Elektrický dálkový autobus J4500 americkéhého výrobce MCI Zdroj: MCI

Elektrický dálkový autobus J4500 americkéhého výrobce MCI | Zdroj: MCI

Dálka bezmála 14 metrů, hmotnost 25 tun. Vše pohání německý elektromotor od Siemensu Zdroj: MCI

Dálka bezmála 14 metrů, hmotnost 25 tun. Vše pohání německý elektromotor od Siemensu | Zdroj: MCI

Na jedno nabití maximálně 375 km Zdroj: MCI

Na jedno nabití maximálně 375 km | Zdroj: MCI

Uvnitř pohodlí pro 56 cestujících Zdroj: MCI

Uvnitř pohodlí pro 56 cestujících | Zdroj: MCI

Kde býval naftový motor, tam je teď změť kabelů Zdroj: MCI

Kde býval naftový motor, tam je teď změť kabelů | Zdroj: MCI

Vedle dálkového modelu J4500 představil výrobce ještě příměstský model D45 CRT LE, který vychází ze stejné konstrukce, ale má dvoje křídlové dveře pro rychlejší nástup a výstup cestujících. Zdroj: MCI

Vedle dálkového modelu J4500 představil výrobce ještě příměstský model D45 CRT LE, který vychází ze stejné konstrukce, ale má dvoje křídlové dveře pro rychlejší nástup a výstup cestujících. | Zdroj: MCI

Tento model má slabší motor, ale i menší baterii a kratší dojezd – na jedno nabití ujede 188 - 269 km.  Zdroj: MCI

Tento model má slabší motor, ale i menší baterii a kratší dojezd – na jedno nabití ujede 188 - 269 km.  | Zdroj: MCI

Dálka bezmála 14 metrů, hmotnost 25 tun. Vše pohání německý elektromotor od Siemensu Zdroj: MCI
Na jedno nabití maximálně 375 km Zdroj: MCI
Uvnitř pohodlí pro 56 cestujících Zdroj: MCI
Kde býval naftový motor, tam je teď změť kabelů Zdroj: MCI
7
Fotogalerie

Elektrický už je i dálkový autobus. Na jedno nabití by ale z Prahy do Ostravy nedojel

Elektromobilita se netýká jen osobních aut, ale proniká i do dalších oborů dopravy. Teď došlo i na dálkový autobus. Městské autobusy s elektrickým pohonem nepřekvapí, ty mají možnost častějšího dobíjení a ve městech se ocení jejich bezemisní provoz či nízká hlučnost. Ale dálkový autobus? Americký výrobce MCI to zkusil. 

Bezmála čtrnáct metrů dlouhý autobus se třemi nápravami pojme 56 cestujících, kterým nabídne komfortní sedačky a také dostatek prostoru na zavazadla. Vše zkrátka odpovídá běžnému autobusu, jen ten pohon je jiný.

Hnací elektromotor dodává Siemens a je to macek s výkonem 260 kW a kroutícím momentem 4500 Nm. Autobus o hmotnosti bezmála 25 tun dokáže rozjet až na 116 km/h. Akumulátor má obří kapacitu 544 kWh a výrobce se chlubí, že se dá plně nabít za méně než 4 hodiny. To ovšem jen za předpokladu, že máte 150 kW stejnosměrnou nabíječku.

Pochopitelně se nejvíce nabízí otázka, jak daleko takový autobus na jedno nabití dojede – podle tvrzení výrobce je to 262 až 375 km. V českém měřítku si představte typickou dálniční cestu Praha – Ostrava, která měří 370 km: na jedno nabití by ji tento autobus bezesporu neujel. Udávané maximum dojezdu totiž předpokládá ideální podmínky bez kopců a s velmi lehkou nohou na pedálu akcelerátoru. 

Vedle dálkového modelu J4500 představil výrobce ještě příměstský model D45 CRT LE, který vychází ze stejné konstrukce, ale má dvoje křídlové dveře pro rychlejší nástup a výstup cestujících. Tento model má slabší motor, ale i menší baterii a kratší dojezd – na jedno nabití ujede 188 - 269 km. 

Co s takovými autobusy? Výrobce vidí vhodné uplatnění například jako autobusy pro svoz zaměstnanců pro velké firmy, případně jako zájezdové autobusy na kratší výlety.

Určitě si přečtěte

Články odjinud