Všeobecně je přijímán názor, že údržba elektrických vozidel je jednodušší než údržba vozidel se spalovacími motory. Zdá se to logické – elektromobily mají mnohem méně pohyblivých částí než automobily, které musí tisíckrát za minutu odpálit malé množství uhlovodíkového paliva. Ale výsledky průzkumu tuto myšlenku nepotvrzují.
Podle nově zveřejněného každoročního průzkumu spolehlivosti automobilů, který provedla společnost Consumer Reports, majitelé elektromobilů stále hlásí mnohem více problémů se svými vozy než majitelé konvenčních automobilů s benzinovým i naftovým motorem nebo hybridů.
O 79 % více problémů
Z průzkumu vyplývá, že elektromobily z posledních tří modelových let měly v průměru o 79 % více problémů než konvenční vozy. Průzkum vychází z odpovědí majitelů více než 330 000 vozidel a zahrnuje dvacet potenciálních problémových oblastí včetně motoru, převodovky, elektromotorů, netěsností a informačních a zábavních systémů.
O 79 % více problémů
„Většinu elektromobilů dnes vyrábějí buď tradiční automobilky, pro které jsou technologie elektromobilů nové, nebo společnosti jako Rivian, které s výrobou automobilů teprve začínají,“ říká ředitel pro testování automobilů v Consumer Reports Jake Fisher. „Není divu, že mají problémy s růstem a potřebují nějaký čas na odstranění chyb.“
Podle Fishera patří mezi nejčastější problémy, které majitelé elektromobilů uvádějí, potíže s elektromotory, nabíjením a bateriemi elektromobilů. Důležitá poznámka: problémy s nabíjením, které respondenti hlásí, se týkají vozidla, nikoli domácích nebo veřejných nabíječek.
Tesla se zlepšuje
Tesla, která vyrábí elektromobily již více než deset let, se z hlediska spolehlivosti značky pohybuje někde uprostřed. Její Model Y, poprvé představený pro modelový rok 2020, je letos poprvé společností Consumer Reports doporučován. Majitelé hlásí méně problémů s odpružením, elektronikou ve voze a celkovou kvalitou konstrukce než v předchozích letech. Model Y se tak připojuje k Modelu 3, který získal status „CR Recommended“.
„Tesla Model 3 a Model Y jsou nyní sladkou tečkou v automobilovém průmyslu, pokud jde o výrobu elektromobilů,“ říká Fisher. „Tesla je sice v tomto segmentu stále relativně nová, ale s výrobou elektromobilů má více zkušeností než kterákoli jiná automobilka.“
„Zatímco komponenty elektromobilů Tesla jsou obecně spolehlivé, firma se stále potýká s kvalitou výroby,“ konstatuje Steven Elek, který v CR vede program analýzy automobilových dat. „Pohonné jednotky Tesla jsou nyní většinou poměrně solidní, ale majitelé hlásí mnoho problémů s kvalitou konstrukce, včetně nerovnoměrného laku, rozbitého obložení, nefunkčních klik dveří a nedovírajících se kufrů. To vše snižuje hodnocení spolehlivosti značky.“
Spolehlivé hybridy
Údaje z letošního průzkumu ukazují, že hybridy stále patří mezi nejspolehlivější typy vozidel. Mají o 26 % méně problémů než auta se spalovacími motory, a to přesto, že mají jak konvenční pohonnou jednotku, tak elektromotor, a tedy více potenciálních problémových míst než konvenční vozy.
„Možná se to nezdá tak dávno, ale Toyota uvedla hybridní Prius na trh zhruba před 25 lety,“ říká Elek. „Automobilky vyrábějí hybridy už dost dlouho na to, aby v tom byly opravdu dobré. Navíc mnoho hybridů vyrábějí také výrobci, kteří mají tendenci vyrábět celkově spolehlivá vozidla, jako jsou Toyota, Hyundai a Kia.“
Hybridy také obvykle nebývají vybavené špičkovými technologiemi, jako je například několik uživatelsky nastavitelných displejů, s nimiž mohou být problémy, a proto jsou podle Fishera skvělou volbou pro řidiče, kteří se více zajímají o nízkou spotřebu paliva než o všemožné vymoženosti. „Tyto vozy nejsou nutně technologickým zázrakem, takže se na nich prostě může pokazit méně věcí,“ konstatuje.
Problematické plug-in hybridy
Samostatnou kapitolou jsou plug-in hybridy. „Plug-in hybridy jsou něco jako elektromobil a běžné auto v jednom, takže se na nich může pokazit více věcí,“ říká Fisher. Například konvenční verze minivanu Chrysler Pacifica má dostatečně vysoké skóre spolehlivosti, aby byla letos nově doporučována.
Spolehlivost ve srovnání s konvenčními auty
Naopak skóre spolehlivosti plug-in hybridní verze modelu Pacifica je hluboko pod průměrem a tento model není ze strany Consumer Reports doporučován. „Problémy s hybridním pohonem a nabíjecím systémem stahují skóre spolehlivosti minivanu dolů,“ vysvětluje Elek.
Fisher upozorňuje, že v těchto trendech se vždy najdou výjimky, a proto je důležité před nákupem zvážit hodnocení spolehlivosti konkrétního modelu. „Plug-in hybridy jsou jako třída nespolehlivé, ale Toyota RAV4 Prime plug-in hybrid je jedním z nejspolehlivějších modelů v našem letošním průzkumu. Stejně tak Ford F-150 hybrid má problémy s převodovkou a další problémy, které vybočují z trendu vysoké spolehlivosti hybridů.“
Znamená to rozpor?
Na první pohled se zdá, že údaje Consumer Reports jsou v rozporu s jednou z dřívějších zpráv. V roce 2020 údaje ukázaly, že náklady na údržbu elektromobilů a plug-in hybridů byly po celou dobu životnosti přibližně dvakrát nižší než u vozidel se spalovacím motorem.
Fisher však poznamenal, že předchozí studie se zabývala spíše náklady než spolehlivostí. Vzhledem k tomu, že elektrická vozidla plug-in hybridy byly většinou v záruce (a záruky na pohonné jednotky elektromobilů jsou obvykle mnohem delší než záruky na běžné pohonné jednotky), většina oprav neznamenala majitele zásadní výdaje.