Elektromobily jde nabíjet i v prodejnách a servisech značky Škoda

S rostoucím počtem elektromobilů se rozvíjí i s nimi spojená infrastruktura. Vodítkem při hledání dobíjecích stanic může být i logo Škoda. Mladoboleslavská automobilka totiž nabízí nabíjení v autorizovaných servisech a prodejnách. Ve spolupráci s partnery Škoda Auto spustila dobíjení na 226 veřejných či poloveřejných míst po celém Česku.

Podle studie PricewaterhouseCoopers by se měl počet hybridních a elektrických automobilů do konce roku 2026 ztrojnásobit na téměř 48 milionů vozů (z toho 30 milionů hybridů). Pro další rozvoj je důležitá nejen jejich dostupnost, ale také rychlost nabíjení a dojezd.

V České republice se v 1. čtvrtletí prodalo více než pět tisíc elektrických a hybridních aut. Čistě elektrickou Škodu Enyaq si v předprodeje objednalo 400 zájemců. „Přes 90 procent z nich zvolilo variantu 80 s větší baterií,“ říká Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení automobilky Škoda Auto. A dodává, že do prodeje vedle nových vozů míří i první referentské.

Automobilka zároveň oznámila, že její servisní síť už nyní nabízí nejen nabíjení, ale i standardní servis pro elektromobily: „Elektrifikovaný vůz značky Škoda dnes přijme k servisním úkonům každý servisní partner. V každém regionu je pak aktivní minimálně jedno servisní místo, které dokáže opravit i závady na trakční baterii a vysokonapěťové soustavě.“

Rozvoj infrastruktury je základním předpokladem, aby se elektromobilita mohla rozvíjet. Například hlavní město Praha chce na svém území do roku 2025 zprovoznit minimálně 750 dobíjecích stanic. V následujících pěti letech by jich však mělo přibýt dalších několik tisícovek. Do roku 2030 by na jejím území mělo být 4500 parkovacích dobíjecích stanic.

U Škody dosahuje celkový počet stanic čísla 900 – při započtení těch, které jsou určeny pro vlastní potřeby obchodníka (nabíjení interních či předváděcích vozů, aut po servisních úkonech apod.).

Elektrická specifika

Kromě nabíjení si budou majitelé elektromobilů zvykat i na další specifika. Například přechod na pohon zadních kol, který je pro tento typ vozů vhodnější. Enyaq je první škodovkou s pohonem zadních kol od roku 1990. „To bude u elektromobilů vzhledem k typickému projevu elektromotoru čím dál častější koncepce,“ uvádí se v recenzi na nový vůz v časopise Svět motorů. Zadní kola lépe zužitkují nával točivého momentu. Pozitivní změnou je také rychlejší akcelerace (hlavně v prvních sekundách) a pohodlnější jízda bez řazení.

Podívejte se na geekovské představení Škody Enyaq:

Díky možnému umístění motoru pod kabinu mají šanci i nabídnout poměrně velký vnitřní prostor.  Což se mimochodem podle Světa motorů právě u Enyaqu povedlo. „Hlavně v druhé řadě si mohou pasažéři užívat volno jak v limuzíně, spousta místa je přes vysokou podlahu i pro hlavu,“ uvádí se v recenzi.

Zvyknout si ale zájemci budou muset taky na vyšší cenu. Aktuální ceník Enyaqu začíná částkou 1 072 900 Kč a končí na 1 282 900 Kč včetně DPH. Na druhou stranu za moderní a technologiemi napěchované auto to není tolik.

Váš názor Další článek: MMF: Kdybychom se rozhodli společně skoncovat s pandemií už do léta 2022, bude nás to stát jen bilion korun

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,