Scania a DHL Group společně vyvinuly nákladní automobil s označením EREV (Extended Range Electric Vehicle), který spojuje výhody elektrického pohonu s praktičností konvenčních náklaďáků. Kombinuje totiž elektromotor s benzínovým generátorem. Díky tomuto řešení může vozidlo jezdit z 80 až 90 % na obnovitelnou elektřinu, ale v případě potřeby si pomůže spalovacím motorem coby generátorem energie.
„Ještě chvíli potrvá, než budou obnovitelná elektřina, síť a nabíjecí infrastruktura natolik dostupné a robustní, aby bylo možné plně spoléhat na bateriové elektromobily,“ vysvětluje generální ředitel DHL Group Tobias Meyer. „Místo čekání na tento den spolupracují DHL a Scania na pragmatickém řešení, které dokáže snížit emise CO₂ o více než 80 %.“
Elektrický náklaďák s generátorem
Vozidlo je od února 2025 testováno pro přepravu balíků na trase mezi Berlínem a Hamburkem, přičemž v nákladovém prostoru vozí přibližně 1000 balíků. Na první pohled jde o klasický elektromobil, ale na rozdíl od plně elektrických vozů má namísto jednoho bateriového modulu benzínový generátor. Ten slouží jako záloha pro případy, kdy není dostupné nabíjení.
Elektrický náklaďák Scania ujede až 800 kilometrů
Technické parametry tohoto 10,5 metru dlouhého stroje jsou působivé. Nákladní vůz má maximální hmotnost 40 tun a pohání ho elektromotor o výkonu 230 kW (ve špičce až 295 kW). Energii dodává baterie s kapacitou 416 kWh a benzinový generátor o výkonu 120 kW. V budoucnu by měl být benzin nahrazen naftou nebo biopalivem HVO (hydrogenovaný rostlinný olej).
Hlavní výhodou tohoto řešení je impozantní dojezd 650 až 800 kilometrů (jde ale o očekávané hodnoty, nikoli zaručený dojezd), což výrazně překonává hranici 550 kilometrů nejmodernějších plně elektrických nákladních vozů Scania. Navíc lze v případě potřeby jednoduše natankovat na běžné čerpací stanici. V situaci, kdy nabíjecí infrastruktura teprve vzniká, představuje toto řešení zásadní výhodu.
Jde o přechodné řešení
„Budoucnost je elektrická, ale na cestě k ní nesmí snaha o dokonalost bránit realizaci dobrých nápadů,“ říká generální ředitel Scanie Christian Levin. „Vozidlo, které jsme vyvinuli společně s DHL, je příkladem dočasného řešení, které může podpořit rozšiřování dekarbonizované těžké dopravy předtím, než bude celý dopravní systém stoprocentně elektrifikovaný.“
Elektrický náklaďák Scania
Nákladní vůz EREV má maximální rychlost 89 km/h a kromě 40 tun může také táhnout přívěs, což zvyšuje jeho praktičnost. Zajímavostí je, že vozidla EREV mohou být vybavena softwarem, který omezuje používání generátoru, což umožňuje kontrolu emisí CO₂ a poskytuje možnost jejich nastavení na přesně danou úroveň.
Scania a DHL si od tohoto řešení slibují, že překoná současné překážky elektrifikace těžké nákladní dopravy – nedostatek nabíjecích míst, vysoké náklady na zajištění dostatečné nabíjecí kapacity v depech během sezonních špiček nebo nápor na elektrickou síť. Vozidlo EREV bylo vyvinuto oddělením Scania Pilot Partner, které zkoumá nové technologie a řešení.
Už je podaný patent
Obě firmy podaly 19. září 2024 patentovou přihlášku na tuto technologii u Německého patentového úřadu v Mnichově. Vedle toho vyzývají politiky, aby taková přechodná řešení akceptovali a podporovali. „Dokonalé nesmí být nepřítelem dobrého,“ zdůrazňují zástupci obou firem a dodávají, že pro efektivní klimatickou transformaci je nutné, aby tvůrci předpisů taková řešení uznali.
Pokud se testování osvědčí, DHL plánuje rozšířit svůj vozový park o další vozidla tohoto typu. Toto řešení by mohlo představovat důležitý mezikrok na cestě k plně elektrifikované nákladní dopravě, která je konečným cílem obou firem. Jak říká Tobias Meyer: „Tuto spolupráci vnímáme jako úspěšný inovační projekt dvou firem odhodlaných k boji s klimatickou změnou.“
Nákladní doprava je odpovědná za významnou část globálních emisí CO₂, a proto se firmy snaží hledat ekologická řešení. Plně elektrické vozy jsou ideálním cílem, ale jejich rozšíření brzdí technologické i ekonomické bariéry. Koncept EREV by mohl být dočasnou, ale efektivní cestou ke snižování emisí v nákladní dopravě.