Ešte nedávno sa tvrdil pak. Zmenila sa zásadne výroba elektriny a emisie strojárenských technológii?
To je právě ono – jen se tvrdilo, ale nikdo to nespočítal. Právě proto je tento výzkum tak zajímavý, že dal dohromady všechny vlivy od výroby aut, baterií, paliva a elektřiny, provoz, recyklace. A ještě to vztáhl na lokální podmínky a energetický mix zemí V4.
Samozřejmě takové studie již pár let existují, jedna vznikla na některé z univerzit v Praze, můžu případně dohledat. Jenom nejsou veřejně známé, proto děkuji i za zveřejnění této studie. Tenkrát jim vycházel vyrovnání emisí z benzínu někde na 120 000 km a u dieselu asi 200 000 km Nicméně to není asi důležité, podstatné je začít vést racionální diskuzi ve smyslu Ano elektrovozy jsou emisně úspornější ale jejich emise nejsou nulové a je otázka jestli jejich celkový přínos je tak zásadní, abychom spalovací motory zakázali.
Studie tady https://realisticka.cz/2022/10/11/jak...ktromobil/Zaleží jaký máš zdroj elektriky. Můžeš si vybrat jaký se tvému přesvědčení hodí, v Polsku nikdy, Norsko, Francie ani ne 50 000 km, průměr EU cca 80 000 km.Ale hlavně, lokální emise, lokální emise, lokální emise..... Ten, kdo přišel s tím marketinkovým sloganem "zachráníme planetu", by zasloužil nakopnout, až by nadskočil. Ale jak mu na to všichni dezoláti pěkně skočili. 😀 😀 😀 😀
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 11. 2024 19:52
Samotný princip je špatně.U spalovacího motoru máte chemickou energii okamžitě přístupnou.Elektromobil je na elektřinu, ale tu musíte někde vyrobit, přenést k autu, uložit do baterie (1. snížení účinnosti) a znovu z baterie do motoru (2. snížení účinnosti).
A ta nafta a nebo benzín se magicky objeví v nádrži 😁? Co jste měl z fyziky na základní škole?Ropu musíte vytěžit, dopravit přes 1/2 světa, za pomocí složitých a energeticky nákladných procesů rafinovat a pak benzín a naftu znovu přepravit a následně po natankování 70% energie formou tepla, CO2, NO2 a PM(2.5) vypustit nám pod nos. Jinak, na výrobu litru beznínu/nafty je zapotřebí cca 1.2-1.6kWh elektrické energie. Tak si to vynásobte počtem litrů spotřeby vašeho auta na 100km a zjistíte, že váš spalovák je ze 2/3 elektromobil (tedy spotřebou elektřiny v porovnání se srovnatelným autem v BEV variantě).
Názor byl 1× upraven, naposled 18. 11. 2024 09:30
Rad bych si tu studii prosel, ale nemam k ni pristup. Uvadene emise CO2 pri produkci baterii jsou zhruba 50% toho, co se obvykle uvadi. Dokonce (pokud si dobre pamatuji) Polestar udaval cca 10 tun CO2 na baterii. Dale napr. podrobna studie IVL Swedish Environmental Research Institute (nejde mi vlozit link, aby se spravne otevrel, ale Google pomuze) uvadi 150-200 kg CO2/kWh, coz je opet zcela jinde nez zde uvadene cisla.Nicmene se mi zacina zdat, ze cim je vetsi politicky tlak na BEV, tim tato cisla ve studiich klesaji...
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 11. 2024 13:09
Opravdu, už to zavřeli :( Neuložil jsem si ani to PDF, ve kterém to bylo tak pěkně zpracované, ach jo.
Předpokládám, že do emisí u EA zahrnuli i potenciální hrozbu vzplanutí s následným neuhašením a tím vytvořenými dalšími emisemi z požáru a následně i kontaminovanou vodou, půdou atd.Btw. počítá se s nárůstem počtu zelených zdrojů energie, ale jaksi už asi nikdo nedokáže vyčíslit, kolik emisí bude vyprodukováno při budování těchto zelených zdrojů, potažmo o kolik zemědělské půdy se vybudováním dalších větrných polí třeba přijde a co to přinese v jiných oblastech života za komplikace. Jinak řečeno, průzkum nám možná řekne A i B, ale už neřekne C a D, protože je to nezměřitelné.A když na navíc to upozorňuje Hataš, ten zelený fanatik, automaticky dělím výsledky průzkumu dvěma.
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 11. 2024 10:18
Všechno super, zalité sluncem, na očích růžové brejle...Takže dle diskuze zde nám u parkovišť na sídlištích postaví nabíječky na EV. A kde se do nich vezme energie? Klekneme si na kolena a poprosíme sluníčko, aby prostým svícením nabíjelo baterie? A přes noc zase měsíček odraženým slunečním svitem (i když s menším výkonem)?To budování nabíječek, rozšiřování EV a nárůst zdrojů energie musí jít ruku v ruce. Nebo snad chcete, aby v rámci rozmnožení EV mezi lidi zase rozjely provoz všechny pozavírané tepelné elektrárny? A co když do nich nebude dostatek topiva/paliva? Obnovíme těžbu uhlí?Samé otázky, samé otázky...
Elektrokrám si nekoupím ani kdyby mi to nabízeli zadarmo! A to čistě z prakických důvodů. Z 11 patra v paneláku na sídlišti kde auta už parkují na lesní cestě protože není místo si asi prodlužovák na nabíjení nenatáhnu a v práci kde si pomalu nesmím zapojit ani nabíječku na mobil si to taky nenabiju. A nabíjecí stanice kde by se dalo nabíjet několik tisíc elektrošrotů tady na ústecku není... Takže jedině za dotace si tek elektrokrám vezmu a za něj vozejk s velkým diselagregátem na nabíjení.
A nebylo strucnejsi napsat, že nemáte ani na novou Fabii?
A z čeho tak usuzuješ, frajere?
Panelaky byly vymysleny pro socialne slabsi skupinu obyvatel, kteri nemaji mit narok na dalsi komfort. Vy mate jezdit MHD pouze a nikoliv autem :) Takovy byl koncept... A je to vase volba :)
Zlatý paneláky.
Je dobře, že tě naučili ve škole aspoň psát, když s přemýšlením jim to holt u tebe neklaplo.
Sociálně slabší skupina je ta, co si auto pořídí s pomocí nás všech, tj. s pomocí dotací. Zacálujte si elektrokrám výhradně ze svého a pak se vytahujte.
Tam kde nabíječky mají možná už zase mít nrbudou... https://www.autoforum.cz/predstaveni/si...d=49531469
Toto je porovnanie len emisii CO2. Spalovakom treba na triko pripisat este obrovsku envirozataz v podobe celeho palivoveho retazca. Od tazby ropy (havarie a uniky na vrtoch), cez dopravu ropy (havarie tankerov a ropovodov), cez spracovanie v rafineriach (emisie, znecistenie), cez rozvoz a zasobovanie milionov cerpacich stanic dieslovymi cisternami, az po emisie smogu a NOx pri spaleni paliva.Fakticky s dopravou sa meni aj energetika a priemysel, takze cast tych farebnych stlpcekov u elektroaut casom uplne zmizne, ale u spalovakov zial nie.Je to fakt. Fosilna technologia patri do minulosti a zmizne tak ako parna.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 21:39
S výrobou paliva z ropy se tam také počítá. Podívejte se do studie na sekci 3.2. Production of fuels.
Nic se nevyrovná těžbě, přepravě a zpracování lithia. Načti si to.
Zase denní porce lží Lutonského.
"s plánovanou životností 15 let a ročním nájezdem 10 tisíc kilometrů." - dal to neni zapotrebi ani cist, ucelove vymyslena situace kde elektromobil vyjde lip i kdyby stal 5M Kc...
Akorát čím víc toho elektromobil najede, tím se rozdíl v emisní náročnosti oproti spalovacím motorům zvětší.
O tom zadna diskuse. Kdyz EV ujede 20M km tak se vyplati nekolikrat vice nez spalovak. Akorat ze naprosta vetsina lidi tech 20M km neujede za svuj zivot.
Soustředil ses na emise. Ale ignoruješ těžbu, přepravu, zpracování a likvidaci lithia. Ale chválím tě, je prostě potřeba dotovat elektrovéhikly bohatým a trestat ostatní, to nemůžu říct...
10kkm / rok je průměr, nebo medián, nebo něco takového, ne? Lidé zas tak moc nejezdí.A kdo jezdí a dá 20kkm/rok, tak z toho ev vyjde ještě líp. Nějak nevidím problém. Nebo mi nastiň tvé výpočty, v čem přesně ten problém vidíš?Zdar Max
Fajn. A teď z jiného pohledu... Jak dlouho mi ten elektromobil vydrží? Berme to, že si ho koupí zcela běžný člověk, nějaký pravidelný servis, pojistka, bydlení, vydrží to auto 20let? po 5ti letech na nové mit nebude, jak je to s ojetými elektroauty a kapacitou baterií, co cena nových a jejich výměna, včetně celé kabeláže a další potřebných věcí, jinak to ojeté elektro je prakticky nepoužitelné a bez hodnoty... ja bych řekl že ta cena bude převyšovat hodnotu toho ojeteho auta, řekněme 100 za auto, 300 za servis... a nové stoji milion, ani na jedno nemam, krasna bilance po 5ti, 8mi letech když mam hypoteku na 30 a jeste ktomu vlastne splacim to auto co uz ani nema tu hodnotu 🤗 a ze mame krasne laser svetla a radary, lidary, dotekové displeje, což se musi menit kus za kus a takové světlo stojí 40tis, to je kapitola sama o sobě... to takoveho normálního člověka, s hypotekou a dvěmi dětmi vyjde lépe udržovat starší spalovák, třeba 20 let 🤗
Všechny vaše otázky jsou již zodpovězeny lidmi, co ev provozují dlouhé roky. Tady lidi kolem Jirky Zimy se nebojí kupovat hodně jetá auta pro sebe. Naposledy kupovali Teslu Y, od taxikáře, s nájezdem přes 300kkm a vůbec se toho nebojí, dle testů bat plně ok:https://youtu.be/vcLKrBwasDc?si...3LEAhz34U0Podobně kupovali Huynda za 200kkč apod. Zveřejňují, jaký servis na tom musí udělat a za kolik.A to existují i extrémní lidé jako tento člověk, co už má za sebou 500kkm s Teslou (a nebýt havárie, tak snad i bez vážného servisu):https://youtu.be/W-eUakDO2Fs?si...eEKfsRtmpzZdar MaxPS: Jinak udržovat starší spalovák, to není finančně ani časově výhodné, leda byste musel mít hodně štěstí na model.
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 11. 2024 08:30
jojo, sou to skvělé hračky 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=SpJYQD...amp;t=488s..když jsi kutil. Třeba budeš mít štěstí a neurezne ti baterka..https://www.youtube.com/watch?v=ZBcRv7...mp;t=1131sA údržba v servisu?https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto...f6b220ee8/Peklo.
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 11. 2024 19:08
Stejný seznam lze vylinkovat na jakýkoli spalovák. Nebo mi chceš tvrdit, že u spalováků šrouby nereznou? 😃.Podobně serie. Tesla u některých modelů neměla dobré serie a když člověk nakupuje na slepo, může narazit podobně jako u spalováku (kolega nedávno koupil a žralo to 1l oleje na 2kkm, nakonec zjistil, že je to u tohoto konkrétního modelu normální a po 50kkm se toto začne dít).Pokud jde o náklady na servis, co tak se zeptat, jak jsou na tom samotní majitelé EV, místo linkování toho, jak potřebují servisi něčím vyplnit mezeru a tak se snaží zdražovat? Nebo mi chceš tvrdit, že výměna ramena je u spalováku jednodušší, a proto levnější? 😃Zdar Max
Nó,co se podivat na zkušenosti někoho s opravdu hóóódně auty?https://www.novinky.cz/clanek/auto-au....seznam.czNo prostě si to kup a hubudrž!
Jo, nakoupili EV a nečekali, že cena půjde postupně dolu (i když ceny jdou dlouhodobě dolu a konkurence roste čím dál více).Chápu, že pro firmu, která je zvyklá, že ceny spíše rostou, má najednou problém. Navíc Tesly se ještě oproti běžným autům vymykají výkonem, takže lze i očekávat větší nehodovost vlivem neschopných řidičů.K tomu ještě připočítat problémy se servisem a je to tam.Zrovna tytot věci bych na EV neschazoval, ale spíše na špatné rozhodnutí / plánování managemtnu.Zdar Max
Nezapájam sa do takýchto debát (hlavne nie na komerčných weboch, to aké vulgárnosti dokážu ľudia vypustiť ma skutočne až zabolí, ale čo už, taká je doba, kto je agresívnejší vyhráva 😁, no čakal som trochu konštruktívnejšiu a slušnejšiu debatu aspoň tu. Je zaujímavé, že väčšinou príde veľa zbytočných, urážlivých vulgárnych príspevkov od jednej skupiny čitateľov. Druha je väčšinou ticho. Skúsme sa pozrieť čo dokázal vývoj za 12 rokov komerčnej elektormobility (dojazd, rýchlosť nabíjania). Skúsme si predstaviť kde bude o dalších 12 rokov alebo sa môžme pozrieť do Činy. Obavy ako s EV v zime a ako nabíjať auto v bytových zastavbách je potrebné sa inšpirovať tam kde to funguje (severské krajiny?). Preťaženie siete. .. aj keby sa zajtra všetky auta vymenili za EV (čo je samozrejme nezmysel, aj keby sa v roku 2035-40 zakázali, kým sa vymení vozový park…) tak sa napríklad na Slovensku zvýši spotreba el. energie tak o 50% (z 40TWh na 60). Večerné nabijanie - nič lepšie pre atómové elektrárne asi by ani nebolo - vyrovnala by sa spotreba. Samozrejme koncové rozvodne v systéme je potrebné posilniť, ale keď sme boli ochotní rozkopať cele mestá pre optické káble na internet….Mám doma benzín aj elektor. Nemám dôvod nadávať na spaľovaky, ale kto vyskúša elektro zmení názor. Jednoduchosť, pohodlnosť, tichosť, rýchlosť, zábavnosť. Aj keby to nebolo lacnejšie (po nájazde 130 000 km “ušetrené” 10K euro v porovnaní s tým koľko by som zaplatil za tankovanie, menšie náklady na servis do toho nerátam), tak aké ďalšie auto kúpiť by som už asi veľmi nerozmýšľal. Pre mňa je to taká zmena ako prejsť pri audito z LP, kariet, CD až po streaming. Pripadne ako z analogvej fotografie na digitálnu. Alebo CRT na LCD/OLED. Aj tieto technologie boli na začiatku drahšie a nedosahovali kvality pôvodných, vízia ale bola jasná. Možno aj vtedy bolo toľko hejtu, asi len chýbal internet, ktorý trochu zrýchlil poštu 🙂.
Problém je to, že pri agitácii a velebení elektroáut sa klame a nehovoria všetky fakty. Čím by sme sa mali inšpirovať v severských krajinách? Zbúrame všetky paneláky a postavíme každému rodinný dom?? Zlikvidujeme časť obyvateľstva aby sme dorovnali pomer obyvateľstva voči ploche krajiny? Alebo prečo robiť zo seba pokusného králika, keď nemusím. Až si to všetko zaplatia a otestujú takí "kecálkovia" ako vy a všetko bude aspoň tak jednochuché a efektívne ako spaľováky. Kúpi si to každý. Ale dovtedy nepresviedčajte niekoho vymyslenými argumentami a tým že sa musí prispôsobovať aspoň 20 rokov a potom si to užije. Nie, ja chcem sadnúť do auta a ísť kedy si zmyslím, dotankovať kedy chcem a to rýchlo. Nemám nejamenšiu chuť venovať plánovaniu cesty okolo 300 km kde budem nabíjať a ako dlho ak bude voľný stojan, ani minútu navyše. Nie som otrok auta a považujem ho za nutné zlo a nie modlu. To je vlastnosť všetkých doterajších vlastníkov elektroáut, snažai sa chváliť niečím čo im fakt nik nezávidí okrem rovnakých chudákov 🤷♂️
Vidite a takova podobna technologie uz existuje napriklad v podobe chytreho vysavace. Sam se nabije, sam se zaparkuje, sam vysava a i se sam vyprazdni. Staci to jen aplikovat, jen legislativa na toto neni pripravena - co se stane, kdyz...
" je to taká zmena ako prejsť pri audito z LP, kariet, CD až po streaming"Řeč je asi o audiu. Zapomínáte, že LP, (flash) karty, CD jsou lokální zdroje = máte je doma. Streaming znamená zatížení stovek serverů 24 hodin denně, 365 dní v týdnu, aby byly připraveny, až vy si budete chtít přehrát písničku. Tak kde je tady uhlíková stopa?
Áno ide o audio, preklep. Podstata bola iná, ospravedlňujem sa ak to nebolo zrozumiteľne - písal som o komforte a pohodlnosti jazdy na elektormobilom a prirovnával k ostanym technológiám kde došlo k prechodu. Táto časť nebola o uhlíkovej stope. Kľudne sa zastavme pri CD alebo pri mp3 na NAS, a porovnajme to s LP, ak myslite že je to viac enviro friendly než streaming. Inak k Vášmu ďalšiemu príspevku o stratách pri nabíjaní a vybíjajú baterie. Celkové straty (od distribučnej siete až po kolesá) sú 25%. Porovnajte to s tým priami spaľovaním, čo ste písali. Prepáčte, tomu argumentu veľmi nerozumiem. K predchádzajúcemu komentujúcemu “intelmerom”. V severských krajinách používajú elektorautá tam, kde musia byť spaľováky pripojené do zástrčky a vyhrievané aby ráno naštartovali. Mali ste možnosť byť v obciach za polárnym kruhom? Ako je to v husto zastavaných mestách - dá sa ísť pozrieť do Osla. Nehnevajte sa, ja som vo svojom príspevku vyjadril svoju skúsenosť, nikoho nenútim ani nepresviedčam. Prosim, napíšte mi, ktorý argument bol vymyslený, potom sa “kecálkom” nazvem sám 🙂. Vy kľudne jazdite ako doteraz, vašim obavám rozumiem. Aj keby ste kúpil posledný spaľovák v roku 2040, budete môcť takto jazdiť až do roku 2060 (keď to tá prekliata elektronika, čo je aj v spaľováku vydrží). Za mňa ale spraviť 1350 km s 4x 20 min zastávkou ako problém nevidím. Nabijanie plánujú auta podľa aktuálnej dostupnosti voľných nabíjačiek. Ja takých jázd spravím max 4-5. Zvyšok do 500km, že by to bolo tu nejak obmedzujúce si nemyslím. Navyše veľké % automobilistov nerobi takéto nájazdy. Ľudí čo takto jazdia každý týždeň samozrejme nútiť nebudem. Tí si kľudne počkajú tých 10 rokov. Kde si myslite, že sa posunie dojazd a rýchlosť nabíjania elektromobilov, keď to porovnáte s vývojom doteraz?Za mňa, keď je to to, čo musím obetovať zo svojej “osobnej slobody”, tak to spravím aj teraz.
Názor byl 2× upraven, naposled 15. 11. 2024 19:50
"Celkové straty (od distribučnej siete až po kolesá) sú 25%. Porovnajte to s tým priami spaľovaním, čo ste písali. Prepáčte, tomu argumentu veľmi nerozumiem."Potenciál chemického paliva využijete celý:Benzín má energetickou hustotu 8,600 kWh/litr; Nafta 9,780 kWh/litr (1 litr = 1 dm³).Akumulátor není primární zdroj energie, tak jako třeba palivový článek a má mnohem menší hustotu energie (Tesla 0,33 kWh / dm³).Čemu nerozumíte na srovnání napájení motoru z troleje / kabelu ve srovnání s napájením z akubaterie? Dvojí ztráty = přeměna elektrické energie na chemickou (nabíjení) a přeměna chemické energie na elektrickou (vybíjení).
Samozrejme tomu rozumiem. Viem aká veľká je enrgetická hustota palív, rozumiem, čo znamená primárny zdroj. Ale toto porovnanie mne nedáva logiku - porovnať hustotu energie palív, ktoré spálime a zmenia sa na lokalne emisie (verím, že nechceme diskutovať o ich škodlivosti, napríklad na základe čuchu), oproti opakovanému uloženiu energie do baterie. Uznajte, že to sú dve odlišné veci…Z toho čo píšete si nie som istý, čo vidite ako problém. Že elektrina nie je primárny zdroj (pri vlakoch a trolejbusoch je to ok)? Asi tým myslite hlavne samotné batérie a ich nízsku hustotu energie.Pri zaratani strát pri spaľovaní, tento pomer klesá z 30:1 na 12:1. Myslite si, že hustota uloženej energie v batériach sa už nebute zvyšovať? Oproti jednorazovému spaleniu paliva, ich opakovatelne využitie a recyklácia základnch prvkov dava šancu, že ich celková emisna stopa bude výrazne nižšia.
"Že elektrina nie je primárny zdroj (pri vlakoch a trolejbusoch je to ok)?"Elektřína je primární zdroj, o tom se nehádáme. Akumulátor je jako nádrž na elektrickou energii - jenže prosakuje a vytěžíte z ní míň, než jste dodali.Elektro vehikl je slepá ulička - budoucnost je v palivových článcích.
Problem je v tom jak se to tlaci na silu. Prechod CRT/LCD byl prirozeny, nikdo neomezoval vyrobu CRT, ani nezvyhodnoval LCD pomoci dotaci. Nebyla tato "vnucovaci politicka agitace"... Ja na LCD presel az v dobe, kdy jsem si sam vyhodnotil, ze je pro mne po vsech mnou preferovanych strankach lepsi.To, co se deje nyni, je zvracene a mnoho lidi k tomu ma pochopitelne averzi. Predevsim u nas jsou lide citlivi na vnucovani nejakych politickych nazoru a kecani do toho jak maji zit a co maji kupovat. At to nechaji na prirozenem vyvoji bez znevyhodnovani jedne a protezovani jine technologie. Az auticka na baterku dozraji natolik, ze budou vyhodnejsi po vsech strankach, tak na ne budou lide prechazet jednoduse proto, ze jim to z pohledu jejich osobnich preferenci bude davat smysl. 😉
Suhlasim. Ale aj pri prechode na LCD to bol celkom zaujímavý boj. Napríklad Sony, s dovtedy neprekonateľným trinitronom, tomu nedôverovali, dobu zaspali, a ich LCD panely boli v porovnaní s konkurenciou slabé. Tak sa potom k ním aj postavil Samsung keď im predával nižšiu triedu panelov za cenu premiových. A teraz si predstavme, že budeme ignorovať Činu, ktorá nás predbehla v automotive vďaka elektormobilite ktorej neveríme. Budeme stále snívať a žiť v minulosti ako Sony?Sony sa v tomto smere prepadlo, ale našlo si iný model bussinessu s vyššiu pridanou hodnotou (foto snímače, Playstation…). Sme v Európe taki flexibilný aby sme sa preorierovali na inú bussines, zabudli na automotive a kupovali čínske autá, tak ako telky, mobily a vlastne všetko ďalšie? To už je ale ina debata. Nikoho nenútim zdieľať taký názor, ale predstave si, že by to bolo ozaj aj ekologickejšie a ekonomickejšie. Bol by to potom ozaj taký hriech plánovať zakáz spaľovakov?Nie je takých príkladov z minulosti viac?Nie je problém niekde inde?
Ono by tolik nenávistných komentářů tolik nebylo, kdyby se elektromobily prodávaly bez vnucování ze strany politiků a kdyby se na ně neskládali daňoví poplatníci (tzn. automobilky by na vývoj a výrobu nedostaly ani korunu dotací a ať si elektroauta vyvíjejí a vyrábějí stejně jako spalováky - tedy za své). Koupil byste si elektroauto za plnou cenu?
Jak tady čtu ty nenávistné a iracionální komentáře, tak se nemohu zbavit dojmu, že jsem se ocitl před asi 150 lety v první průmyslové revoluci, kdy dělníci ničili stroje. Měli k tomu dobrý důvod. Byl to konec řemesel tak, jak jsme je znali stovky let. Dnes je k odporu k BEV důvod velmi podobný. Know how o spalovacích motorech je najednou přežitek. Za pár let to skoro nikdo potřebovat nebude. Mám tu výhodu, že jsem pracoval sice v jedné profesi, ale několikrát jsem měnil specializaci. Všechno zahodit a učit se znova, to bolí.
Názor byl 2× upraven, naposled 14. 11. 2024 18:19
To je velmi správný postřeh. Zaroveň se však domnívám, že není cesty zpět. Evropský automotive, včetně sítě subdodatelů, servisů, apod. se musí adaptovat. A teď už to asi nepůjde bezbolestně. Při každé změně se někdo chopí příležitosti a někdo stojí v koutě.
Často si u těchto debat představuji, jak spolu před 100+ lety diskutují zastánci koňských povozů a progresivní propagátoři těch nesmyslných spalovacích motorů bez živých koní. Jak je to drahé, jak chybí infrastruktura...
Jasně ještě začneme srovnávat chůzi s jízdou na koni. Až si dám do kufru 25kg.baterku a na ni ujedu dalších 300 km pak to budu považovat za revoluci v dopravě.
... az budete miliardar, muzete investovat do vyvoje takove baterie a podilet se na revoluci... hmm... to vlastne muze kazdy, komu se chce :)
Tak ted si do te predstavy promitnete plan EU. Takze by nekdo striktne naridil ze zadne kone a povozy za 10 let... A kazdej, i chudak, ze zaplati zlatku na to aby si bohatej sedlak mohl ten spalovaci nesmysl mohl koupit.Uz vidite treba jak bude spousta mist kde lide benzin nenacerpaji? Ze spousta vozku a kovaru se nepreuci na auto mechaniky? Ze ne vazne kazdy bude mit penize na to koupit si ten moderni automobil misto povozu a kone?Me elektroauta nevadi jako takova. Chpu ze v urcitych situacich davaji smysl. Me vadi to nuceni od statu v ciste soukrome zalezitosti.
Jenomže čistě soukromá záležitost se stala pro mnohé otázkou přežití. Planeta se přehřívá, stoupá hladina oceánů. Jestli se miliardy idí, kteří jsou v ohrožení dají do pohybu, protože místo, kde žijí se stane nesnesitelné a pro život neslučitelné, přinese nám to nějaký blahobyt? Potřebujeme získat čas, aby se neoteplovalo moc rychle, takže právě proto musíme konat o to rychleji, abychom měli čas se přizpůsobit. Nalezněte v sobě alespoň špetku zodpovědnosti za budoucnost planety. Něco obětovat budeme muset všichni. A teprve tehdy, když to uděláme, máme právo mluvit někomu jinému do jeho neekologických plánů. Jsem docela hrdý na to, že Evropa je v tomto směru lídrem, i když poněkud neohrabaným a nedůsledným.Hlavní chyba politiků EU vlastně spočívá v tom, že nedokáží dostatečně a srozumitelně propagovat ta usnesení, která dělají. Ať už je to Green Deal, s ním související dekarbonizace, emisní povolenky, atd... Tyto politické kroky mají svoje postatnění ve vědeckém poznání a na základě expertních analýz. Nejsou to jen nějaké nesmysly, které mají lidem znepříjemnit život.
Názor byl 1× upraven, naposled 19. 11. 2024 17:41
A kde mate dukazy? Dolozte ty svoje lzive tvrzeni! To je dezinformacni clanek!
Budeme klamat do vtedy, pokial to nebude pravda!
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 16:28
Před 10 lety stal nový nejlevnější spalovak 169t. Nyní díky zdražování díky emisnim regulacím spalovací auta začínají na 300t. Elektricka auta (použitelná) na 700t. To si nikdo kupovat nebude...
Lzete, auta stoji priblizne porad stejne.Prumerna mzda:2024 - 44000,-2014 - 25500,-Tzn ze nyni oproti pres 10 roky bereme prumerne 1,7254902 vice. Pokud budu brat v potaz, ze vase uvadena cena aut je pravdiva, tak:169t * 1,7254902 = 291,608tPokud mame vysi plat, stoupaji samozrejme i naklady na vyrobu/prodej/..., coz znamena ze se veci musi zdrazovat.
zapomínáte na znehodnocování peněz. Těch 169k Kč před 10 lety mělo stejnou hodnotu jako dnes přibližně 260k Kč. Ten 40K rozdíl v cenách nelevnějších aut jde i na vrub povinné bezpečnostní výbavy, která se za ty roky také rozrostla. Takže na vrub emisních regulací vlastně nezbylo nic, resp. auta reálně vůči průměrným příjmům zlevnila.
EV je za mě největší nesmysl co kdo vymyslel a snaží se protlačit stůj co stůj. Tahle krabice na tužkovky se vyplatí jen lidem co mají rodinný domek a mají zajištěné nabíjení doma. Už vidím jak ve městě tahám prodlužku z první patra abych si ten verk přes noc nabil..... za mě je tohle celé nedomyšlené a příliš uspěchané.
zkuste se někdy zamyslet, kam jezdíte a jestli tam vidíte nabíječky. První měsíc vlastnictví ojeté Tesly jsem fungoval jen na veřejných nabíječkách, protože jsem k autu nedostal žádnou nabíječku a nechtěl jsem platit 15000Kč za novou. A úplně v pohodě to vycházelo. Potřeboval jsem nakoupit pečivo, ovoce atp, zastavil jsem se u Lidlu, Kauflandu nebo Globusu a v pohodě nabil na 3-4 dny fungování.A čím víc bude lidí s domy vlastnit EV, tím více poroste veřejná infrastruktura, tím více lidí bude mít EV i u paneláků a tím větší bude šance, že tam vybudují desítky nabíjecích AC sloupků. Ano, nelze mít všechno hned. Kdo by to zaplatil?
Tak kdyz nelze mit vsechno hned, tak proc to EU tak silne tlaci? Kdyby tomu nechli volny prubeh prospeji tim mnohem vice - a mozna by to i samo slo rychleji nez kdyz nekdo tlaci na pilu.
Nějaká osobní zkušenost, nebo jen dojmy? Mám z toho pocit, že máte jen nějaké své představy. Ano, situace na sídlištích není nejrůžovější, ale poměr nabíječek a aut je celkem slušný a výstavba dál probíhá. Jediné co, tak lidé v panelákách nastoupí třeba později, nic víc.
Zivotnost eAuta neni 15 let, staci se podivat na Nissan Leaf, dokazuje to i vysoky pokles hodnoty. Pokud by pocitali zivotnost 10 let a u benzinove alternativy 20 let (prumerny cesky motorista), tak to vychazi uplne jinak...
Leaf měl špatný termomanagement baterie, proto rychle degraduje. U mojí téměř 10 leté Tesly je degradace po 250k km do 9%. Teoreticky by 500k km a 20 let měla zmáknout. A to dříve než bude mít jen 80% původního dojezdu.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 15:52
Leaf je jedno z nejlevnějších EV a nemá dobrý management baterie apod. Toto auto kazí statistiky. Naproti tomu BMW i3 je o levely jinde. Mluví se o něm jako o nesmrtelném autu.Já kupoval Leafa rok 2017 za 230kkč. Je to tedy auto staré 7 let a táhne mu na osmý. Za rok provozu se stav baterie nezměnil.Na druhou stranu, prodávají se Leafy rok 2014 a baterie není mrtvá a stále je to k ježdění, takže i Leaf, vyhlášené auto s hodně špatnou baterií / správou baterie, žije už přes 10 let.Jinými slovy, není to tak černé ani u takto špatné implementace.
Podstatné je, že CO2 není škodlivina. Proto porovnávat vozidla dle toho, kolik CO2 při jejich výrobě a provozu vznikne, může být zajímavé, ale nepodstatné. Optimální výběr zajistí trh, pokud možno nepokřivený politiky. Pak si zákazník sám vybere pro něj optimální vozidlo nebo usedne v koutku pokud podlehne klimatickému žalu.
Koukněte na Wiki. Škodlivina to je. CO2 je jedovatý. Sice málo - například oproti CO, ale taky se udusíte, i kyž je dostatek kyslíku.
ako inak....pepik je taky bezkonkurencny odbornik na vsetko, ze si aj vlastne skolstvo dokaze degradovat....pisem to po slovensky, aby ste sa mohli navazat do slovaka a uvedomili si, ze mate relativne kvalitne skolstvo...oproti tomu ohranicenemu uzemiu vychodnejsie, co sa chce nazyvat stat
Bohužel je tam zavádějící toho metrika toho "vyplatí".Ono vyplatí je z pohledu kupce - uživatele není kolik to má uhlíkovou stopu. Viz eféra dieselgate ,kdy se ukázalo že hezká čísla nejsou důvod proč někdo to kupoval. Ale to vyplatí často představuje co jsou náklady na pořízení a provoz a servis. Klidně může EV vychytávat CO2 z atmosféry, ale pokud je vzhledem k ceně pro spoustu lidí nepořiditelný, je to marné. Na pořizovací holého EV cenu si často koupí koupí stejné nebo vyšší kategorie + benzín na XXXk km + servis na několik let.
hodně záleží na třídě auta a vlastních požadavcích. Pokud chcete malé levné auto, tak tam asi máte pravdu. Ale jakmile pátráte po něčem výkonnějším, tak zjistíte, že EV jsou v TCO levnější. Podstatně
I Německo řešilo vůz třídy C , která má sloužit jako jedno auto do rodiny, do 30000,- € cash bez dotace, bez protiúčtu a jiné "zvýhodnění" a podobně.Hodně lidí vystřídá za svůj život několik výkonných ICE aut, které dohromady i se servisem by je nestály to co TCO EV
Já bych lidi co si nekoupí elektrovéhikly trestal!
Ne ne to je málo, já bych postavil celou hudobu mimo zákon. A někdo nechce koupit nové EV? FVpanely , itelefon, ARM ntb atd nebo nechce v práci vege meníčko jen za 20€? A ještě sevymlouvá, že je to drahý? To poškozuje společnost, hezky za to napařit třeba 180hodin veřejné prácí.
Jojo, poslat ty chudáky chudý na převýchovu do leningrádu, ať si nevyskakujou! By se naučili Élonovi prdel líbat!
Neblbnete! Jeste to nejakej uerohujer vezme jako dobrej napad a ti blbci v eruparlamentu to schvali (jako mnoho dalsich <|>vin).
U velkých nájezdů je EV bezkonkureční. Cenový problém nastává u mezivesnických aut. Tj. alternativa pro bazarovou fábku za 30kkč není, protože např. jetý Leaf stojí 150kkč.Pokud má člověk např. Taxi, tak je schopný s Teslou udělat 300kkm bez servisu a bat bude na 90% kapacity, viz třeba tady:https://youtu.be/vcLKrBwasDc?si...3LEAhz34U0Tomu pak nemůže ani Oktávka konkurovat. A ceny jdou stále dolu a potenciál na snižování ceny je stále velký.Zdar Max
Tak nájezd , nebo Leaf?Trh řeší vozy pro osobní použití, tedy né firemní. A zpomalení prodeje nových EV ukazuje na nasycení trhu. Kdo na to měl, z velké části firmy, už ho má. Ten zbytek nemá ani na "levnou" Čínu. Víc než 75% osobních vozů je v Evropě provozováno pro osobní účely , tedy nejsou firemní. Takže ani z flotila firemních vozů nemůže zásobovat trh s ojetými vozy. Tesla může najet klidně 500k a nic to nemění na tom, že má pro zbytek trhu vysokou pořizovací cenu a to i ojetá. Samotná pořizovací cena je vyšší než pořizovací cena nového ICE + cena servisu na x let. Opět je za stropovaná pořizovací cena která je hranice přes kterou to nejde a to že následně je levnější servis to nezmění. Stejně cenu EV nemění počet nabíječek. Ceny tak nepůjdou stále dolů a potencionál není velký. Naopak bude opět to zdražovat i ojeté vozy. Když před xx až x lety byl problém s prodejem nový vozu se spalovacím motorem norem EURO5 a 6 a teď to vyměníte za minimálně o 1/3 dražší EV myslíte že to bude lepší ?
Myslím, že jsem to napsal jasně.To, že jsem uvedl příklad s Taxi autem neznamená, že podobných nájezdů není schopen běžný smrtelník. Jen jsem tím chtěl ukázat, že u tak velkého nájezdu je bat i stav vozu ok a nároky na servis nejsou nijak velké.Naproti tomu u spalováku s nájezdem 300kkm bývá dost často problém, resp. ty problémy bývají už nad 200kkm. Čest výjimkám (např. Superb, co mají známí, se drží, zatím jen pravidelné servisy a 250kkm)Nároky na servis u spalováku plynou z druhu použití a musí mít štěstí na model (tradiční výrobci mají dost vadných serií, nebo modelů, kde to jde rychle do kopru ).Krátké trasy na studeno dnes nevyhovují ani diselu, ani benzinu. Takže kdo jezdí krátké trasy na studeno, tak si zadělává na problémy. To u EV neplatí.Potencionál se snižováním ceny je velký. Nechápu, proč se tu stále papouškují hlouposti, že to tak není, když reporty a globální ceny mluví jasně a jsou to tvrdá čísla. A potencionál snižovat cenu dál je velký proto, protože tu je velký potencionál ohledně bat a její výroby, recyklace apod.Dlouhodobě klesá cena baterií per kWh a klesat bude dál. A to je jeden z důvodů, proč bude klesat i cena EV, nehledě na inflaci a další věci.Další možný důvod snižování nákladů ukázala Tesla s CT a nasazením 48V architektury, kde se ušetří spoustu kabeláže a dalších věcí. Navíc si lze hrát s dalšími věcmi, jako např. steer-by-wire apod.Ohledně prodejů. Pokud zde máme stav, že jde člověk do prodejny a tam mu začnou EV rozmlouvat, i když jde cíleně za EV, tak je to smutný. Stejně tak nula reklam, nulová osvěta od spousty prodejců apod.Zdar Max
Jo EV prostě přepíše celou ekonomiku na hlavu a nebude třeba platit tradiční modely poptávky a nabídky. Výrobci to budou z entuziazmu dotovat, lidé si budou mimo hypotečního úvěru na byt brát ještě na EV.Vlastně oni si nechtěli koupit ICE EURO6 ani za 25000€ ,ale se jim najednou pod polštářem objeví schovaných víc než 30000€ na EV . A výrobci budou ještě tak angažovaný, že za každých postavený sto nabíječek, hnedka na to dají na EV slevu. No a bazary, ty budou ICE dávat rovnou na vrakáč, protože kdo by chtěl benzínový liftback da 300k , když může mít ojeté EV za 750k. Hlavně ta cena bude klesat, protože když je něčeho nedostatek tak to určitě nikdo nechce....Prostě takové normální fungovaní trhu že? :) #ironic
Tak jste si pobrečel a zanadával nad vlastními výmysly. Ale jinak jste v pohodě, ne? 😃Zdar Max
"Tesla může najet klidně 500k" a to bez emisí a údržby! A i potom bude mít baterku v luxusním stavu! Úžas!
Zajímavý, že studie z ČVUT ukazuje opak 🙂
Máte odkaz? Fakt by mě to zajímalo, protože jeden tábor obvykle mává studiemi, že elektromobily jsou super, druhá strana mává studiemi, že jsou úplně k ničemu. A mezitím existuje celá řada dalších studií a celé to tvoří Gaussovo rozdělení, ale jak říkám, v diskusích mezi zastánci a odpůrci obvykle létají jen ty extrémy. Osobně si myslím, že pravda bude někde uprostřed...
Z té spousty článků na https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-m...-z-ustavu/ by to mohlo být asi tohle: https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-m...omobilito/ nebo https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-m...omobility/ ?
Tak jsem to v rychlosti prolétnul a i podle těchto zdrojů jsou stále nižší emise z EV, tak nevím, co myslel ten pán nahoře, co tvrdí, že podle ČVUT je to jinak. Jediné, kdy jim to vychází jinak, je když se předpokládá výměna baterie na 150 000 km, to je pěkné, ale také nikdo nepočítá, jaká je stopa při opravách a spalováky je potřeba opravovat častěji a už vůbec se nemusíme bavit o tom, že nám tady jezdí hromada vykuchaných spalováků, které v desetinásobcích překračují jejich limity. EV je ekologičtější, o tom není pochyb.
Koukněte na tohle. Ten člověk celou tu studii úplně rozsekal za pár minut a to přitom jde jen o odkaz na ní v jiném článku. https://www.youtube.com/watch?v=6PzIL3...%C3%BCller
protože na ČVUT je propagátor spalováků a používají záměrně zkreslené údaje. Vysokou spotřebu EV, nesmyslné účinnosti ...
Tady je důležité, jestli ten výzkum byl publikovaný, recenzovaný. Také kde byl publikovaný, jaký má daný časopis impakt faktor. Tím se dají rozlišit studie bez větší významnosti a ty, které svým jménem posvětily nezávislé osoby a publikace.Zrovna u této studie, o které píšu v článku, je až překvapivé, v jak kvalitním časopisu vyšla. Má CiteScore 31,2 a Impact Factor 16,3.Zkusil jsem tohle nechat posoudit AI:Impact Factor (IF) a CiteScore jsou metriky používané k hodnocení vlivu a kvality vědeckých časopisů na základě počtu citací jejich článků.Impact Factor 16,3 znamená, že v průměru byly články publikované v tomto časopise během dvou předchozích let citovány 16,3krát. To je velmi vysoká hodnota, která naznačuje, že časopis má významný vliv ve svém oboru a je široce čten a citován vědeckou komunitou.CiteScore 31,2 je také mimořádně vysoké číslo. CiteScore se počítá na základě počtu citací za čtyřleté období a zahrnuje širší spektrum typů dokumentů než Impact Factor. Hodnota 31,2 znamená, že články v časopise jsou velmi často citovány, což opět svědčí o vysoké kvalitě a vlivu časopisu.Celkově tyto hodnoty naznačují, že vědecký časopis je vysoce prestižní, má značný dopad na svůj obor a jeho publikace jsou široce uznávány a citovány ostatními vědci.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 16:07
Studie z ČVUT má několik zásadních nedostatků. Používá zastaralá data a směšuje je novými, používá nesmyslnou metodiku výpočtu, která nezahrnuje emise při výrobě paliv a nezohledňuje emergetické mixy různých zemí. Vztahuje se tak jen k ČR (cca 50% elektřiny z fosilních zdrojů) a generalizuje tyto výsledky na celý svět. Oba největší propagátory ing Morkus a prof. Macek už mnoho odborníků vyvádělo z omylu, ale tak nějak se nenechají poučit. Jejich katedra Udržitelné mobility je pro ostudu celé ČVUT.
to je super sprava, uz len doriesit nabijanie aby to aj cenovo bolo vyhodne
Opravdu se to vyplatí i z hlediska poklesu hodnoty ojetých elektromobilů? Viz např.: https://www.autoevolution.com/news/the-depre...42570.html
ty poklesy cen ojetiny jsou u všeho drahého. Je jasné, že když jste si koupil novou Octavii za 440 a teď ji prodáváte za 220, tak to vypadá opticky lépe, než když jste si koupil za 1,2M Teslu a dneska ji prodáváte za 600k Kč. Přitom v obou případech jste přišel o 50% hodnoty.
Oproti Octavii je asi hlavní rozdíl čas, za jak dlouho (nebo spíš brzo?) ta cena tak klesla, a ty ujeté km za tu dobu ... 😉
je to plus mínus rok (což je nepodstatné, protože podobně tu hodnotu ovlivní stav auta), cirka stejný nájezd.
Vzhledem k celkové úrovni tohoto webu si troufnu tvrdit, s vysokou mírou pravděpodobnosti, hraničící s jistotou, že jde o další účelový blábol.To, že studie pochází z Brna mne v tom jen utvrzuje.
Tak tady asi nejde úplně o web VTM nebo Živě, ta studie vyšla v časopise s impakt faktorem 16... Se kterou konkrétní částí toho výzkumu máte největší problém?
Řekněme, že jsem ochotný se tvářit, že jsou baterky lepší, než nafta. A teď co s tou naftou/benzínem budeme dělat? Z ropy se destilací VŽDY vyrobí plus minus podobné množství různých produktů od plynů, přes oleje, benzín/naftu, plasty, chemikálie pro výrobu léků, až po asfalt a mazut. V rafinérii si prostě nemůžou říct, že dneska budeme vyrábět jenom olej, zítra přepneme pár čudlíků a budeme dělat jenom plasty a pozítří to přepneme na asfalt. Plasty používáme čím dál tím víc, léky žereme po kýblech,... Co s tou naftou a benzínem budeme dělat, když to nespálí auta, ale vyrábět jí budeme i tak? Můžeme to lít do moře...? Nebo to budeme skladovat u někoho ve sklepě?
Snad by to šlo používat aspoň jako palivo pro elektrocentály k dobíjení elektromobilů? Když to palivo nikdo nebude chtít, tak bude levné, a elektrocentrála při dobíjení elektromobilu bude smrdět doma na dvorku, a ne při jízdě v ulicích města ... 😁
tak vzhledem k tomu, ze elektrocentraly pro nabijeni se ve velkem pouzivaji jako zachranne a dokonce i tesla ma velky fosilni generator jako podporu superchargeru, tak proc ne. myslim, ze mas rozumny a ekologicky nazor 🙂
Imho ale nikto necaka, ze do zajtra musia prepnut. Preto je ten prechod postupny.
jj ten prechod je postupny to vidime uz vymyslanim srotovneho - 7000€ dotacie na nakup ev v EU a kdejake kratkodobe vymysli ktore by unia najradsej zajtra zaviedla, i od toho 2030 ziadne green deal nebude. Za 6 rokov nedokazu ani zapadne velkomesta pripravit stare centra na to aby kapacitne pokryli siet natolko aby dokazali ludom nabit vsetky ev-cka a nestihnu to ani do 2035. Chybaju elektrarne ktore by realne dokazali pokryt ten masovy presun na ev, o ktorom tak zborne eu sniva.
Myslíš, že za pět, deset let nebudeme používat tolik plastů a přestaneme dlabat léky po kýblech?
verim tomu, protoze kdyz nebudou elektroauta v takovem meritku, tak nebude potreba delat plasty interieru. no a leky take nebude potreba, protoze ani potravin tolik na baleni nebude (kdyz si vybijeme masna stada). pak zafunguje samoregulace a pocet obyvatel se snizi, tech co technologie umi generovat jeste mnohem vice, protoze je ubiji pocetne hordy blbu. pak to procisti valka a zacne se nanovo. tohle uz jsme v historii parkrat meli 🙂
Bude to potrebovat armada... Tank na baterky s dlouhym dojezdem a moznosti doplnit palivo kdekoliv v poli asi hned tak nebude.
Bláboly z VUT. Škola by měla vrátit akreditaci.Samozvané vědce vyhnat do realu.
Mohl byste se rozepsat, s kterou částí studie máte problém? To, že to bylo publikováno ve významných odborných časopisech tomu dodává i další level. Proto by mne zajímalo, zda s tím máte nějaký faktický problém, nebo se jedná jen o domněnky?Zdar Max
a) studie řeší CO2, ale při těžbě lithia a dalších surovin na výrobu baterií vznikají další škodlivé látky b) pro naprostou většinu lidí není podstatná ekologická ale ekonomická stránka, a pokud nemáte barák, kde můžete nabíjet přes noc ze sítě, ideálně s fotovoltaikou, tak se to nevyplatí.
a těžba platiny, palladia a rhodia je neškodná?
samozrejme, vyroba klasickeho spalovaku voni po fialkach, stejne jako tezba ropy
Velmi zajímavý výzkum a velmi zajímavé grafy.Co mě překvapilo nejvíce, že diesel má menší emise než benzín, to jsem nevěděl. Čistě intuitivně, diselové výfuky prostě smrdí víc než benzínové. (Disclaimer: Mám dvě dieselová auta.)Škoda, že jsou všichni tak zahledění do CO2, že studie se v podstatě téměř úplně přestaly zaobírat emisemi skutečně jedovatých látek. Emise CO2 mě zajímají teprve poté, co stáhneme na nulu emise oxidů síry, olova, rtuti, různých těžkých kovů a dalších jedů, které se používají při těžbě a zpracování rud, rafinaci ropy, a které jdou z výfuku do vzduchu.A i kdyby byla elektroauta jenom "auta s výfukem v elektrárně", tak i to by byl přínos oproti aktuálnímu stavu. V mnoha malých lokálních zdrojích jedovatého smradu nejde tak efektivně filtrovat obsah jedů ve výfuku, jako v jednom velkém - dochází ke spalování za vyšších teplot, vyplatí se dražší filtry, nešidí se technická kontrola úplatkama (resp. je to snáze kontrolovatelné, takže to není tak snadné) apod. A navíc elektrárna čadí výše do vzduchu, takže se to lépe rozptýli a nedýcháme to na ulicích z takové blízkosti a tak koncentrované.
Také je na tom docela zajímavé to, že třeba autopůčovna Hertz nabízí k prodeji další elektromobily, podle https://1url.cz/B1De3 asi 30.000 ks.Asi se jim to opravdu nevyplatilo ... 😉
Tyto vraky, tyto čoudící zbraně hromadného ničení proti lidem nepoužívá žádný cizák, žádný náš nepřítel, ale jezdí s nimi vaši otcové, bratři, strýcové... tj. sami členové NAŠICH rodin. - Dává vám to SMYSL??? ... Takhle my se tu milujem, tohle sami sobě přejem, tohle "dobrovolně" dýcháme.
Ty si dobre vymlety pako.
To u Zelených bývá. Naštěstí už odchází do marginality.
Drtiva vetsina baterek, ale i solaru a vetrniku se vyrabi v Cine, ano?Cina je totalitni zeme pachajici genocidu a vojensky okupujici jiny stat, ano?Rusko je totalitni zeme pachajici genocidu a vojensky okupujici jiny stat, ano?Zatimco na Rusko utocime sankcemi a bojkotem, na Cine si budujeme zavislost a nakupujeme od nich ve velkem, a jeste mame radost, jak se nam to vyplati.A pak ze doublethink neexistuje.Myslite, ze by se dalo zajistit, abychom v tom byli konzistentni? Jakoze totalita, genocida a vojenska okupace je fuj, nebudeme se s takovym statem bavit? Nebo naopak, obchod je obchod, je to jedno? Oba ty nazory jsou zcela validni, tak si jeden z nich vyberme. Ale ne oba soucasne, to nefunguje; a podle me je tohle ohrozeni mysleni mnohem nebezpecnejsi nez nejaka globalni zmena klimatu. Baterkovozy, tezce dotovane a dovazene z totalitnich zemi, jsou nam predstavovany jako zachrana klimatu; ale koho bude zajimat klima, kdyz se vytrati lidskost?Schvalne, kolik z vas, co pohrdate Ruskem, mate cinsky telefon (vcetne iPhone)?
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 10:53
Já jich mám několik a nemám s tím problém. Číňák nás neokupoval a dobře vařej. Rus dvacet let a ty blliny chutnaj jak se menujou.
Rus zůstával na svých základnách, které po rozpadu Vašavské smlouvy opustil. Měl jste s tím nějaké potíže?USA / NATO zůstává na svých základnách (zejména v Německu) dodnes, ČR i SR má dohodu o amerických základnách a NATO se šíří jako mor po celé zeměkouli.
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 11. 2024 15:45
Sudruhu, rusáci v kasárnách nezůstávali, nelži, já to zažil. Taky jsem zažil fronty na maso a povinná mávátka na prvního máje. Pokud ses nezůčastnil, žádná vysoká škola pro tebe nebo tvé děti... Když se ti to tak líbilo, Velmi Vyjímečně Velký Vůdce Vladimir Vladimirovičovičovič putin takové jako ty pozval k sobě, na velkou rus. Jdi!
"Průměrná vzdálenost, kterou loni (2022) najely elektromobily v Česku, stoupla o sedm procent na 12 386 km. Byla tak o 600 km vyšší než u benzinových vozů. Stále to bylo přibližně na poloviční úrovni proti vozům na CNG a o třetinu nižší než u aut na naftu. Vyplývá to z údajů Centra dopravního výzkumu."Takže i BEV ji mají vyšši a i diesely mají ročně skoro 20 tisíc a CNG 25. Ovšem, to by ta "studie" už tak pěkně nevycházela, co?
asi záleží na tom, jaké elektromobily. Prozatím tu byla spousta "okolokomínovek", jako jsou Fiat 500e, C-zero, iOn, I-miev, Leafy, Souly atp., které ředí ten průměr. Naopak Tesly mívají poněkud vyšší nájezdy. Já mám 30k ročně. Kamarád 60k.
Souhlasím. A ta studie ukazuje, že s vyšším nájezdem se výhodnost (z hlediska produkce CO2) u BEV snižuje.
Já mám taky 30, ale to jsem měl i se spalovákem. Tesly si v mém okolí kupují převážně ti, co hodně jezdí.
A v tom špenátu je spousta železa!!!. Výzkum,kde jsou britští vědci je vždy vzrušující.
Celkové výsledky nejsou překvapivé, ale pro mě osobně nevýznamné. Významné je, že každý den musím čuchat hromadu starých spalováků, které nemají na silnici co dělat. Nejhorší je to ráno před školou, kdy někteří rodiče po lobotomii nechávají teď v zimě motor běžet na volnoběh - to je voňavka. Bezdomovci si sami sobě taky nesmrdí.Modlím se za kompletní zákaz spalováků, aktuální situace katastrofální. Petky doma snad už nikdo nepálí, ale smradlavý auto si může provozovat jak chce.
Jak ze nemaji na silnici co delat? Ti lide je koupili homologovane, vy byste jim je zpetne zakazoval?! Na zaklade ceho?
Netriviální množství aut projde přes emise jen podvodem.
A chcete tim naznacit, ze za to mohou ty vozy, ne ten system emisnich kontrol?I baterkovozy musi na technickou kontrolu, emise vypousti take (brzdy, pneumatiky). V cem si myslite, ze to tam bude jine?
Samozřejmě za to mohou podvody na emisích. Což nic nemění na tom, že ta auta měla být dávno opravena nebo sešrotována.
Holt nahradíme ještě starším autem s Euro 0. To projde vždy bez problémů.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 11:20
Prave proto bych vsechny spalovaky zakazal. Dejme tomu, ze do 5 let kompletne sesrotovat. Stejne v tom jezdi jen chudaci…
Významné je, že každý den musím čumet na spoustu lidi v obleceni ktere nejenom ze jim neslusi, ale je produktem detske prace, nebo prinejmensim pomalu otrocke prace asijjskych delniku za minimalni mzdu. Pak se posila na druhy konec sveta, zamorujici jiz tak znecistenou planetu. Pritom pri teplotach nad 15C neni zadne obleceni potreba! Modlím se za kompletní zákaz obleceni pri vice jak 15C, aktuální situace katastrofální. Deti doma snad už nikdo do otroctvi neposila, ale detskou otrockou praci vyrobene obleceni si může nosit jak chce.
Problém elektroaut není to, že by byly méně ekologické, než spalováky. Problém elektroaut je ten, že jezdí na elektřinu, která se musí někde vyrobit, nějak se k tomu autu dopravit a to auto se musí taky někde nabít. Většina států momentálně s elektřinou vychází tak tak, o jaderkách nechtějí ani slyšet a rozvodová síť taky bůhví jakými rezervami neoplývá. Já si opravdu nedovedu představit, jak si to naši bruselští kamarádi představují, když večer půlka sídliště zapne nabíjení svého ekoautíčka. Krom toho, že kabely v zemi pravděpodobně začnou svítit, tak to pravděpodobně ještě vyrazí první rozvodnu v okolí. A to teda všechno ještě za předpokladu, že to vůbec bude kde nabít... V rodiném baráku ještě půl bídy, ale ve městě, kde je problém vybudovat jedno parkovací místo, natož nabíjecí stanici. A sorry, z 10.patra tu prodlužku fakt tahat nehodlám. To je problém elektromobility. Začalo se auty, ale má se začít infrastrukturou.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 10:41
To je hrozná blbost. Kdyby půlka sídliště vyrazila s prázdnou nádrží na benzínku, tak to taky zkolabuje.
Srovnávaš naprosto nesrovnatelné. Na nádrž ujede většina aut mnohem víc, takže není třeba každý druhý/třetí večer tankovat, zároveň si natankuješ kdykoli a kdekoli během 2 minut. Není tam ten efekt strachu, že náhodou nedojedeš, takže nemáš potřebu mít furt plnou... Ano, elektroauta taky dokážou nabíjet rychle, ale taky je to slušný zápřah pro přenosovou síť a ty nabíječky taky nejsou úplně levný a je jen otázka času, kdy na to někdo uvalí slušnou daň. A jsme opět u toho. Kde vezmeme elektřinu na dobíjení statisíců elektromobilů denně, když už během následujících let budeme elektřinu dovážet i bez nich? Bude stačit pár blackoutů a EU hodně rychle pochopí... A pozor! Já proti elektroautu nemám ve výsledku nic. Elektromotor je 1000x lepší, jak spalovák. Ať učinností, tak servisem. Problém je ten, že všechno má mít nějaký vývoj a smysluplnou cestu k integraci. Ta integrace elektromobily má být systématická a logická. Ne, že prohlásím, že za pár let se prostě stopne výroba spálováků, i když nemám infrastrukturu a energetiku. Prostě to nějak udělejte a starejte se.
Názor byl 3× upraven, naposled 14. 11. 2024 10:54
ti trochu rozbiji teorii. Svoji Teslu jsem nenabíjel 4 dny a to jsem s ní poslední 4 dny jezdil. Takže teorie, že se všichni večer sjedou na sídliště a budou nabíjet je mylná.
Samozřejmě se to odvíjí od ujeté vzdálenosti a modelu auta. Tím sídlištěm jsem myslel převážně to, že běžně na něm parkují stovky aut. I kdyby se mělo zároveň nabíjet 20-30%, tak už je to slušný zápřah. To mi +- dává smysl, aby se lidi rozumně prostřídali. A někdo mi těch desítky/stovky nabíječek musí postavit, dodat k nim energii a musí udělat systém, aby tam někdo nestál stát půl dne, nebo abych na volné místo nečekal 3 hodiny v řadě... Samozřejmě. Můžu si to nabít jinde, ale furt bavíme o tom, že to auto nenabiju za 2 minuty u stojanu. Jestli v budoucnu budou takové technologie a síť na ně připravena, prosím. Já budu jenom rád... Bavím se ale o dnešku a obojí není.
Názor byl 3× upraven, naposled 14. 11. 2024 11:02
Nema cenu se s tebou hadat. Tohle pochopíš az si to EV koupíš. Najedu rocne 30k a vetsinou nabijim kazdy ctvrty den a nekdy ani to ne. Na sídlišti ma hromada rodin 2 auta a jezdi sporadicky jen jednim. Nabijeni opravdu neni problem, pokud člověk bydli tam, kde jsou napriklad u kramu nebo na zachytnych parkovistich nabijecky.
Kolik jich tam je? 2-5? Kolik takových záchytných parkovišť, nebo krámů na sídlíštích je? I kdybych nabíjel každý čtvrtý den, furt to na tom sídlišti nebude vycházet, pokud tam těch nabíječek nebudou stovky/tisíce. Člověk chce nabíjet odpoledne, ráno a v noci je mu to k ničemu, když není doma, nebo jde spát. Já fakt nebudu litat v 9 večer přeparkovávat auto na volnou nabíječku, abych za 2 hodiny vstanul a šel to přeparkovat jinam...Ne, prostě na to infrastruktura prozatím neexistuje a neexistuje na to ani žádná energetická síť. Jediný důvod, proč to zatím funguje je ten, že elektromobilita dělá zatím jen pár % provozu a to zejména ve firmách a lidi na vesnicích. Můžeš si tu elektromobilu obhajovat jak chceš, ale v aktuální situaci je při hromadném použití prostě nereálná a nepoužitelná. EV si kupovat nemusím, mám jej k dispozici. Na názoru to nic nemění.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 17:03
Elektrika je v každé lucerně. Vedení pro veřejné osvetlení se dělá 4 x 10 mm2 nebo 4 x 16 mm2. 4 x 10 mm2 je dimenzované pro proud 73 A, 4 x 16 pro 108 A.https://www.cez.cz/edee/content/f..._final.pdfhttps://www.ielektra.cz/z325354-kabel-cyky-j-4-x-16Z nejslabšího 6 A jističe za dobu, kdy je auto zaparkované nabiješ minimálně 16 x 6 = 96 Ah, to je s rezervou tak na 400 km.Neříkej že to nejde, říkej mně to nejde. 😉
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 19:35
A Vám to jde se na veřejné osvětlení připojit?
Tak teoreticky by to nemel byt takovy problem. Neni nijak extra zabezpeceny. 😃
Tak navrtat se např. do plynovodu taky není problém :))
Snad by to šlo i prakticky, třeba bezdrátově. Na střechu elektromobilu by se umístila zahrádka, a na ni dal nějaký ten fotovoltaický panel. Ten by se zapojil do nějakého nabíjecího konektoru, a pak už jen stačilo zaparkovat co nejblíž pod pouliční lampou, aby na ten FV panel pořádně svítila ... 😉
Tak, jak je to dimenzované, ještě neznamená, že tam ten max. proud bude vždy možný. Jestli je na stožáru pojistka na 6A nebo 10A, pak záleží i na tom, kolik elektromobilů by bylo možné nabíjet z 1 stožáru současně. Protože mezi stožáry jsou určité rozestupy, pak by na 1 stožár mohlo připadnout 4-5 podélně parkujících nebo třeba 8-10 příčně parkujících elektromobilů. A při souběžném dobíjení většího počtu vozidel z 1 stožáru ten proud najednou na 1 elektromobil vychází násobně menší ... 😉
Názor byl 1× upraven, naposled 16. 11. 2024 20:36
najedes rocne 30k? tedy 82km denne kazdy den? a pri nabijeni kazdy ctvrty den tedy pocitam 250-300km na 60% baterky (20-80%)? pri prumerne spotrebe kolem 16kwh/100km to znamena, ze nabijis cca 40-50kwh? na kolik to tak vyjde u kramu ci na zachytnem parkovisti?
Teslu byste si na sídliště nekoupil, máte ji pěkně v bezpečí někde před rodiným domem, max v podzemní garáži luxusního činžáku a už tam je to trochu nebezpečné. Stejně tak si ji nabíjíte přes noc na tom stání a na superchargery jezdíte jen při delších cestách, nebo ne? Ono to tak má většina Teslařů a kdybych měl domek a auto používal hlavně na cestu do práce, možná bych to tak taky řešil. Spíš ne, ač mám auto chodím do práce hlavně pěšky, když to jde a ve větších městech je zase slušná síť MHD pro ty co chtějí žít skutečně eko.Na druhou stranu, pokud někdo bydlí čtyřicet kiláků od města a denně musí jezdit a třeba i vozit děti do školy, tak to klidně smysl dávat může.Hlavně se bavíme o tom, že každý má jiné potřeby, někdo jede autem jen o víkendu na ryby, zahradu nebo výlet, jiného auto živí. Někdo najede 20, jiný 200 a další 2000 Km týdně.Takže vnucovat někomu svůj pohled na věc a říkat mu, že elektroauta se vyplatí, je blbost.A kecy některých diskutujících příznivců baterií o čmuďácích, to je trochu projev nesnášenlivosti a netolerance. Auta dnes prakticky nejsou cítit až na výjimky. Jasně, staré vozy mají problém, ale jak často a kde s nimi někdo jezdí. Mnohdy ti lidé na lepší auto nemají ale odvézt děti k babičce taky chtějí.Tak bych poprosil trochu empatie, neexistujeme jen my a náš pohled na svět. Týká se i vyznavačů spalováků. Třeba se blíží doba, kdy se problémy vyřeší a elektroauta skutečně budou pro každého.
bydlím v jednom z méně bezpečných měst, auto stojí před barákem. Nabíjím ji doma jen když není zbytí. Jinak jezdím na Supercharger, který mám zdarma. Slouží hlavně k dopravě do zaměstnání (obvykle 40km od domova). A pak k tzv. eurotripům. Jinak ano, je to o každém, co se komu vyplatí. Pokud někdo má služebák a soukromým autem najezdí ročně 3000km, tak nemá smysl EV. Ale pokud někdo dělá soukromým autem ročně 25k km, tak už to chce zvážit. Opět ale s přihlédnutím k nabíjecím podmínkám. Nemám barák? Mám aspoň blízko Tesla Supercharger (nejlevnější rychlonabíjení)? Pak mohu o EV uvažovat. Jinak to nemá moc smyslu.
Bavíme se o situaci, kdy máte Supercharger zdarma. Oba moc dobře víme, že při větším rozmachu elektromobility to zdarma nebude a že cena za nabíjení půjde nahoru. Takže ano, momentálně se to někomu může vyplatit. V budoucnu je možné, že ještě budeme s láskou vzpomínat na naftu za 33,50...
Ano, o tom to je - co se komu vyplati. A jak sam uvadite jsou lide kterym se to nevyplati.Ale co udela EU? Vnuti to vsem, alternativy zakaze. To je to co me na tom vadi. Elektroauta jsou OK, sam bych si ho do mesta koupil (kdybych uz nemel dve jina auta), ale nechat to na dobrovolnosti, ne to drtit silou. To jsou komousske metody.
Když nabijíš BEV rychle, tak je to pekelně drahé.A to nemluvíme o tom, že člověka zase nutí do předplatních, jinak je to ještě dražší.
Mezi denní maximem spotřeby a nočním minimem je rozdíl 2000 MWh, rozdíl mezi maximem a minimem spotřeby v průběku roku, je 1500 GWh.viz roční zpráva o provozu elektrizační soustavy od Energetického regulačního úřadu https://eru.gov.cz/sites/default/...ro2022.pdfElektriky máme dost a máme i dost kapacity ji přenést kam potřebujeme.
je zajimave, ze uz i v mainstreamu je informace o tom, ze v roce 2027 se staneme dovozci a nikoliv vyvozci elektricke energie. co pak?
Tak to opravdu nemame. Rust spotreby do roku 2040 se i s usporama odhaduje na +65% soucasneho stavu. Ono to neni jen o elektroautech, ale i zmenach ve vytapeni budov + zmeny v prumyslu. A ted k tomu musime vzit v uvahu, ze je politicky tlak na ukonceni provozu uhelnych elektraren. Pritom nejdulezitejsi mesice, jako treba z hlediska bilance vychazi prosinec, nam uhelne elektrarny vyrobi vice, nez jadro + vsechny ostatni zdroje dohromady. A zadna nahrada zatim neni a ani to nevypada, ze v nejake dohledne dobe bude...Takze ne, opravdu nemame... Pokud se politici rychle neproberou, tak v prosinci 2040 nam klidne muze chybet cca 4500 GWh.
Ačkoliv se mi BEV líbí, tak počet use-case, kdy je TCO lepší než u ICE je docela málo.(V zásadě krátké cesty třeba do práce, z vlastního domu s FVE, řádově tedy něco, co stačí obsloužit auto typu Dacia Spring). Nix moc nad to zatím rentabilní není.
Elektromobil se vyplatí, pokud bydlíte ve městě s 50+ tisíci obyvateli (takže je tam dostatečná infrastruktura nabíječek) ve vlastním domečku s vytápěnou garáží a nejlépe i se soláry na střeše domu/garáže, neplánujete vyjíždět dál jak 20 min jízdy za město a vyhýbáte se dálnicím a na účtu se Vám válí alespoň tři čtvrtě milionu.Pak ano v tomto případě se elektromobil může vyplatit.Pokud bydlíte na sídlišti maloměsta, nemáte garáž a kupujete ojetiny do 75 tisíc, a jezdíte denně hodinu do práce v jiném maloměstě tak rozhodně ne. Co by jste s elektromobilem dělali? Jak by jste ho nabíjeli? Máte na náhradní díly?Musím podotknout že vytápěná garáž je v zimě zásadní na spotřebu, protože v mrazech si elektromobil musí sám vytápět baterie a nechat v noci auto venku na mrazu je stejně nákladné, jako ujet nějaký ten kilometr městem navíc. Nehledě na fakt, že zmrzlý interiér následně musíte roztopit rovněž z baterií.
Názor byl 3× upraven, naposled 14. 11. 2024 10:41
velikost města nemá co do činění s vhodností EV pro spotřebitele. Paradoxně pro vesničany jsou EV nejlepším řešením? Proč? Protože mají domy s rozlehlými pozemky, mohou mít velké FVE a pro každý prd musí do města. A startovat kvůli každé blbině spalovák - nákladné. Co s týče maloměsta - bydlím ve městě s 15000 obyvateli a EVček je tu dost. Já tu byl nejspíše první. Řešení pro paneláčníky? Je tu hromada řadových garáží. Ano, je to +300k Kč v nákladech. Ale vyřeší to spoustu problémů. Problém s místem k parkování. Problémy s poškozeným autem. Vyřeší to nabíjení (stačí i 1f), auto tolik nepromrzne. Co s týče provozu EV bez garáže. Sice mám 4 garáže, ale všechny narvané veterány. Takže EV stojí venku. Ano, pokles energie přes mrazivou noc tam je. Ale dá se s tím žít. Mít FVE, tak to ránu stihnu rozmrazit z prvních vyrobených kWh.
Třeba kamarád bydlí v Čáslavi a denně dojíždí do Heřmanova městce. Ani v jednom maloměstě, ani po cestě na nabíječku nenarazí. Má plug-in hybrida a dobíjí ho, vždy když má štěstí s parkováním a dokáže dotáhnout k autu podlužku což je tak maximálně 1x týdně. Takže je rád, že si do toho může natočit i benzín.
Vytápěná garáž je blbost, to nikdo nemá a kdo jo, tomu auto stejně dávno shnilo. Ale i nevytápěná garáž je opravdu plus. V zimě se musí auto rozehřát energií zhruba 1kWh a v teplotách kolem -5 a níže dokonce 2kWh. Spotřeba pak stoupne o desítky procent, ale to i ve spalováku, ale v případě absence webasta ne tak razantně. Samozřejmě záleží na autě. Ale za cenu předehřátí máte vyhřáté auto a nenasedáte do kodrcajícího studeného spalováku.----S čím musím souhlasit je infrastruktura. Hodně mých kamarádů si teď kupuje EVéčka a v menších městech bez vlastní zásuvky je to peklo. Místní správci, většinou zaostalí vesničani, to prostě nechápou. Dokud prý nebudou elektroauta, nebudou řešit ani nabíječky, ale ty elektro auta nebudou bez nabíječek a navíc se za chvilku spalováky stejně zakážou, takže to bude nakonec stejně potřeba a vesničani budou řešit co s tím až když bude pozdě.
Nejdůležitější je skutečný nájezd kilometrů. Pokud někdo ročně nenajede víc než 3000 km (ta hranice je určitě o něco vyšší), není důvod o elektroautu uvažovat a ani důvod takového člověka k přechodu na elektroauto nutit. Pro takovéto lidi by se měly spalováky vyrábět pořád. Proto je špatně, uvažovat o konci spal. motorů.
Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 10:07
A ještě to není pro ty, kteří sice najedou výrazně více, ale několikrát za rok mají cesty 600 km a delší za den. Když to pojedou s EV, musí zbytečně řešit, kde nabíjet a cesta bude trvat výrazně déle. Stejně tak i při delších cestách po ČR (víkend na horách apod.), musí zbytečně řešit, jestli vystačí baterie, příp. kde ji tam dobijí.
zajímavé, že o tomhle nejvíce hovoří ti, co EV nemají. My, co EV máme, tohle nikterak neřešíme. Přišli jsme na to, že největším omezením moderního EV je posádka. Leckdy se nabíjí dřív, než je potřeba, protože ten se potřebuje protáhnout, ten kafe, ten na WC. A že by cesta trvala výrazně déle? Všímám si zajímavých aut kolem a leckdy jsem si všiml, že se průběžně potkáváme na cestě k moři a to i když já trávím poměrně dost času na nabíječkách (stará Tesla).btw - letos jsem byl s Teslou u Černého moře. Problémy? Žádné.
Mozno to, ze to neriesite je dovod preco ho mate 🙂 Navyky a sposob vyuzivania auta su u kazdeho vodica rozne a imho nemusim vlastnit EV aby som zhodnotil, ci ma to bude obmedzovat. Ak by to bolo naopak a ja by som presadal z EV do spalovaku, mozno by stalo za to si skusit, ci tie vysoke dojazdy maju zmysel a som schopny drzat s autom krok, ale naopak ...
Názor byl 2× upraven, naposled 14. 11. 2024 13:09
Mam znameho co mel Leafa, potreboval jezdit cca 1000km a nadaval jak spacek a vzdycky hledal mezi znamymi kdo mu pujci vymenou za Leafa na cestu jeho spalovak. Cesta tim Leafem mu trvala VYRAZNE dele nez s ICE autem (o nekolik hodin - take realny rozdil byl dojezd za den nebo za dva)
Pro takove lidi by se "vetsinou" nemela auta vyrabet vubec, jelikoz naklady na vyrobu a udruzbu nekolikanasobne previsi naklady na jednotlivou cestu. Toto je cilova skupina pro vyuzivani taxisluby (stale to bude levnejsi), sdilenych vozidel ci pujcovny nebo starych, davno vyuzitych vozidel (bez ohledu na technologii).Pokud jsou tito ridici tak bohati, ze chteji "investovat" do vlastniho noveho vozidla, potom je celospolecensky lepsi volbou, kdyz to bude elektromobil, jelikoz jeho rizeni je pro ne jednodussi, a jak uvadi studie, i ty emise se behem zivotnosti u nas vyplati.
Ktorá to automobilka a ktorý to ekozlodej (lobysta tam kde rozdeľujú peniaze) si objednat túto štúdiu? Aká je skutočná uhlíková stopa elektroauta (elektromobil je mobilný telefón!) vrátane likvidácie a recyklácie??? Koľko batérií vymení v elektroaute za 15 rokov? A už sa konečne dá v elektroaute dobiť batéria za rovanaký čas ako naplniť nádrž spaľováku doplna (nie na niekoľko percent), má rovnaký dojazd, má rovnakú cenu, má vyriešené ako "nalejem" elektrinu do prázdnej betérie (lebo do nádrže to ide), nepotrebujem rodinný dom aby som nabíjal auto??????? Pokiaľ na jednú otázku odpovie ekozúfalec a zlodej vyhýbavo alebo začne odpoveď slovom "ale", je to klamstvo a on vedome (v lepšom prípade) klame a zavádza!ps. Článok bude mať zas milión príspevkov. Pisateľ si zvýši kredit=plat 🤦♂️
Proč si nepřečtete aspoň shrnutí v článku, když už nechcete prozkoumat celou studii? Vždyť právě celkovou stopu včetně likvidace a recyklace tento výzkum počítá. Bere v úvahu i výměnu baterií – resp. vysvětluje, že je nesmyslné s něčím takovým uvažovat, protože baterie elektromobil přežije.Ostatní věci, které zmiňujete, nemají na emisní zátěž vliv.
Reálné lidi nezajímá stopa, ale TCO pro jejich use-case.
S tím nijak nepolemizuji, proč ale něco takového řešit u výzkumu, který se podrobně věnuje výhradně emisní zátěži?
Protože tim neustále řešíme kraviny.Realita toho, zda to lidé přijmou nebo ne je v tom, zda jim to bude dávat smysl.Emise jsou 90% z nich ve skutečnosti u zadku.
Věř, že spoustě lidem, co žijí ve městě, emise dost serou. Díky spalovákům se překračují lokální normy, jak hlukové, tak emisní. Oboje EV řeší.Je jim to tedy jedno, když to provozují, ale není jim to jedno, když to musí čuchat.Každopádně TCO se časem lepší (ceny ev prostě klesají a klesat budou) a jednou dojde i na ty menší auta.Zdar Max
@maxdevaine Dik za normalni nazor.
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 11. 2024 18:31
Baterie auto opravdu nepřežije. Leda by se počítalo s životností auta cca 7 let.