Elixír mládí vymaže staré buňky z těla

• Jak stárneme, hromadí se nám v těle buňky, které už se nedokážou dále množit
  • Na jedné straně sehrávají významnou roli při obnově tkání, ale na druhé straně nám zadělávají na nejrůznější zdravotní obtíže
  • Korejští vědci tyto buňky již dokázali eliminovat z kolen myší a nyní jsou na řadě kolena seniorů
Elixír mládí vymaže staré buňky z těla

Čím jsme starší, tím hůř se nám hojí neduhy těla a tím pomaleji se uzdravujeme z nemocí. Stres, kterému neustále čelíme, vede v tkáních a orgánech ke stárnutí buněk. Ty sice neumírají, ale přestávají se množit a potlačují řadu základních životních procesů.

Takové odstavení buněk na „slepou kolej“ je důležité pro udržení pořádku v těle. Množení starých buněk by bylo nebezpečné. Na druhé straně ale představují staré buňky pro tkáně a orgány nemalou zátěž. Rostoucí „náklad“ pasivních buněk je jedním z důvodů, proč náš organismus ztrácí schopnost regenerace. Nepomohlo by nám vyčistění těla od starých buněk k omlazení a návratu vitality?

Tým vedený korejskými vědci Chaekyu Kimem a Ok Hee Jeonem působícími v USA na Johns Hopkins University School of Medicine se ve spolupráci s věhlasnou americkou Mayo Clinic pokusil vyčistit myším seniorům kolena od starých buněk a sledoval, nakolik to zvířata ochrání před artrózou.

Ta sužuje i lidské seniory a podle údajů Světové zdravotnické organizace jí trpí 10 až 15 % světové populace ve věku nad 60 let. Některým lidem brání pokročilejší stádia artrózy i v běžných životních aktivitách. Problém pro ně představuje třeba i obyčejná chůze.

Vědci cíleně poškodili starším myším v koleni křížový vaz, což má u zvířat za následek rozvoj artrózy. Myši však dostaly experimentální preparát nesoucí kódové označení UBX0101, který ničí staré buňky odstavené na slepou kolej. Léčba zabrala a měla překvapivě razantní účinky. Artróza se neprojevila, myši se pohybovaly bez problémů a bez bolesti.

Buňky myši a člověka se sice v mnoha ohledech hodně podobají, zároveň však vykazují i mnoho významných rozdílů. Zabrala by léčba preparátem UBX0101 i u lidí? Vědci otestovali preparát na chrupavce odebrané z kloubů seniorů trpících artrózou.

Jak popisují ve studii publikované ve špičkovém lékařském časopise Nature Medicine, lidská chrupavka reagovala na UBX0101 prakticky stejně jako chrupavka myší. I chrupavky seniorů preparát „vyčistil“ od starých buněk a navodil v nich podmínky, za kterých by se artróza dále nerozvíjela.

Vlastní vývoj léku na bázi preparátu UBX0101 a jeho ověření zajistí společnost UNITY Biotechnology, která získala od Johns Hopkins University School of Medicine licence k potřebným patentům. O peníze na ambiciózní projekt by neměla mít UNITY Biotechnology nouzi. Na rozjezd získala 116 milionů dolarů. K jejím investorům patří i zakladatel Amazonu Jeff Bezos.

Zdroj: Nature Medicine

Témata článku: Výzkum, USA, Medicína, Jeff Bezos, Zdraví, Buňky, Stárnutí, Bezos, Clinic, Medicine, Nature, Senior, Dolar, Kódové označení, Stres, Vědec, Významná role, Lidský mozek, Lékařské tajemství, Buňka, Vakcína, Druhá strana, Ambiciózní projekt, Běžný život, Publikovaná studie

• malvino 13. 6. 2017 15:03:55
    Elixír mládí by byla pohroma. Lidi by neumírali a přelidnění by dosáhlo...
  • Arctia 12. 6. 2017 23:51:04
    Od jisteho veku aby se clovek bal, ze nezbude nic. :-)
  • _ldx 12. 6. 2017 20:15:54
    No ale ty chybějící buňky se musí nahradit novými, takže bez dodání...

Oči na obloze: Kolik družic právě funguje na oběžné dráze?

** Kosmický průmysl vygeneroval vloni 339,1 miliard dolarů ** Na oběžné dráze pracuje přes 1400 družic ** Vloni odstartovalo do vesmíru 126 nových