Elektromobil Lightyear One má nevyčerpatelný zdroj energie dostupný zdarma

Lightyear je technologický starup z Nizozemska, který se zabývá vývojem unikátního elektromobilu. Ten získává energii pro svůj provoz ze slunce. Myšlenka to není nijak nová, ale Lightyear ji dokázal poprvé v historii zhmotnit v reálný automobil, který si již můžete předběžně koupit

Sluneční energie na kratší dojíždění stačí

Elektřina do elektromobilů se většinou bere na místech, která vůbec nejsou ekologická – v elektrárnách, a to většinou v těch tepelných. Model nazvaný jednoduše One má proto na střeše a kapotě solární panely a vyrobí si tak čistou energii sám. 

Celková plocha panelů je pět čtverečních metrů a všechny jsou pokryty ochranným sklem. Dříve podobné koncepty narážely na slabý příkon, ale účinnost solárních panelů se postupně zvyšuje a zástupci Lightyear tvrdí, že během slunečných dnů v Nizozemsku dokáže jejich vůz ze slunce získat energii na 50 až 70 kilometrů dojezdu denně

Výrobce na svém webu zprovoznil aplikaci, která vypočítá, kolik energie v kterou roční dobu a na jakém místě můžete ze slunce získat. V Praze je to během červnových dní až 5 347 Wh, pokud bude svítit slunce celý den. To představuje dojezd 59 km. V zimě příkon ze slunce ale klesne na pouhých 582 Wh, což umožní ujet jen 6 km denně. 

Klepněte pro větší obrázek 
V Praze se během června dokáže auto nabít až na 59 km dojezdu

Vůz by ale mohl získat oblibu v jižněji položených městech. Třeba takové Miami na Floridě nabídne i v nejméně příznivém ročním období dojezd 31 km. Ale v případě, že zrovna nesvítí sluníčko, půjde vůz dobít i z klasické zásuvky.

Žádné rychlostí rekordy, ale 725 km na nabití

Auto v reálném provozu nedostane ideální podmínky pro dobíjení a nebude celý den vystavěno slunečním paprskům. Výsledky solárního dobíjení v praxi tak mohou být podstatně horší. Pokud by se ale koncept přesto ujal a dále rozvíjel, mohlo by se s dalším zvyšováním účinnosti solárních panelů dosáhnout vyššího podílu solární energie na provozu automobilu, což by ekonomicky výrazně zatraktivnilo jeho provoz.

Vůz nemá ambice trhat rekordy v rychlosti nebo zrychlení, vše je podřízeno snížení spotřeby energie, což je nejvíce vidět na aerodynamickém tvaru karoserie. Zrychlení z nuly na sto za 10 sekund je sice na poměry elektromobilů slabá hodnota, ale v oblasti spalovacích motorů se pohybujeme v běžném průměru (stejné hodnoty dosahuje například Škoda Scala s 85kW motorem 1.0 TSI). 

Lightyear One se zkrátka maximálně snaží využít dostupnou energii. Výsledkem těchto snah je, že by celková kapacita baterie měla dostačovat až na 725 kilometrů a výrobce přitom garantuje dojezd 400 km v zimě při jízdě na dálnici se zapnutým topením.

Solární dobíjení probíhá velmi pomalu, získáte maximálně 12 km dojezdu za hodinu nabíjení. Auto je ale připraveno i na dobíjení z běžné zásuvky na 230 V (35 km dojezdu za hodinu) nebo z rychlonabíjecí stanice (při 60 kW až 570 km za hodinu).

Levné ježdění, ale velká prvotní investice

Pokud byste chtěli jezdit čistě na solární energii, dá se něco takového představit při kratším každodenním dojíždění do práce s tím, že si akumulátor jednou za čas dobijete větší dávkou z dobíjecí stanice a pak budete hladinu udržovat podle svitu slunce. Spíše se ale na Lightyear One musí koukat jako na elektromobil, který nabídne nadstandardní dojezd a méně časté dobíjení. 

Startup nyní převedl funkční prototyp a otevřel rezervace. O svůj kousek se přihlásilo už 100 prvních zájemců. Ceny začínají na 149 000 eur, což představuje 3,8 milionu korun, rezervační platba činí 119 000 eur, tedy 3 miliony korun. Předpokládaný termín dodání je začátkem roku 2021.

Diskuze (98) Další článek: Chrome testuje nové tlačítko pro ovládání zvuku a videa na webových stránkách

Témata článku: Elektromobily, Automobily, Slunce, Energie, Praha, Solární energie, Zdarma, Lightyear, Panel, Prikon, Elektro, Elektromobil, Dobíjení, Dojezd, Slunečný, ENE, FARA, Nizozemsko



Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

Bude to o prsa. Facebook a Instagram pořád neví, kdy jsou zobrazené bradavky porno

**Meta má zjednodušit pravidla a být ke všem spravedlivá **Facebook s Instagram věnují samostatný odstavec bradavkám **Pravidla ale neřeší nebinární, transsexuální a intersexuální osoby

Petr Urban
InstagramFacebookSociální sítě
Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

Všichni žijeme v Bublině. Je velká 1000 světelných let a magnetizovaná

** O bublinách v galaxiích toho víme jen velmi málo ** Theo O’Neill a jeho kolegové se to snaží zlepšit ** Zmapovali magnetická pole naší Lokální Bubliny

Stanislav Mihulka
Astronomie
Pět důvodů, proč si nekupovat bezdrátová Bluetooth sluchátka. A dva důležité, proč ano

Pět důvodů, proč si nekupovat bezdrátová Bluetooth sluchátka. A dva důležité, proč ano

Bezdrátová sluchátka jsou skvělá. Ale mají i spoustu nevýhod, o kterých byste měli vědět a připravit se na ně.

Jaromír Puk
Sluchátka
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
U filipínského ostrova Luzon se na obloze objevilo něco neznámého. Mohla by to být nová čínská vzducholoď

U filipínského ostrova Luzon se na obloze objevilo něco neznámého. Mohla by to být nová čínská vzducholoď

** Na internetu se objevily snímky něčeho, co by mohla být vzducholoď určená k dlouhodobým letům ve velkých výškách ** Tento objekt se pohyboval v blízkosti západního pobřeží filipínského ostrova Luzon ** Vzhledem k okolnostem by mohlo jít o moderní čínskou vojenskou vzducholoď

Stanislav Mihulka
VzducholoďVojenství