Prubířským kamenem elektromobilů je mráz. Brzdí chemické procesy uvnitř baterie, snižuje výkon a dojezd, situaci dále zhoršuje vytápění interiéru.
Bez emocí se na fungování elektroaut v zimě podíval norský magazín Motor. Srovnal 29 vozů, trasa vedla z Osla na sever do Hjerkinnu. Teploty se pohybovaly od -5 do -10°C, v nejvyšším bodu trasy (kam některé vozy nedojely) bylo -19°C. Topení bylo v eko režimu, auta jela dle předpisů bez využití tempomatů či autopilotů.
Hranici 500 km prolomila pouze Tesla Model S Standard, tedy s baterií o využitelné kapacitě 95 kWh. Zvládla 530 km, což je o 16,4 % méně, než 634 km slibovaných podle metodiky WLTP. Škoda Enyaq Coupe RS iV místo tabulkových 510 km v zimních podmínkách ujela 338 km, tedy o 33,73 % méně. Kompletní výsledky si můžete pohlédnout v tabulkách níže, zde jsou auta srovnána podle nejvyššího naměřeného dojezdu:
Model |
Dojezd WLTP |
Dojezd naměřený |
Rozdíl |
Tesla Model S Standard |
634 km |
530 km |
−16,4 % |
Tesla Model X Plaid |
543 km |
444 km |
−18,2 % |
BMW i4 eDrive40 |
565 km |
434 km |
−23,1 % |
NIO ET7 |
580 km |
434 km |
−25,1 % |
BMW i7 xDrive60 |
595 km |
424 km |
−28,7 % |
Mercedes EQE 300 |
614 km |
409 km |
−33,3 % |
Byd Han |
521 km |
406 km |
−22,0 % |
Nissan Ariya 2WD |
533 km |
400 km |
−24,9 % |
Voyah Free |
501 km |
391 km |
−21,9 % |
Hongqi E-HS9 120 kWt |
515 km |
389 km |
−24,4 % |
Volkswagen ID.5 Pro |
526 km |
378 km |
−28,1 % |
MG ZS LR |
440 km |
352 km |
−20,0 % |
Kia EV6 GT |
424 km |
349 km |
−17,6 % |
Hyundai Ioniq 5 4WD |
454 km |
345 km |
−24,0 % |
Kia Niro EV |
460 km |
343 km |
−25,4 % |
MG 4 |
425 km |
338 km |
−20,4 % |
Skoda Enyaq Coupe RS |
510 km |
338 km |
−33,7 % |
BMW iX1 |
428 km |
337 km |
−21,2 % |
Tesla Model Y 2WD |
455 km |
337 km |
−25,9 % |
Mercedes EQB 250 |
452 km |
334 km |
−26,1 % |
JAC e-JS4 |
433 km |
323 km |
−25,4 % |
Toyota BZ4X 2WD |
503 km |
323 km |
−35,7 % |
Renault Megane |
428 km |
318 km |
−25,7 % |
Maxus Euniq6 |
354 km |
317 km |
−10,4 % |
MG 5 |
380 km |
313 km |
−17,6 % |
BYD Atto 3 |
420 km |
311 km |
−25,9 % |
Volkswagen ID Buzz |
408 km |
310 km |
−24,0 % |
MG Marvel R |
370 km |
308 km |
−16,7 % |
Hongqi E-HS9 |
465 km |
303 km |
−34,8 % |
Článek vyšel na AutoRevue.cz