boxboxboxbox
boxboxboxbox
16. 11. 2024 • 8:48

Ešte nedávno sa tvrdil pak. Zmenila sa zásadne výroba elektriny a emisie strojárenských technológii?

mungo
mungo
15. 11. 2024 • 15:53

Samotný princip je špatně.
U spalovacího motoru máte chemickou energii okamžitě přístupnou.
Elektromobil je na elektřinu, ale tu musíte někde vyrobit, přenést k autu, uložit do baterie (1. snížení účinnosti) a znovu z baterie do motoru (2. snížení účinnosti).

nihilistic.bird
15. 11. 2024 • 13:08

Rad bych si tu studii prosel, ale nemam k ni pristup. Uvadene emise CO2 pri produkci baterii jsou zhruba 50% toho, co se obvykle uvadi. Dokonce (pokud si dobre pamatuji) Polestar udaval cca 10 tun CO2 na baterii. Dale napr. podrobna studie IVL Swedish Environmental Research Institute (nejde mi vlozit link, aby se spravne otevrel, ale Google pomuze) uvadi 150-200 kg CO2/kWh, coz je opet zcela jinde nez zde uvadene cisla.Nicmene se mi zacina zdat, ze cim je vetsi politicky tlak na BEV, tim tato cisla ve studiich klesaji...

Názor byl 1× upraven, naposled 15. 11. 2024 13:09

Radyo67
15. 11. 2024 • 10:17

Předpokládám, že do emisí u EA zahrnuli i potenciální hrozbu vzplanutí s následným neuhašením a tím vytvořenými dalšími emisemi z požáru a následně i kontaminovanou vodou, půdou atd.Btw. počítá se s nárůstem počtu zelených zdrojů energie, ale jaksi už asi nikdo nedokáže vyčíslit, kolik emisí bude vyprodukováno při budování těchto zelených zdrojů, potažmo o kolik zemědělské půdy se vybudováním dalších větrných polí třeba přijde a co to přinese v jiných oblastech života za komplikace. Jinak řečeno, průzkum nám možná řekne A i B, ale už neřekne C a D, protože je to nezměřitelné.A když na navíc to upozorňuje Hataš, ten zelený fanatik, automaticky dělím výsledky průzkumu dvěma.

Názor byl 1× upraven, naposled 15. 11. 2024 10:18

Jirka Švácha (jirkasvacha)
Jirka Švácha (jirkasvacha)
14. 11. 2024 • 22:24

Elektrokrám si nekoupím ani kdyby mi to nabízeli zadarmo! A to čistě z prakických důvodů. Z 11 patra v paneláku na sídlišti kde auta už parkují na lesní cestě protože není místo si asi prodlužovák na nabíjení nenatáhnu a v práci kde si pomalu nesmím zapojit ani nabíječku na mobil si to taky nenabiju. A nabíjecí stanice kde by se dalo nabíjet několik tisíc elektrošrotů tady na ústecku není... Takže jedině za dotace si tek elektrokrám vezmu a za něj vozejk s velkým diselagregátem na nabíjení.

blacksun b
14. 11. 2024 • 21:38

Toto je porovnanie len emisii CO2. Spalovakom treba na triko pripisat este obrovsku envirozataz v podobe celeho palivoveho retazca. Od tazby ropy (havarie a uniky na vrtoch), cez dopravu ropy (havarie tankerov a ropovodov), cez spracovanie v rafineriach (emisie, znecistenie), cez rozvoz a zasobovanie milionov cerpacich stanic dieslovymi cisternami, az po emisie smogu a NOx pri spaleni paliva.
Fakticky s dopravou sa meni aj energetika a priemysel, takze cast tych farebnych stlpcekov u elektroaut casom uplne zmizne, ale u spalovakov zial nie.
Je to fakt. Fosilna technologia patri do minulosti a zmizne tak ako parna.

Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 21:39

Jozef Lenin
14. 11. 2024 • 19:11

"s plánovanou životností 15 let a ročním nájezdem 10 tisíc kilometrů." - dal to neni zapotrebi ani cist, ucelove vymyslena situace kde elektromobil vyjde lip i kdyby stal 5M Kc...

Posudon
14. 11. 2024 • 18:57

Fajn. A teď z jiného pohledu... Jak dlouho mi ten elektromobil vydrží? Berme to, že si ho koupí zcela běžný člověk, nějaký pravidelný servis, pojistka, bydlení, vydrží to auto 20let? po 5ti letech na nové mit nebude, jak je to s ojetými elektroauty a kapacitou baterií, co cena nových a jejich výměna, včetně celé kabeláže a další potřebných věcí, jinak to ojeté elektro je prakticky nepoužitelné a bez hodnoty... ja bych řekl že ta cena bude převyšovat hodnotu toho ojeteho auta, řekněme 100 za auto, 300 za servis... a nové stoji milion, ani na jedno nemam, krasna bilance po 5ti, 8mi letech když mam hypoteku na 30 a jeste ktomu vlastne splacim to auto co uz ani nema tu hodnotu 🤗 a ze mame krasne laser svetla a radary, lidary, dotekové displeje, což se musi menit kus za kus a takové světlo stojí 40tis, to je kapitola sama o sobě... to takoveho normálního člověka, s hypotekou a dvěmi dětmi vyjde lépe udržovat starší spalovák, třeba 20 let 🤗

lubomir graca
14. 11. 2024 • 18:51

Nezapájam sa do takýchto debát (hlavne nie na komerčných weboch, to aké vulgárnosti dokážu ľudia vypustiť ma skutočne až zabolí, ale čo už, taká je doba, kto je agresívnejší vyhráva 😁, no čakal som trochu konštruktívnejšiu a slušnejšiu debatu aspoň tu. Je zaujímavé, že väčšinou príde veľa zbytočných, urážlivých vulgárnych príspevkov od jednej skupiny čitateľov.
Druha je väčšinou ticho. Skúsme sa pozrieť čo dokázal vývoj za 12 rokov komerčnej elektormobility (dojazd, rýchlosť nabíjania). Skúsme si predstaviť kde bude o dalších 12 rokov alebo sa môžme pozrieť do Činy. Obavy ako s EV v zime a ako nabíjať auto v bytových zastavbách je potrebné sa inšpirovať tam kde to funguje (severské krajiny?). Preťaženie siete. .. aj keby sa zajtra všetky auta vymenili za EV (čo je samozrejme nezmysel, aj keby sa v roku 2035-40 zakázali, kým sa vymení vozový park…) tak sa napríklad na Slovensku zvýši spotreba el. energie tak o 50% (z 40TWh na 60).
Večerné nabijanie - nič lepšie pre atómové elektrárne asi by ani nebolo - vyrovnala by sa spotreba. Samozrejme koncové rozvodne v systéme je potrebné posilniť, ale keď sme boli ochotní rozkopať cele mestá pre optické káble na internet….Mám doma benzín aj elektor.
Nemám dôvod nadávať na spaľovaky, ale kto vyskúša elektro zmení názor. Jednoduchosť, pohodlnosť, tichosť, rýchlosť, zábavnosť. Aj keby to nebolo lacnejšie (po nájazde 130 000 km “ušetrené” 10K euro v porovnaní s tým koľko by som zaplatil za tankovanie, menšie náklady na servis do toho nerátam), tak aké ďalšie auto kúpiť by som už asi veľmi nerozmýšľal. Pre mňa je to taká zmena ako prejsť pri audito z LP, kariet, CD až po streaming. Pripadne ako z analogvej fotografie na digitálnu.
Alebo CRT na LCD/OLED.
Aj tieto technologie boli na začiatku drahšie a nedosahovali kvality pôvodných, vízia ale bola jasná. Možno aj vtedy bolo toľko hejtu, asi len chýbal internet, ktorý trochu zrýchlil poštu 🙂.

Petr Hajič (hariprasad)
14. 11. 2024 • 18:16

Jak tady čtu ty nenávistné a iracionální komentáře, tak se nemohu zbavit dojmu, že jsem se ocitl před asi 150 lety v první průmyslové revoluci, kdy dělníci ničili stroje. Měli k tomu dobrý důvod. Byl to konec řemesel tak, jak jsme je znali stovky let. Dnes je k odporu k BEV důvod velmi podobný. Know how o spalovacích motorech je najednou přežitek. Za pár let to skoro nikdo potřebovat nebude. Mám tu výhodu, že jsem pracoval sice v jedné profesi, ale několikrát jsem měnil specializaci. Všechno zahodit a učit se znova, to bolí.

Názor byl 2× upraven, naposled 14. 11. 2024 18:19

Tomáš Bednář
14. 11. 2024 • 16:38

A kde mate dukazy? Dolozte ty svoje lzive tvrzeni! To je dezinformacni clanek!

Peter Biely
Peter Biely
14. 11. 2024 • 16:28

Budeme klamat do vtedy, pokial to nebude pravda!

Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 16:28

svopex
svopex
14. 11. 2024 • 15:24

Před 10 lety stal nový nejlevnější spalovak 169t. Nyní díky zdražování díky emisnim regulacím spalovací auta začínají na 300t. Elektricka auta (použitelná) na 700t. To si nikdo kupovat nebude...

Roman Kučera (ClericRK)
14. 11. 2024 • 15:11

EV je za mě největší nesmysl co kdo vymyslel a snaží se protlačit stůj co stůj. Tahle krabice na tužkovky se vyplatí jen lidem co mají rodinný domek a mají zajištěné nabíjení doma. Už vidím jak ve městě tahám prodlužku z první patra abych si ten verk přes noc nabil..... za mě je tohle celé nedomyšlené a příliš uspěchané.

thunder.m
14. 11. 2024 • 14:39

Zivotnost eAuta neni 15 let, staci se podivat na Nissan Leaf, dokazuje to i vysoky pokles hodnoty. Pokud by pocitali zivotnost 10 let a u benzinove alternativy 20 let (prumerny cesky motorista), tak to vychazi uplne jinak...

Richard Vacek
14. 11. 2024 • 14:25

Podstatné je, že CO2 není škodlivina. Proto porovnávat vozidla dle toho, kolik CO2 při jejich výrobě a provozu vznikne, může být zajímavé, ale nepodstatné. Optimální výběr zajistí trh, pokud možno nepokřivený politiky. Pak si zákazník sám vybere pro něj optimální vozidlo nebo usedne v koutku pokud podlehne klimatickému žalu.

Mel Bourne
Mel Bourne
14. 11. 2024 • 14:06

ako inak....pepik je taky bezkonkurencny odbornik na vsetko, ze si aj vlastne skolstvo dokaze degradovat....pisem to po slovensky, aby ste sa mohli navazat do slovaka a uvedomili si, ze mate relativne kvalitne skolstvo...oproti tomu ohranicenemu uzemiu vychodnejsie, co sa chce nazyvat stat

Martin Prokop
Martin Prokop
14. 11. 2024 • 13:42

Bohužel je tam zavádějící toho metrika toho "vyplatí".Ono vyplatí je z pohledu kupce - uživatele není kolik to má uhlíkovou stopu. Viz eféra dieselgate ,kdy se ukázalo že hezká čísla nejsou důvod proč někdo to kupoval.
Ale to vyplatí často představuje co jsou náklady na pořízení a provoz a servis. Klidně může EV vychytávat CO2 z atmosféry, ale pokud je vzhledem k ceně pro spoustu lidí nepořiditelný, je to marné. Na pořizovací holého EV cenu si často koupí koupí stejné nebo vyšší kategorie + benzín na XXXk km + servis na několik let.

CC of blue
14. 11. 2024 • 13:33

Zajímavý, že studie z ČVUT ukazuje opak 🙂

kolkyno
kolkyno
14. 11. 2024 • 13:25

to je super sprava, uz len doriesit nabijanie aby to aj cenovo bolo vyhodne

vzach
14. 11. 2024 • 12:38

Opravdu se to vyplatí i z hlediska poklesu hodnoty ojetých elektromobilů?
Viz např.: https://www.autoevolution.com/news/the-depre...42570.html

Radek Panchartek
14. 11. 2024 • 12:17

Vzhledem k celkové úrovni tohoto webu si troufnu tvrdit, s vysokou mírou pravděpodobnosti, hraničící s jistotou, že jde o další účelový blábol.
To, že studie pochází z Brna mne v tom jen utvrzuje.

TFSi
14. 11. 2024 • 12:12

Řekněme, že jsem ochotný se tvářit, že jsou baterky lepší, než nafta. A teď co s tou naftou/benzínem budeme dělat? Z ropy se destilací VŽDY vyrobí plus minus podobné množství různých produktů od plynů, přes oleje, benzín/naftu, plasty, chemikálie pro výrobu léků, až po asfalt a mazut. V rafinérii si prostě nemůžou říct, že dneska budeme vyrábět jenom olej, zítra přepneme pár čudlíků a budeme dělat jenom plasty a pozítří to přepneme na asfalt. Plasty používáme čím dál tím víc, léky žereme po kýblech,... Co s tou naftou a benzínem budeme dělat, když to nespálí auta, ale vyrábět jí budeme i tak? Můžeme to lít do moře...? Nebo to budeme skladovat u někoho ve sklepě?

Petr Vojvo
14. 11. 2024 • 12:11

Bláboly z VUT. Škola by měla vrátit akreditaci.
Samozvané vědce vyhnat do realu.

Martin Novotný
14. 11. 2024 • 12:04

a) studie řeší CO2, ale při těžbě lithia a dalších surovin na výrobu baterií vznikají další škodlivé látky
b) pro naprostou většinu lidí není podstatná ekologická ale ekonomická stránka, a pokud nemáte barák, kde můžete nabíjet přes noc ze sítě, ideálně s fotovoltaikou, tak se to nevyplatí.

Honza Honza
14. 11. 2024 • 11:34

Velmi zajímavý výzkum a velmi zajímavé grafy.
Co mě překvapilo nejvíce, že diesel má menší emise než benzín, to jsem nevěděl. Čistě intuitivně, diselové výfuky prostě smrdí víc než benzínové. (Disclaimer: Mám dvě dieselová auta.)Škoda, že jsou všichni tak zahledění do CO2, že studie se v podstatě téměř úplně přestaly zaobírat emisemi skutečně jedovatých látek. Emise CO2 mě zajímají teprve poté, co stáhneme na nulu emise oxidů síry, olova, rtuti, různých těžkých kovů a dalších jedů, které se používají při těžbě a zpracování rud, rafinaci ropy, a které jdou z výfuku do vzduchu.A i kdyby byla elektroauta jenom "auta s výfukem v elektrárně", tak i to by byl přínos oproti aktuálnímu stavu. V mnoha malých lokálních zdrojích jedovatého smradu nejde tak efektivně filtrovat obsah jedů ve výfuku, jako v jednom velkém - dochází ke spalování za vyšších teplot, vyplatí se dražší filtry, nešidí se technická kontrola úplatkama (resp. je to snáze kontrolovatelné, takže to není tak snadné) apod. A navíc elektrárna čadí výše do vzduchu, takže se to lépe rozptýli a nedýcháme to na ulicích z takové blízkosti a tak koncentrované.

Bzuci.
14. 11. 2024 • 10:50

Drtiva vetsina baterek, ale i solaru a vetrniku se vyrabi v Cine, ano?
Cina je totalitni zeme pachajici genocidu a vojensky okupujici jiny stat, ano?
Rusko je totalitni zeme pachajici genocidu a vojensky okupujici jiny stat, ano?Zatimco na Rusko utocime sankcemi a bojkotem, na Cine si budujeme zavislost a nakupujeme od nich ve velkem, a jeste mame radost, jak se nam to vyplati.A pak ze doublethink neexistuje.Myslite, ze by se dalo zajistit, abychom v tom byli konzistentni? Jakoze totalita, genocida a vojenska okupace je fuj, nebudeme se s takovym statem bavit? Nebo naopak, obchod je obchod, je to jedno? Oba ty nazory jsou zcela validni, tak si jeden z nich vyberme. Ale ne oba soucasne, to nefunguje; a podle me je tohle ohrozeni mysleni mnohem nebezpecnejsi nez nejaka globalni zmena klimatu. Baterkovozy, tezce dotovane a dovazene z totalitnich zemi, jsou nam predstavovany jako zachrana klimatu; ale koho bude zajimat klima, kdyz se vytrati lidskost?Schvalne, kolik z vas, co pohrdate Ruskem, mate cinsky telefon (vcetne iPhone)?

Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 10:53

lazywriter
14. 11. 2024 • 10:47

"Průměrná vzdálenost, kterou loni (2022) najely elektromobily v Česku, stoupla o sedm procent na 12 386 km. Byla tak o 600 km vyšší než u benzinových vozů. Stále to bylo přibližně na poloviční úrovni proti vozům na CNG a o třetinu nižší než u aut na naftu. Vyplývá to z údajů Centra dopravního výzkumu."
Takže i BEV ji mají vyšši a i diesely mají ročně skoro 20 tisíc a CNG 25. Ovšem, to by ta "studie" už tak pěkně nevycházela, co?

Karel Vavřička
14. 11. 2024 • 10:41

A v tom špenátu je spousta železa!!!. Výzkum,kde jsou britští vědci je vždy vzrušující.

Pindulin
14. 11. 2024 • 10:39

Celkové výsledky nejsou překvapivé, ale pro mě osobně nevýznamné. Významné je, že každý den musím čuchat hromadu starých spalováků, které nemají na silnici co dělat. Nejhorší je to ráno před školou, kdy někteří rodiče po lobotomii nechávají teď v zimě motor běžet na volnoběh - to je voňavka. Bezdomovci si sami sobě taky nesmrdí.
Modlím se za kompletní zákaz spalováků, aktuální situace katastrofální. Petky doma snad už nikdo nepálí, ale smradlavý auto si může provozovat jak chce.

Wratislav Tobola
14. 11. 2024 • 10:39

Problém elektroaut není to, že by byly méně ekologické, než spalováky. Problém elektroaut je ten, že jezdí na elektřinu, která se musí někde vyrobit, nějak se k tomu autu dopravit a to auto se musí taky někde nabít. Většina států momentálně s elektřinou vychází tak tak, o jaderkách nechtějí ani slyšet a rozvodová síť taky bůhví jakými rezervami neoplývá. Já si opravdu nedovedu představit, jak si to naši bruselští kamarádi představují, když večer půlka sídliště zapne nabíjení svého ekoautíčka. Krom toho, že kabely v zemi pravděpodobně začnou svítit, tak to pravděpodobně ještě vyrazí první rozvodnu v okolí. A to teda všechno ještě za předpokladu, že to vůbec bude kde nabít... V rodiném baráku ještě půl bídy, ale ve městě, kde je problém vybudovat jedno parkovací místo, natož nabíjecí stanici. A sorry, z 10.patra tu prodlužku fakt tahat nehodlám.
To je problém elektromobility. Začalo se auty, ale má se začít infrastrukturou.

Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 10:41

acx99
14. 11. 2024 • 10:35

Ačkoliv se mi BEV líbí, tak počet use-case, kdy je TCO lepší než u ICE je docela málo.
(V zásadě krátké cesty třeba do práce, z vlastního domu s FVE, řádově tedy něco, co stačí obsloužit auto typu Dacia Spring). Nix moc nad to zatím rentabilní není.

KosKarel
14. 11. 2024 • 10:28

Elektromobil se vyplatí, pokud bydlíte ve městě s 50+ tisíci obyvateli (takže je tam dostatečná infrastruktura nabíječek) ve vlastním domečku s vytápěnou garáží a nejlépe i se soláry na střeše domu/garáže, neplánujete vyjíždět dál jak 20 min jízdy za město a vyhýbáte se dálnicím a na účtu se Vám válí alespoň tři čtvrtě milionu.
Pak ano v tomto případě se elektromobil může vyplatit.Pokud bydlíte na sídlišti maloměsta, nemáte garáž a kupujete ojetiny do 75 tisíc, a jezdíte denně hodinu do práce v jiném maloměstě tak rozhodně ne. Co by jste s elektromobilem dělali? Jak by jste ho nabíjeli? Máte na náhradní díly?Musím podotknout že vytápěná garáž je v zimě zásadní na spotřebu, protože v mrazech si elektromobil musí sám vytápět baterie a nechat v noci auto venku na mrazu je stejně nákladné, jako ujet nějaký ten kilometr městem navíc. Nehledě na fakt, že zmrzlý interiér následně
musíte roztopit rovněž z baterií.

Názor byl 3× upraven, naposled 14. 11. 2024 10:41

486F6E7A61
14. 11. 2024 • 10:05

Nejdůležitější je skutečný nájezd kilometrů. Pokud někdo ročně nenajede víc než 3000 km (ta hranice je určitě o něco vyšší), není důvod o elektroautu uvažovat a ani důvod takového člověka k přechodu na elektroauto nutit. Pro takovéto lidi by se měly spalováky vyrábět pořád. Proto je špatně, uvažovat o konci spal. motorů.

Názor byl 1× upraven, naposled 14. 11. 2024 10:07

intelmerom
14. 11. 2024 • 9:57

Ktorá to automobilka a ktorý to ekozlodej (lobysta tam kde rozdeľujú peniaze) si objednat túto štúdiu? Aká je skutočná uhlíková stopa elektroauta (elektromobil je mobilný telefón!) vrátane likvidácie a recyklácie??? Koľko batérií vymení v elektroaute za 15 rokov? A už sa konečne dá v elektroaute dobiť batéria za rovanaký čas ako naplniť nádrž spaľováku doplna (nie na niekoľko percent), má rovnaký dojazd, má rovnakú cenu, má vyriešené ako "nalejem" elektrinu do prázdnej betérie (lebo do nádrže to ide), nepotrebujem rodinný dom aby som nabíjal auto??????? Pokiaľ na jednú otázku odpovie ekozúfalec a zlodej vyhýbavo alebo začne odpoveď slovom "ale", je to klamstvo a on vedome (v lepšom prípade) klame a zavádza!
ps. Článok bude mať zas milión príspevkov. Pisateľ si zvýši kredit=plat 🤦‍♂️