Lightyear One je elektromobil, který získává energii ze slunečních paprsků. Myšlenka to není nijak nová, ale Lightyear ji dokázal poprvé v historii zhmotnit v reálný automobil, který si již můžete předběžně koupit.

Lightyear One je elektromobil, který získává energii ze slunečních paprsků. Myšlenka to není nijak nová, ale Lightyear ji dokázal poprvé v historii zhmotnit v reálný automobil, který si již můžete předběžně koupit.

Vůz nemá ambice trhat rekordy v rychlosti nebo zrychlení, vše je podřízeno snížení spotřeby energie, což je nejvíce vidět na aerodynamickém tvaru karoserie. 

Vůz nemá ambice trhat rekordy v rychlosti nebo zrychlení, vše je podřízeno snížení spotřeby energie, což je nejvíce vidět na aerodynamickém tvaru karoserie. 

Celková plocha panelů je pět čtverečních metrů. Dříve podobné koncepty narážely na slabý příkon, ale účinnost solárních panelů se postupně zvyšuje a zástupci Lightyear tvrdí, že během slunečných dnů v Nizozemsku dokáže jejich vůz ze slunce získat energii na 50 až 70 kilometrů dojezdu denně.

Celková plocha panelů je pět čtverečních metrů. Dříve podobné koncepty narážely na slabý příkon, ale účinnost solárních panelů se postupně zvyšuje a zástupci Lightyear tvrdí, že během slunečných dnů v Nizozemsku dokáže jejich vůz ze slunce získat energii na 50 až 70 kilometrů dojezdu denně.

V jádru je to klasický elektromobil s možností dobíjení z běžné zásuvky nebo rychlodobíjecí stanice. Nabídne přitom nadstandardně vysoký dojezd a když zasvítí slunce, k nabíječce nemusíte zajíždět tak často a během letních měsíců a nevelkých nájezdech třeba i vůbec. 

V jádru je to klasický elektromobil s možností dobíjení z běžné zásuvky nebo rychlodobíjecí stanice. Nabídne přitom nadstandardně vysoký dojezd a když zasvítí slunce, k nabíječce nemusíte zajíždět tak často a během letních měsíců a nevelkých nájezdech třeba i vůbec. 

Startup nyní převedl funkční prototyp a otevřel rezervace. O svůj kousek se přihlásilo už 100 prvních zájemců. Ceny začínají na 149 000 eur, což představuje 3,8 milionu korun.

Startup nyní převedl funkční prototyp a otevřel rezervace. O svůj kousek se přihlásilo už 100 prvních zájemců. Ceny začínají na 149 000 eur, což představuje 3,8 milionu korun.

Celková kapacita baterie měla dostačovat až na 725 kilometrů a výrobce přitom garantuje dojezd 400 km v zimě při jízdě na dálnici se zapnutým topením.

Celková kapacita baterie měla dostačovat až na 725 kilometrů a výrobce přitom garantuje dojezd 400 km v zimě při jízdě na dálnici se zapnutým topením.

V Praze se během června dokáže auto nabít až na 59 km dojezdu

V Praze se během června dokáže auto nabít až na 59 km dojezdu

Vůz nemá ambice trhat rekordy v rychlosti nebo zrychlení, vše je podřízeno snížení spotřeby energie, což je nejvíce vidět na aerodynamickém tvaru karoserie. 
Celková plocha panelů je pět čtverečních metrů. Dříve podobné koncepty narážely na slabý příkon, ale účinnost solárních panelů se postupně zvyšuje a zástupci Lightyear tvrdí, že během slunečných dnů v Nizozemsku dokáže jejich vůz ze slunce získat energii na 50 až 70 kilometrů dojezdu denně.
V jádru je to klasický elektromobil s možností dobíjení z běžné zásuvky nebo rychlodobíjecí stanice. Nabídne přitom nadstandardně vysoký dojezd a když zasvítí slunce, k nabíječce nemusíte zajíždět tak často a během letních měsíců a nevelkých nájezdech třeba i vůbec. 
Startup nyní převedl funkční prototyp a otevřel rezervace. O svůj kousek se přihlásilo už 100 prvních zájemců. Ceny začínají na 149 000 eur, což představuje 3,8 milionu korun.
12
Fotogalerie

Elektromobil Lightyear One má nevyčerpatelný zdroj energie dostupný zdarma

Lightyear je technologický starup z Nizozemska, který se zabývá vývojem unikátního elektromobilu. Ten získává energii pro svůj provoz ze slunce. Myšlenka to není nijak nová, ale Lightyear ji dokázal poprvé v historii zhmotnit v reálný automobil, který si již můžete předběžně koupit

Sluneční energie na kratší dojíždění stačí

Elektřina do elektromobilů se většinou bere na místech, která vůbec nejsou ekologická – v elektrárnách, a to většinou v těch tepelných. Model nazvaný jednoduše One má proto na střeše a kapotě solární panely a vyrobí si tak čistou energii sám. 

Celková plocha panelů je pět čtverečních metrů a všechny jsou pokryty ochranným sklem. Dříve podobné koncepty narážely na slabý příkon, ale účinnost solárních panelů se postupně zvyšuje a zástupci Lightyear tvrdí, že během slunečných dnů v Nizozemsku dokáže jejich vůz ze slunce získat energii na 50 až 70 kilometrů dojezdu denně

Výrobce na svém webu zprovoznil aplikaci, která vypočítá, kolik energie v kterou roční dobu a na jakém místě můžete ze slunce získat. V Praze je to během červnových dní až 5 347 Wh, pokud bude svítit slunce celý den. To představuje dojezd 59 km. V zimě příkon ze slunce ale klesne na pouhých 582 Wh, což umožní ujet jen 6 km denně. 

2019 07 02 (16 13 45).jpg 
V Praze se během června dokáže auto nabít až na 59 km dojezdu

Vůz by ale mohl získat oblibu v jižněji položených městech. Třeba takové Miami na Floridě nabídne i v nejméně příznivém ročním období dojezd 31 km. Ale v případě, že zrovna nesvítí sluníčko, půjde vůz dobít i z klasické zásuvky.

Žádné rychlostí rekordy, ale 725 km na nabití

Auto v reálném provozu nedostane ideální podmínky pro dobíjení a nebude celý den vystavěno slunečním paprskům. Výsledky solárního dobíjení v praxi tak mohou být podstatně horší. Pokud by se ale koncept přesto ujal a dále rozvíjel, mohlo by se s dalším zvyšováním účinnosti solárních panelů dosáhnout vyššího podílu solární energie na provozu automobilu, což by ekonomicky výrazně zatraktivnilo jeho provoz.

Vůz nemá ambice trhat rekordy v rychlosti nebo zrychlení, vše je podřízeno snížení spotřeby energie, což je nejvíce vidět na aerodynamickém tvaru karoserie. Zrychlení z nuly na sto za 10 sekund je sice na poměry elektromobilů slabá hodnota, ale v oblasti spalovacích motorů se pohybujeme v běžném průměru (stejné hodnoty dosahuje například Škoda Scala s 85kW motorem 1.0 TSI). 

Lightyear One se zkrátka maximálně snaží využít dostupnou energii. Výsledkem těchto snah je, že by celková kapacita baterie měla dostačovat až na 725 kilometrů a výrobce přitom garantuje dojezd 400 km v zimě při jízdě na dálnici se zapnutým topením.

Solární dobíjení probíhá velmi pomalu, získáte maximálně 12 km dojezdu za hodinu nabíjení. Auto je ale připraveno i na dobíjení z běžné zásuvky na 230 V (35 km dojezdu za hodinu) nebo z rychlonabíjecí stanice (při 60 kW až 570 km za hodinu).

Levné ježdění, ale velká prvotní investice

Pokud byste chtěli jezdit čistě na solární energii, dá se něco takového představit při kratším každodenním dojíždění do práce s tím, že si akumulátor jednou za čas dobijete větší dávkou z dobíjecí stanice a pak budete hladinu udržovat podle svitu slunce. Spíše se ale na Lightyear One musí koukat jako na elektromobil, který nabídne nadstandardní dojezd a méně časté dobíjení. 

Startup nyní převedl funkční prototyp a otevřel rezervace. O svůj kousek se přihlásilo už 100 prvních zájemců. Ceny začínají na 149 000 eur, což představuje 3,8 milionu korun, rezervační platba činí 119 000 eur, tedy 3 miliony korun. Předpokládaný termín dodání je začátkem roku 2021.

Určitě si přečtěte

Články odjinud