Elektromobilita není pro chudé. Za výměnu baterií v Tesle Model 3 zaplatí majitelé třetinu ceny nového vozu

Vyplatí se pořízení elektromobilu, nebo z hlediska pořizovací ceny a provozních nákladů vyjde levněji auto se spalovacím motorem? Náklady na pořízení, provoz a údržbu se v obou případech značně liší a dojít k nějakému jednoznačnému závěru, co je výhodnější, není úplně triviální.

Začneme-li pořizovací cenou, pak musíme konstatovat, že elektromobily jsou obecně dražší než jejich konvenční protějšky. Ceny elektřiny a paliv se sice v jednotlivých zemích (často až zásadně) liší, nicméně v tomto směru vyjde většinou jako výhodnější auto s elektrickým pohonem.

Elektromobily jsou dražší

Jenže zatímco nádrž na palivo v automobilu se spalovacím motorem většinou vydrží celou dobu jeho životnosti, v případě akumulátorů v elektromobilech se jejich vlastnosti v průběhu času zhoršují. Nakonec bude nutné je vyměnit za nové, což obnáší nemalou finanční investici.

V rámci objektivity je však nutné podotknout, že auta se spalovacími motory mají celou řadu komponent, jež v elektromobilech nenajdete. I tyto součástky mají svou životnost a je nutné je po nějaké době či po určitém počtu ujetých kilometrů vyměnit. Samozřejmě to není zadarmo.

Vezměme v úvahu aktuálně nejdostupnější elektromobil od Tesly – Model 3. Jeho cena začíná na 47 000 dolarech (tj. cca 1,1 milionů korun), nicméně s doplňkovou výbavou se hravě vyšplhá až na 60 000 dolarů (cca 1,4 milionů korun).

Za baterii u Tesly zaplatíte třetinu ceny

Podle Kelly Blue Book činila průměrná cena nového elektromobilu v dubnu loňského roku 51 532 dolarů (cca 1,2 milionů korun), zatímco průměrná cena kompaktního vozu na benzin činí 22 798 dolarů (cca 538 tisíc korun) a v případě SUV nebo crossoveru 31 033 dolarů (cca 733 tisíc korun).

Výrobci elektromobilů s oblibou argumentují skutečností, že majitelé ušetří na pohonných hmotách a dalších provozních nákladech – zejména na údržbě. Jsou zde však skryté náklady – například výměna baterie u vozu Tesla Model 3 bude dle časopisu Recurrent v tomto roce stát třetinu celkové ceny vozu.

Buďme konkrétní: výměna akumulátorů Modelu 3 přijde přibližně na 15 800 dolarů (cca 373 tisíc korun). V porovnání s jinými značkami, jako jsou Nissan, Chevrolet a Hyundai, jsou náklady na výměnu akumulátoru u Tesly výrazně vyšší. Pro srovnání: u elektromobilu Hyundai Ioniq přijde výměna baterií na přibližně 2 850 dolarů (cca 67 tisíc korun).

Omezená záruka na baterii

Výhodou v tomto směru je skutečnost, že technologie výroby baterií pro elektromobily je stále lepší, účinnější a levnější. Agentura Bloomberg proto očekává, že do roku 2030 klesnou výrobní náklady na 100 dolarů za kilowatthodinu a možná až na 58 dolarů za kilowatthodinu. Problémy v dodavatelském řetězci, týkající se lithia a dalších prvků používaných v bateriích, by však mohly klesající cenový trend zpomalit.

Oficiální omezená záruka Tesly se vztahuje na výměnu baterie pro Model 3 s pohonem zadních kol po dobu osmi let nebo 160 000 kilometrů, podle toho, co nastane dříve, přičemž „minimální kapacita baterie se po dobu záruky zachová přinejmenším na 70 %“. Pro verzi Model 3 Long Range platí záruka osm let nebo 190 000 kilometrů. Tesla se však může v rámci záruky rozhodnout, zda poškozenou baterii opraví, nebo jestli ji vymění za novou.

Záruka se vztahuje pouze na poruchy nebo poškození způsobené výrobní vadou. Pokud dojde k poškození baterie v důsledku kolize, vystavení ohni, vodě, neautorizované opravy, nesprávné údržby, zemětřesení, vichřici, jízdě v terénu a dalším událostem, platí opravu či výměnu majitel.

Diskuze (58) Další článek: Aeronetu a Sputniku by se mohly vrátit domény. CZ.NIC volá po lepším řešení boje s dezinformacemi

Témata článku: Technika, Elektromobily, Automobily, Tesla, Baterie, Peníze, Akumulátory, Elektromobilita, Nissan, Lithium, Hyundai, Model, Nový vůz, Výměna baterie, Elektromobil, Hyundai Ioniq, Bloomberg, Chevrolet, Dolar, Záruka, Výměna



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Nový trailer na kouzelnické dobrodružství Hogwarts Legacy předvádí hrátky s ovladačem DualSense

Nový trailer na kouzelnické dobrodružství Hogwarts Legacy předvádí hrátky s ovladačem DualSense

Na Playstation 5 si všechna kouzla vychutnáte pěkně na vlastní prsty.

Michal Maliarov
Hogwarts LegacyWarner Bros.Video
Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

Světu hrozí „vlhká žárovka.“ Měla dorazit až v polovině století, ale už je tu

** Nejteplejší místo na Zemi nemusí být to nejnebezpečnější ** Největším zabijákem se stane až mix tepla a vlhkosti ** Asie se nebezpečně přiblížila hraniční hodnotě 35 °C twb

Jakub Čížek
MeteorologieGlobální oteplování
Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže československý salvový raketomet RM-70

Nejzajímavější zbraně ve válce na Ukrajině. Co dokáže československý salvový raketomet RM-70

** Oživený výčet zbraní, které zaujmou technologickým řešením ** Neděláme si nárok na kompletní výčet** Informace často chybí, a tak se snažíme kličkovat mezi propagandou

Jakub Čížek
UkrajinaZbraněRuskoArmáda
22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

22 nejlepších erotických thrillerů. Kde je najdete online?

V žáru vášně, Osudová přitažlivost, Základní instinkt, Ďábelská svůdkyně, Nebezpečné hry, Dvojitý milenec. Exkurze do historie subžánru erotických thrillerů, v němž se napětí mísí se vzrušením.

Marek Čech
Filmy, které musíte vidět
Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

Nový hit. Tahle appka vám udělá profilovku jako od pouličního ilustrátora

** Aplikace NewProfilePic se na Androidu stala hitem ** Můžete si v ní vytvořit profesionálně vypadající profilovky ** Pozor ale na agresivní cenovou politiku za Pro verzi

Martin Chroust
FotografieUmělá inteligenceMobilní aplikace