvedla vedoucí technická expertka Emma Tivesten. „Díky tomu, že systém snímání vychází z výsledků výzkumu, dokáží naše vozy rozpoznat, zda jsou schopnosti řidiče sníženy, třeba z důvodu ospalosti, rozptýlení nebo jiných příčin, a nabídnout adekvátní pomoc způsobem, který nejlépe odpovídá dané situaci.“

Auto, které porozumí svému řidiči

Volvo už několik let hovoří o využití kamer ve vozidle k prevenci řízení pod vlivem alkoholu a v minulosti avizovalo, že tuto technologii uvede na trh do roku 2020. Výrobce si zakládá na bezpečnosti svých prémiových vozů, proto mimo jiné jako jeden z prvních zavedl ve všech nových modelech omezení maximální rychlosti na 180 km/h. Automobilka doufá, že s uvedením SUV EX90 tuto pověst ještě posílí.

Svou roli v systému sledování řidiče bude hrát i kapacitní volant, jež bude vyhodnocovat jeho chování a způsob řízení. „Pomocí naší patentované technologie pro snímání vzorců pohledu a chování při řízení v reálném čase bude vůz schopen v případě potřeby přijmout vhodná opatření a pomoci řidiči.“ uvádí tisková zpráva.

Systémy vozidla tak budou sledovat nejen vozovku a prostor kolem sebe, ale též řidiče za volantem. Elektrické Volvo EX90 bude prvním sériově vyráběným vozem vybaveným „systémem porozumění řidiči“ („driver understanding system“), jež bude fungovat jako ostražitý spolujezdec a bude se snažit zabránit tomu, aby se řidiči nebo samotnému vozidlu něco stalo.

Našlapané moderní technikou

Jedním z klíčových prvku je nový lidar (Light Detection and Ranging) - senzor, který auto využívá k detekci objektů, mu pomáhá „vidět“ ostatní účastníky silničního provozu, jako jsou auta, chodci a cyklisté. Tato komponenta bývala velmi drahá, nicméně její cena v průběhu let klesala. Firma Luminar, která Volvu dodává lidary, uvedla, že její senzory budou stát 1 000 dolarů za kus, přičemž cílem je snížit tuto cenu na 500 dolarů.

Volvo je jednou z mála automobilek, které zařadily tento výkonný senzor do svých vozů. Označuje jej za nezbytnou součást své snahy zcela eliminovat smrtelné dopravní nehody. Lidar v modelu EX90 bude mít dosah 250 metrů a při jízdě dálniční rychlostí bude schopen detekovat „něco tak malého a tmavého, jako je pneumatika ležící na černé silnici 120 metrů před vozem“.

EX90 bude také prvním modelem, který bude vybaven novým pokročilým asistenčním systémem Volvo Ride Pilot, jež umožní vozidlu řídit na dálnici samo bez zásahu řidiče. Představitelé firmy uvedli, že systém Ride Pilot nebude po řidiči vyžadovat, aby po jeho aktivaci sledoval vozovku. Funkce bude nejprve uvedena do provozu v Kalifornii jako předplacená služba.

Určitě si přečtěte

Články odjinud