Elixír mládí vymaže staré buňky z těla

• Jak stárneme, hromadí se nám v těle buňky, které už se nedokážou dále množit
  • Na jedné straně sehrávají významnou roli při obnově tkání, ale na druhé straně nám zadělávají na nejrůznější zdravotní obtíže
  • Korejští vědci tyto buňky již dokázali eliminovat z kolen myší a nyní jsou na řadě kolena seniorů

Čím jsme starší, tím hůř se nám hojí neduhy těla a tím pomaleji se uzdravujeme z nemocí. Stres, kterému neustále čelíme, vede v tkáních a orgánech ke stárnutí buněk. Ty sice neumírají, ale přestávají se množit a potlačují řadu základních životních procesů.

Takové odstavení buněk na „slepou kolej“ je důležité pro udržení pořádku v těle. Množení starých buněk by bylo nebezpečné. Na druhé straně ale představují staré buňky pro tkáně a orgány nemalou zátěž. Rostoucí „náklad“ pasivních buněk je jedním z důvodů, proč náš organismus ztrácí schopnost regenerace. Nepomohlo by nám vyčistění těla od starých buněk k omlazení a návratu vitality?

Tým vedený korejskými vědci Chaekyu Kimem a Ok Hee Jeonem působícími v USA na Johns Hopkins University School of Medicine se ve spolupráci s věhlasnou americkou Mayo Clinic pokusil vyčistit myším seniorům kolena od starých buněk a sledoval, nakolik to zvířata ochrání před artrózou.

Ta sužuje i lidské seniory a podle údajů Světové zdravotnické organizace jí trpí 10 až 15 % světové populace ve věku nad 60 let. Některým lidem brání pokročilejší stádia artrózy i v běžných životních aktivitách. Problém pro ně představuje třeba i obyčejná chůze.

Vědci cíleně poškodili starším myším v koleni křížový vaz, což má u zvířat za následek rozvoj artrózy. Myši však dostaly experimentální preparát nesoucí kódové označení UBX0101, který ničí staré buňky odstavené na slepou kolej. Léčba zabrala a měla překvapivě razantní účinky. Artróza se neprojevila, myši se pohybovaly bez problémů a bez bolesti.

Buňky myši a člověka se sice v mnoha ohledech hodně podobají, zároveň však vykazují i mnoho významných rozdílů. Zabrala by léčba preparátem UBX0101 i u lidí? Vědci otestovali preparát na chrupavce odebrané z kloubů seniorů trpících artrózou.

Jak popisují ve studii publikované ve špičkovém lékařském časopise Nature Medicine, lidská chrupavka reagovala na UBX0101 prakticky stejně jako chrupavka myší. I chrupavky seniorů preparát „vyčistil“ od starých buněk a navodil v nich podmínky, za kterých by se artróza dále nerozvíjela.

Vlastní vývoj léku na bázi preparátu UBX0101 a jeho ověření zajistí společnost UNITY Biotechnology, která získala od Johns Hopkins University School of Medicine licence k potřebným patentům. O peníze na ambiciózní projekt by neměla mít UNITY Biotechnology nouzi. Na rozjezd získala 116 milionů dolarů. K jejím investorům patří i zakladatel Amazonu Jeff Bezos.

Zdroj: Nature Medicine