Elektromobilitě se nevyhneme, automobilky budou rychlejší než EU. Plány na elektrifikaci od Škody až po levnou Čínu

Elektrifikace se blíží. Evropská unie odhlasovala, že v roce 2035 zcela zakáže prodej vozů se spalovacími motory s výjimkou pro e-paliva. Spolu s chystanou emisní normou Euro 7 to znamená, že se musí automobilky aktivní v Evropě chystat na přechod k elektrickému pohonu.

Zrekapitulujeme, jaké jsou plány na elektrifikaci u všech automobilek aktivních na evropském trhu. Ale také jaký je jejich přístup k dalším alternativním palivům, včetně vodíku a e-paliv.

Zajímaly nás i celosvětové strategie firem. Přístup států totiž zatím není zcela konzistentní. Třeba taková Indie, kde dnes elektrifikované vozy tvoří jen promile prodejů, plánuje do roku 2040 zakázat prodej veškerých spalovacích motorů, stejně jako třeba Rwanda, Arménie, Kambodža, Keňa nebo Ukrajina.

Vedle toho bohaté Japonsko nemá v plánu omezit v budoucnu prodeje hybridů, ačkoliv čistě spalovací motory mají termín ukončení v roce 2035. Podobně je na tom Čína, která po roce 2035 povolí pouze takzvaná vozidla „New Energy“, což kromě baterií a vodíků znamená také hybridy. Japonské ani čínské automobilky proto zatím většinou nemají strategii kompletního přechodu na elektrické pohony a i nadále vyvíjí vozy se spalovacími motory, převážně hybridy.

Toyota Motor Corporation

  • Založeno: 1937 (první auto 1934)
  • Prodeje 2022: 10 500 000 kusů
  • Značky: Toyota, Lexus, Daihatsu (vše Japonsko)

Největší automobilka světa se neodhodlala přejít kompletně na bateriový pohon. Místo toho vyznává přístup umožňující zákazníkům výběr z více možností. Vedle bateriových elektromobilů to znamená i vodíkové palivové články, hybridy, e-paliva a dokonce i spalovací motory na vodík. Tento přístup bude pokračovat i pod novým CEO Kojim Sato, který nastoupil letos. Přesto se pod ním chystá větší důraz na EV a v roce 2030 plánuje Toyota prodávat kolem 3,5 milionu bateriových vozů ročně.

Klepněte pro větší obrázek

Toyota do vývoje investuje do roku 2030 70 miliard dolarů, z toho 35 miliard na elektromobily. Do vývoje bateriových vozů se už Toyota vrhla ve spojení se Subaru, se kterým vzniklo bZ4X, prodávané i na Evropském trhu. Další spojenectví firma navázala s čínským BYD, druhým největším výrobcem EV na světě. Ten Toyotě dodává komponenty elektrického pohonu, prozatím pro vozy určené pro čínský trh.

Diskuze (109) Další článek: Stavba teleskopů na Měsíci může zásadně změnit astronomii. A stává se dosažitelným cílem

Témata článku: , , , , , , , , ,