K autu dostanete kartu nazvanou MyŠkoda Powerpass, se kterou se dá přihlásit a zaplatit dobíjení na většině veřejných dobíjecích stanicích. V zemích EU už je takto využitelných 195 tisíc dobíjecích bodů. Placení funguje podobně jako na kreditce, vyúčtování přijde každý měsíc. 

K autu dostanete kartu nazvanou MyŠkoda Powerpass, se kterou se dá přihlásit a zaplatit dobíjení na většině veřejných dobíjecích stanicích. V zemích EU už je takto využitelných 195 tisíc dobíjecích bodů. Placení funguje podobně jako na kreditce, vyúčtování přijde každý měsíc. 

Jak elektromobil nabíjet? Výrobce samozřejmě drží standard pro rychlodobíjení, takže se dá auto dobít na většině stanic. Škoda by se také měla zapojit do výstavby sítě rychlonabíjecích stanic Ionity po celé Evropě.

Jak elektromobil nabíjet? Výrobce samozřejmě drží standard pro rychlodobíjení, takže se dá auto dobít na většině stanic. Škoda by se také měla zapojit do výstavby sítě rychlonabíjecích stanic Ionity po celé Evropě.

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Ani stříbrná verze speciální edice nevypadá špatně. A v základu bude mít už rovnou rozšířenou výbavu. 

Ani stříbrná verze speciální edice nevypadá špatně. A v základu bude mít už rovnou rozšířenou výbavu. 

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Na doma či do firem automobilka nabídne tzv. wallboxy, neboli malé dobíjecí stanice pro soukromé využití 

Na doma či do firem automobilka nabídne tzv. wallboxy, neboli malé dobíjecí stanice pro soukromé využití 

Škoda Enyaq iV - interiér

Škoda Enyaq iV - interiér

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV Founders Edition

Škoda Enyaq iV - detail světel

Škoda Enyaq iV - detail světel

Auto je postaveno na  modulární platformě pro elektromobily  označované zkratkou MEB. Tu následně využijí i další modely koncernu. 

Auto je postaveno na modulární platformě pro elektromobily označované zkratkou MEB. Tu následně využijí i další modely koncernu. 

A myslelo se i na telefony cestujících na zadních sedadlech. 

A myslelo se i na telefony cestujících na zadních sedadlech. 

Automobilka Škoda představila nový elektromobil  Enyaq iV . Je to první elektromobil od Škodovky stavěný od počátku čistě jen pro elektrický pohon. 

Automobilka Škoda představila nový elektromobil Enyaq iV. Je to první elektromobil od Škodovky stavěný od počátku čistě jen pro elektrický pohon. 

Přiznivce sportovního vzhledu automobilů potěší zadní spoiler v základní výbavě. Netřeba chodit do tuningshopu

Přiznivce sportovního vzhledu automobilů potěší zadní spoiler v základní výbavě. Netřeba chodit do tuningshopu

Jak elektromobil nabíjet? Výrobce samozřejmě drží standard pro rychlodobíjení, takže se dá auto dobít na většině stanic. Škoda by se také měla zapojit do výstavby sítě rychlonabíjecích stanic Ionity po celé Evropě.
Škoda Enyaq iV Founders Edition
Ani stříbrná verze speciální edice nevypadá špatně. A v základu bude mít už rovnou rozšířenou výbavu. 
Škoda Enyaq iV Founders Edition
14
Fotogalerie

Elektromobily jde nabíjet i v prodejnách a servisech značky Škoda

S rostoucím počtem elektromobilů se rozvíjí i s nimi spojená infrastruktura. Vodítkem při hledání dobíjecích stanic může být i logo Škoda. Mladoboleslavská automobilka totiž nabízí nabíjení v autorizovaných servisech a prodejnách. Ve spolupráci s partnery Škoda Auto spustila dobíjení na 226 veřejných či poloveřejných míst po celém Česku.

Podle studie PricewaterhouseCoopers by se měl počet hybridních a elektrických automobilů do konce roku 2026 ztrojnásobit na téměř 48 milionů vozů (z toho 30 milionů hybridů). Pro další rozvoj je důležitá nejen jejich dostupnost, ale také rychlost nabíjení a dojezd.

V České republice se v 1. čtvrtletí prodalo více než pět tisíc elektrických a hybridních aut. Čistě elektrickou Škodu Enyaq si v předprodeje objednalo 400 zájemců. „Přes 90 procent z nich zvolilo variantu 80 s větší baterií,“ říká Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Auto. A dodává, že do prodeje vedle nových vozů míří i první referentské.

Automobilka zároveň oznámila, že její servisní síť už nyní nabízí nejen nabíjení, ale i standardní servis pro elektromobily: „Elektrifikovaný vůz značky Škoda dnes přijme k servisním úkonům každý servisní partner. V každém regionu je pak aktivní minimálně jedno servisní místo, které dokáže opravit i závady na trakční baterii a vysokonapěťové soustavě.“

Rozvoj infrastruktury je základním předpokladem, aby se elektromobilita mohla rozvíjet. Například hlavní město Praha chce na svém území do roku 2025 zprovoznit minimálně 750 dobíjecích stanic. V následujících pěti letech by jich však mělo přibýt dalších několik tisícovek. Do roku 2030 by na jejím území mělo být 4500 parkovacích dobíjecích stanic.

U Škody dosahuje celkový počet stanic čísla 900 – při započtení těch, které jsou určeny pro vlastní potřeby obchodníka (nabíjení interních či předváděcích vozů, aut po servisních úkonech apod.).

Elektrická specifika

Kromě nabíjení si budou majitelé elektromobilů zvykat i na další specifika. Například přechod na pohon zadních kol, který je pro tento typ vozů vhodnější. Enyaq je první škodovkou s pohonem zadních kol od roku 1990. „To bude u elektromobilů vzhledem k typickému projevu elektromotoru čím dál častější koncepce,“ uvádí se v recenzi na nový vůz v časopise Svět motorů. Zadní kola lépe zužitkují nával točivého momentu. Pozitivní změnou je také rychlejší akcelerace (hlavně v prvních sekundách) a pohodlnější jízda bez řazení.

Podívejte se na geekovské představení Škody Enyaq:

Díky možnému umístění motoru pod kabinu mají šanci i nabídnout poměrně velký vnitřní prostor.  Což se mimochodem podle Světa motorů právě u Enyaqu povedlo. „Hlavně v druhé řadě si mohou pasažéři užívat volno jak v limuzíně, spousta místa je přes vysokou podlahu i pro hlavu,“ uvádí se v recenzi.

Zvyknout si ale zájemci budou muset taky na vyšší cenu. Aktuální ceník Enyaqu začíná částkou 1 072 900 Kč a končí na 1 282 900 Kč včetně DPH. Na druhou stranu za moderní a technologiemi napěchované auto to není tolik.

Určitě si přečtěte

Články odjinud