Tesla představila elektrický kamion - Tesla Semi

Tesla představila elektrický kamion - Tesla Semi

Je to kamion postavený zcela od nuly a jeho parametry i design jsou obdivuhodné. Řidič tu bude sedět uprostřed.

Je to kamion postavený zcela od nuly a jeho parametry i design jsou obdivuhodné. Řidič tu bude sedět uprostřed.

Tesla Semi je klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma.

Tesla Semi je klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma.

Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla.

Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla.

Inženýři zapracovali také na aerodynamice. Klasické kamiony na to moc nehledí a součinitel odporu vzduchu mají v rozsahu 0,65-0,70. Tesla Semi se chlubí hodnotou 0,36. 

Inženýři zapracovali také na aerodynamice. Klasické kamiony na to moc nehledí a součinitel odporu vzduchu mají v rozsahu 0,65-0,70. Tesla Semi se chlubí hodnotou 0,36. 

Elon Musk při představení Tesly Semi.

Elon Musk při představení Tesly Semi.

Není to jen nějaká vize, na premiéru přijeli už dva hotové kusy

Není to jen nějaká vize, na premiéru přijeli už dva hotové kusy

Toto jsou kamiony nedaleké budoucnosti podle Tesly

Toto jsou kamiony nedaleké budoucnosti podle Tesly

Elon Musk slibuje vysokou spolehlivost. Když by jeden (nebo i více) motor vysadil, auto dokáže jet dál. Nicméně Tesla garantuje životnost motorů minimálně na 1 milion mil (1,6 milionu kilometrů).

Elon Musk slibuje vysokou spolehlivost. Když by jeden (nebo i více) motor vysadil, auto dokáže jet dál. Nicméně Tesla garantuje životnost motorů minimálně na 1 milion mil (1,6 milionu kilometrů).

Výkon je ohromující. Samotný kamion zrychlí z nuly na sto kilometrů za hodinu za 5 sekund! S plně naloženým návěsem to zvládne za 20. Běžné dieslové kamiony zostudí i v kopci, 5% stoupání zvládne vyjet s plným nákladem rychlostí 105 km/h.

Výkon je ohromující. Samotný kamion zrychlí z nuly na sto kilometrů za hodinu za 5 sekund! S plně naloženým návěsem to zvládne za 20. Běžné dieslové kamiony zostudí i v kopci, 5% stoupání zvládne vyjet s plným nákladem rychlostí 105 km/h.

Klíčovou otázkou je samozřejmě dojezd. Ten Tesla slibuje 800 km, a to s plně naloženým náklaďákem dálniční rychlostí. Za 30 minut se přitom kamion nabije tak, že ujede dalších 640 km.

Klíčovou otázkou je samozřejmě dojezd. Ten Tesla slibuje 800 km, a to s plně naloženým náklaďákem dálniční rychlostí. Za 30 minut se přitom kamion nabije tak, že ujede dalších 640 km.

Nejvíce zaujme fakt, že řidič zde sedí uprostřed. Má díky tomu výborný rozhled a je to také bezpečnější. Přístrojová deska byla minimalizovaná na dvě velké dotykové obrazovky.

Nejvíce zaujme fakt, že řidič zde sedí uprostřed. Má díky tomu výborný rozhled a je to také bezpečnější. Přístrojová deska byla minimalizovaná na dvě velké dotykové obrazovky.

Samozřejmostí jsou funkce rekuperačního brzdění, systém ochrany před kolizí nebo pro udržení v jízdním pruhu.

Samozřejmostí jsou funkce rekuperačního brzdění, systém ochrany před kolizí nebo pro udržení v jízdním pruhu.

Po započtení všech investičních a provozních nákladů vyjde provoz kamionu Tesly údajně minimálně o 30% levněji než běžného dieslového tiráku. 

Po započtení všech investičních a provozních nákladů vyjde provoz kamionu Tesly údajně minimálně o 30% levněji než běžného dieslového tiráku. 

Pokud se nabíječky integrují k nakládacím rampám překladišť, nabije se kamion během nakládky či vykládky. Jinak se dá samozřejmě dobít i na jakémkoli superchargeru pro osobní automobily. 

Pokud se nabíječky integrují k nakládacím rampám překladišť, nabije se kamion během nakládky či vykládky. Jinak se dá samozřejmě dobít i na jakémkoli superchargeru pro osobní automobily. 

Funkční a provozní parametry kamionu lze kontrolovat skrze mobilní aplikaci. 

Funkční a provozní parametry kamionu lze kontrolovat skrze mobilní aplikaci. 

Tesla Semi

Tesla Semi

Je to kamion postavený zcela od nuly a jeho parametry i design jsou obdivuhodné. Řidič tu bude sedět uprostřed.
Tesla Semi je klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma.
Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla.
Inženýři zapracovali také na aerodynamice. Klasické kamiony na to moc nehledí a součinitel odporu vzduchu mají v rozsahu 0,65-0,70. Tesla Semi se chlubí hodnotou 0,36. 
17
Fotogalerie

Elektrický náklaďák Semi Truck od Tesly jde oficiálně do výroby

Elon Musk nařídil Tesle, aby zahájila „objemovou výrobu“ elektrického náklaďáku Semi Truck. Plyne to z uniklého e-mailu, který získala zpravodajská agentura Reuters. Tahač Semi se sice už nějaký čas vyrábí, ale až v tomto okamžiku Elon Musk oficiálně vydal pokyn k náběhu standardní sériové výroby. 

Tato zpráva přichází krátce poté, co došlo ke znovuotevření továrny Tesly v San Francisco Bay Area. „Baterie a pohonná jednotka se bude vyrábět v Gigafactory v Nevadě,“ poznamenal Musk ve výše zmíněném e-mailu.

Připomeňme, že Semi Truck byl poprvé představen v listopadu 2017. Podle dostupných informací by měl mít dojezd až 800 km a ohromující výkon – nenaložený prý zrychlí z nuly na stovku za pouhých 5 sekund (s plně náloženým návěsem to zvládne za 20).

Sedadlo řidiče uvnitř futuristicky pojaté kabiny je vycentrováno, což umožňuje snadný přístup k několika dotykovým obrazovkám.

Semi Truck si již objednala řada známých firem včetně UPS, Walmartu, Pepsi a DHL. Na základě zprávy o výnosech Tesly za 3třetí kvartál 2019 se ovšem předpokládalo, že letos bude vyráběn v omezeném množství.

Určitě si přečtěte

Články odjinud