Tesla představila elektrický kamion Tesla Semi už v roce 2017. Dodávky na trh se oproti původnímu plánu zpozdí

Tesla představila elektrický kamion Tesla Semi už v roce 2017. Dodávky na trh se oproti původnímu plánu zpozdí

Je to kamion postavený zcela od nuly a jeho parametry i design jsou obdivuhodné. Řidič tu bude sedět uprostřed.

Je to kamion postavený zcela od nuly a jeho parametry i design jsou obdivuhodné. Řidič tu bude sedět uprostřed.

Tesla Semi je klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma.

Tesla Semi je klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma.

Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla.

Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla.

Tesla Semi už můžete potkat na amerických silnicích, ale zatím jen v rámci testování

Tesla Semi už můžete potkat na amerických silnicích, ale zatím jen v rámci testování

Spuštění sériové výroby mělo podle původního plánu nastat již v roce 2019, ale stane se tak až v roce 2021 (pokud nedojde k dalšímu odkladu)

Spuštění sériové výroby mělo podle původního plánu nastat již v roce 2019, ale stane se tak až v roce 2021 (pokud nedojde k dalšímu odkladu)

Inženýři zapracovali také na aerodynamice. Klasické kamiony na to moc nehledí a součinitel odporu vzduchu mají v rozsahu 0,65-0,70. Tesla Semi se chlubí hodnotou 0,36. 

Inženýři zapracovali také na aerodynamice. Klasické kamiony na to moc nehledí a součinitel odporu vzduchu mají v rozsahu 0,65-0,70. Tesla Semi se chlubí hodnotou 0,36. 

Elon Musk při představení Tesly Semi.

Elon Musk při představení Tesly Semi.

Není to jen nějaká vize, na premiéru přijeli už dva hotové kusy

Není to jen nějaká vize, na premiéru přijeli už dva hotové kusy

Toto jsou kamiony nedaleké budoucnosti podle Tesly

Toto jsou kamiony nedaleké budoucnosti podle Tesly

Elon Musk slibuje vysokou spolehlivost. Když by jeden (nebo i více) motor vysadil, auto dokáže jet dál. Nicméně Tesla garantuje životnost motorů minimálně na 1 milion mil (1,6 milionu kilometrů).

Elon Musk slibuje vysokou spolehlivost. Když by jeden (nebo i více) motor vysadil, auto dokáže jet dál. Nicméně Tesla garantuje životnost motorů minimálně na 1 milion mil (1,6 milionu kilometrů).

Výkon je ohromující. Samotný kamion zrychlí z nuly na sto kilometrů za hodinu za 5 sekund! S plně naloženým návěsem to zvládne za 20. Běžné dieslové kamiony zostudí i v kopci, 5% stoupání zvládne vyjet s plným nákladem rychlostí 105 km/h.

Výkon je ohromující. Samotný kamion zrychlí z nuly na sto kilometrů za hodinu za 5 sekund! S plně naloženým návěsem to zvládne za 20. Běžné dieslové kamiony zostudí i v kopci, 5% stoupání zvládne vyjet s plným nákladem rychlostí 105 km/h.

Klíčovou otázkou je samozřejmě dojezd. Ten Tesla slibuje 800 km, a to s plně naloženým náklaďákem dálniční rychlostí. Za 30 minut se přitom kamion nabije tak, že ujede dalších 640 km.

Klíčovou otázkou je samozřejmě dojezd. Ten Tesla slibuje 800 km, a to s plně naloženým náklaďákem dálniční rychlostí. Za 30 minut se přitom kamion nabije tak, že ujede dalších 640 km.

Nejvíce zaujme fakt, že řidič zde sedí uprostřed. Má díky tomu výborný rozhled a je to také bezpečnější. Přístrojová deska byla minimalizovaná na dvě velké dotykové obrazovky.

Nejvíce zaujme fakt, že řidič zde sedí uprostřed. Má díky tomu výborný rozhled a je to také bezpečnější. Přístrojová deska byla minimalizovaná na dvě velké dotykové obrazovky.

Samozřejmostí jsou funkce rekuperačního brzdění, systém ochrany před kolizí nebo pro udržení v jízdním pruhu.

Samozřejmostí jsou funkce rekuperačního brzdění, systém ochrany před kolizí nebo pro udržení v jízdním pruhu.

Po započtení všech investičních a provozních nákladů vyjde provoz kamionu Tesly údajně minimálně o 30% levněji než běžného dieslového tiráku. 

Po započtení všech investičních a provozních nákladů vyjde provoz kamionu Tesly údajně minimálně o 30% levněji než běžného dieslového tiráku. 

Pokud se nabíječky integrují k nakládacím rampám překladišť, nabije se kamion během nakládky či vykládky. Jinak se dá samozřejmě dobít i na jakémkoli superchargeru pro osobní automobily. 

Pokud se nabíječky integrují k nakládacím rampám překladišť, nabije se kamion během nakládky či vykládky. Jinak se dá samozřejmě dobít i na jakémkoli superchargeru pro osobní automobily. 

Je to kamion postavený zcela od nuly a jeho parametry i design jsou obdivuhodné. Řidič tu bude sedět uprostřed.
Tesla Semi je klasický tahač se třemi nápravami. Konstrukce je ale díky elektrickému pohonu mnohem jednodušší. Každé kolo má svůj elektromotor, v podvozku je pak akumulátorová platforma.
Není tu velký centrální motor a převodovka jako u běžných dieslových tahačů. Vepředu v kapotě je dokonce malý úložný prostor na zavazadla.
Tesla Semi už můžete potkat na amerických silnicích, ale zatím jen v rámci testování
17
Fotogalerie

Elektrický tahač Tesla Semi nabírá další zpoždění. Bude později, zato s delším dojezdem, slibuje Elon Musk

Automobilka Tesla oficiálně potvrdila, že příjezd tahače Semi se zpozdí minimálně o dva roky. Dorazit by měl v roce 2021.

Když Elon Musk v roce 2017 s velkou pompou představoval první tahač v historii značky, avizoval, že jej na cestách máme očekávat v roce 2019. Postupem času ale bylo jasné, že původní termín produkce modelu Semi značka nestihne. A nyní se odsouvá znovu.

V rámci obchodních výsledků za první kvartál letošního roku vydala Tesla i pravidelnou aktualizaci k jednotlivým produktům. Automobilka říká, že všechny slíbené termíny dodrží, vyjma produkce modelu Semi, která se opozdí do roku 2021.

„Očekáváme, že výroba Modelu Y ve Fremontu a Modelu 3 v Šanghaji bude postupným tempem pokračovat i ve druhém čtvrtletí. Pokračujeme v budování kapacity pro Modely Y v dalších destinacích, přičemž dodávky těchto vozů chceme zahájit v roce 2021. První dodávky modelu Tesla Semi musíme přesunout na rok 2021,“ stojí v oficiálním prohlášení.

Tesla už na svůj nový tahač obdržela tisíce objednávek. V průběhu roku 2020 však jela v režimu maloobjemové výroby a většina zákazníků si tak musí počkat až na příští rok.

Byť firmy musí na své elektrické tahače počkat, Elon Musk je pravidelně zásobuje novinkami. Naposledy prošel model Semi náročným testováním v severských destinacích, odkud si Tesla odnesla několik zásadních poznatků. Musk například uvedl, že během testů se inženýrům povedlo zapracovat na dojezdu. Zatímco původně Semi slibovalo 800 kilometrů na jedno nabití, teď už by to mělo být necelých 1000 km.

Článek připravila redakce Auto.cz

Určitě si přečtěte

Články odjinud